2009-11-24

Jag är kvar!

Bäst jag gör ett inlägg så att ni inte tror att jag försvunnit.
Här är jag, hej, hej! :-)

Titta vad som har hänt här! Minns ni lilla skottet jag hittade på golvet i plantskolan häromsistens? Det blommar!
Man kan ju förledas till att tro att jag har gröna fingrar, men så är inte fallet alls. Jag har inte gjort ett dugg annat än att vattna då och då. Blomman är pytte-pytteliten, bara en dryg centimeter i omkrets, men väldigt söt.


Att fotografera just nu är helt och hållet omöjligt. Det blir bara sudd av allting. (Kanske därför det inte blivit så många inlägg på sistone...?). Istället för att sitta vid datorn ledig tid sitter jag vid ritbordet och skissar på mina lådor, de där som jag började göra i september. Varje låda tar flera dagar att göra klar, så istället för att testa olika uppslag direkt på lådan har jag nu börjat att göra skisser på hur jag kanske ska göra dem. Jag har fortfarande alldeles för många idéer. Det ena ger det andra och pappershögen med utkast bara växer.
Jag har väldigt kul!


Sen måste jag bara kommentera vad jag hörde på radio häromdagen. Det sades att den kommun där färst personer i Stockholms län vaccinerar sig mot svininfluensan är i den kommun där jag arbetar, Botkyrka. Bara 30% av invånarna har vaccinerat sig hittills.
Maken gick förbi vårdcentralen för att kolla hur det var med ev. tidsbeställning och kringrutiner. Då fick han reda på att det bara går att vaccinera sig under några få timmar på lördagar, och att det inte är någon idé att gå dit för vaccinet är ändå slut.
Men hallå! Är det konstigt då att så få vaccinerar sig???

14 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Ursäkta att jag sitter här o gapskrattar högt... *frustar*

Blir man förvånad eller?! För det är väl onödigt att skicka mer vaccin dit ut, när det ändå är så få som vaccinerar sig *gapskratt*

Kram

Lisas torp sa...

Hej du!
Så kul att den blommar - speciellt som du inte har gjort ngt särskilt - det kan ju bara vara så att trivs himla bra hos er och katterna...!!!

Alldeles, precis NU upptäckte jag av en händelse att min novemberkaktus blommar igen - apropå blomning då. Jag har inte ens sett knopparna så jädrans mörkt som det är jämt - men flera är på gång. Man blir extra glad åt blommor den här dystra tiden!
Så kul med dina lådor! De ser helt bedårande ut!

Ja du, detta med vaccinet - vad ska man tro när man hela tiden bara får förvirrad information!!! Helt otroligt är det!
Själv kanske jag redan haft svineländet - hostar fortfarande!

Kramar
Lisa

Anna sa...

Färst?

Lilla Eken sa...

Dubbelörn:
Ja precis!??? :-)

Lisas torp:
Jomen visst är det så! Man blir ju så glad över minsta lilla knopp nu. :-)
(Eller kan det vara så att glädjen kanske är lika stor om sommaren, men den här årstiden kommer den så sällan att den liksom märks mer nu?)

Ja jag vet inte heller om vi redan haft en mildvariant av svininfluensan. Den är tydligen bara som en lättare förkylning på vissa. Kanske ska man oroa sig mer över att den vanliga influensan ska slå till?

Anna:
Kolla här:
http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_sprakrad_03.htm#farst

Mira sa...

Så fina lådor! Har du skrivit om dem förut? Har jag missat?

Lilla Eken sa...

Mira:
Hmm.. jag har litet svårt att svara på om du har missat eller ej Mira ;-). Men om du kikar på inlägget nedan så kan du se (igen kanske) hur det såg ut när jag startade lådprojektet.
http://littleoaktree.blogspot.com/2009/10/om-hur-orden-foll-sig.html

Jag kan inte släppa idén. Jag har tanken att jobba ihop så att jag kan ha en ateljéutställning med dem. Uppmuntra mig gärna, för jag är väldigt osäker på om någon skulle vilja komma och titta på dylika saker...?

gulle hexan sa...

god eftermidda kära lilla Ek..:)
härligt att se förts o främst din helt fantastikt fina låda!!
den tycker jag är helt sagolik!!
den hoppas jag du mer beskriver här o fotar mera:)
å visst blir man glad över lite blomknoppar så här års..
kul du lyckades med din..
kramar

Utblickaren sa...

Drömscenario, att hitta ett spännande skott i plantskolan och sen till råga på allt få det att blomma, nice going!

Lådutställning låter som en kul och unik idé. Hade jag haft möjlighet hade jag gärna gått och sett din ateljé-utställning med lådor. Det är ju konst och konsthantverk i ett.
(Vågar jag fråga om det kommer bjudas på lådvin också;) Nej skämt och sido jag tycker idéen med lådor låter jättekul!
/U

hönemor sa...

Hej du, det var en söt kaktus. jag tycker allt att du har gröna fingrar. En lådutställning låter bra, tycker jag. Kram Katarina.

Anna sa...

Ja, där ser man (om ordet "färst"). Det är som att böja spång. En spång, flera... spångar eller spänger - kalsong - kalsänger :) Nej, det är faktiskt så att spång har dubbelplural, så båda är rätt där. Språk är kul.

Poppins sa...

Jag har inte heller någon flyt med fotograferingen nu. Om jag har tur hinner jag ta lite foton under helgen men jag saknar inspiration.
Men snart är det ju dags för advent och kanske man får tillbaka lusten att ta fram kameran igen - när det finns lite dagsljus att fota i.
kramar från Poppins

linnea-maria sa...

Vilken oerhört söt kaktus. Enkla blommor kan ofta vara de vackraste. Vad spännande med ditt lådprojekt! Ha en fin helg /linnea-maria

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja hemma hos mig hade blomstakarn redan dött. Söt är den verkligen!
Ja detta vaccin...
Jag vet inte änns om jag vågar ta det efter som jag är allergisk mot en hel del kemiskt *skit*.

Lådor! Visst vill man komma och titta på dom särskilt om dom blir så fina som du visar här på bild.
Så rita vitare du på dina skisser.:O)

Ja inte är det lät att fota nu inte. Provade lite i dag här hemma men resultatet ser ju ut som om det vore gråstarr på bilderna. Så det är bara att fota vidare. Sen får nog underrecknad masa sig iväg till lilla optikern och få ett bara bättre glasögon som jag tror mig behöva.

Ha nu en riktigt härlig första advents helg:)

C De-sign sa...

Så intressant det låter...dina lådprojekt... och det är ju just så man vill att det ska vara när man har ideér ..att de fångar en så att man försjuker i arbetet!!! Nu vill jag önska dig en riktigt skön 1:a Advent! Själv så laddar jag inför ytterligare en ganska jobbig arbetsvecka... men snart så är det JUL-LOV!!!! Kram fr C