2008-04-24

Ett tag kvar till sommaren...

...och ännu inte så mycket som blommar i vår pyttelilla trädgård på ateljéns baksida.Gick igenom foton från förra sommaren för att få en idé om hur mycket jag kan gräva upp och ta med till stugan, och genast kommer det där suget i magen. Över hur vackert det kan vara ibland, när det blommar.

Det första jag kommer att flytta (bortsett från lite marktäckare för skugga som jag ska plantera under den långa häcken) är mina nävor. Jag har inte så många kvar, sorken har ätit upp alla utom de som spritt sig villigt med frön eller jordstammar. Men de som finns kvar är inte så dumma de heller. De är iallafall tåliga.

Geranium Himalayénse. A beautiful rather tall, hardy geranium.

En storvuxen blå. Fick den av svärmor som haft den vid sin parstuga i norduppland. Praktnäva heter den på svenska. Lättodlad, trivs både i sol och halvskugga.

Geranium phaeum 'alba'. An absolute favourite! Beautiful with roses, or, as in this picture, with ornamental grasses.

Stora, luftiga skyar av vitt har den vitblommande brunnävan. Klipper man ner den efter blomningen kan den blomma en andra gång på sensommaren. Många nävor blommar annars just som den här, på försommaren.

Geranium is one of my favourite garden plants. I once did have a rather nice collection of them, but with a field-mouse invasion in the garden there is just a few left. Below some of the plants still living with me.




4 kommentarer:

Anonym sa...

härliga tider!! Du kanske har ngt tips till vår baksida med förmiddags sol o eftermiddags skugga?? /Broe

Anonym sa...

Öster...? Ja du, samma saker som vi har på baksidan typ. Men vad har ni för jord då? Menar du vid parkeringen, nedanför köksfönstret? Eller mer ut mot allmänningen? Har för mig att jag redan gett dig planteringstips dit. Var det inte några halvbuskar du ville ha? Eller minns jag fel?
Du får ringa när du har en bil igen så kan vi åka till plantskolan. :-)

Anonym sa...

Hmm..jag vill oxå kunna fixa till en snygg ovanbild !! *gråter*
Tänk att du oxå är ek-fixerad, T håller på bli vansinnig för mitt tjat om att det inte finns ek härnera, men det är ju det finaste trädet i världen (och bok o björk oxå). Tänkte länka till dig är det ok eller...hur gör du nu med två bloggar? Blir den ena katt och den andra trädgård *förvirrad*
Kram

Anonym sa...

Hmm..det var ju tur att du sa att du ville ha de svarta matskålarna, jag la undan dom igår för att jag tänke behålla dom själv :-)
Jag tycker faktiskt om min vinjett (visste inte att det hette så). Men skulle gärna vilja ha någon snygg text och kanske något annat oxå *funderar*
Jag ska se om jag hittar bilden , så kanske du kan justera den lite..höjd och sånt har jag ingen aning om, den som jag har nu är perfekt, dock tydligen för lång??..
Ska jag skicka upp matskålarna eller kommer ni ner snart?