2008-09-15

Handduksfynd

Otroligt vilken skön helg vi har haft här i ateljén. Den stora utrensningen av saker fortsätter och hela två vändor blev det till sopen igår. Begriper inte att det kan vara så skönt att slänga! 
I källaren hittade jag, och packade upp, den sista kartongen från makens föräldrars sommarhus. Det visade sig vara en skattlåda. 

Två stycken gamla lakan med infälld spets. Nymanglade och hela, men de måste ha legat många år, för de är helt gulprickiga av ålder.

Funderar på om de ska bli gardiner i trapphuset i Huset... 

En hel hög med nya, inte ens uppklippta, vepor med handdukar. (Jo den understa packen på bilden är förresten uppklippt, och färdig för att fållas.) Nu funderar jag på att förpassa de flesta av alla udda gamla handdukar jag har till "fönstertrasor" och starta om från början med dessa.
Är inte det höjden av lyx?


Fler handdukar; det är bara fyra av denna lilla gula hand-handduk i bomull, ca 40 x 55, men vad himla söt den är! Och det bästa av allt är att den färgmässigt kommer att bli perfekt i "nya" köket i Huset.


Har också hunnit med att betsa hemsnickrade kryddhyllan i köket som suttit uppe omålad i tre, fyra år. Och varit hos svärfar och lagat middag. Vi har tagit en nattlig promenad på Castellholmen i Stockholm, och jag har ägnat tid åt att sortera musik på hårddisken.

En ny vecka har börjat, och i morgon kommer bänkskivan till diskbänken levereras. Vågar inte hoppas för mycket, men det skulle kunna hända att vi har rinnande vatten i Huset till helgen.

5 kommentarer:

Joakim sa...

jag kan ta ngr om det blir øver!!!!

Dubbelörn sa...

Håller tummar för både bänkskiva o vatten ;).

Värst vad alla människor röjer!! Jag borde... men idag är definitivt inte min dag. Idag är en sådan där "Jagskabaradag..." *gapskratt*

Kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Håller tummarna för att bänkskivan leveras och passar, samt att vattnet fungerar till helgen.

Vilka vackra textilier.
Det blir nog fint med lakanet som gardin i trapphuset, den ser så skir och fin ut.

Visst är det härligt med sådana där fina handdukar...mmm.

Tycker också om att slänga och rensa, man känner sig lite lättare/friare på något sätt, ja något sånt.

Ha det gott :))

Skatan sa...

Vilka fynd du har gjort! En ovanligt avancerat spets må jag då säga...Sitter själv och funderar över vad jag skall hitta på med ett par uttjänta, men ack så vackra gamla lakan. Kuddar och gardiner fungerar alltid :)

Kul att hitta hit förresten.

Ha en fin dag,

Anna

Lisas torp sa...

Åh, vilka fynd du har gjort! Bara sådär!!!
Lakanen är ju helt underbara och vilkan handdukar - alldeles nya och i linne förstås!

Det får mej att tänka på att jag nånstans i mina gömmor har ouppackade linnehanddukar som jag fått i present för massor av år sen...!Hm...man kankse skulle ta sej en titt där.

Vatten i huset - vilken lycka det måste vara! Håller alla tummar!

Lisa