2009-10-11

Härliga hösthelg (II)

Ännu en helt ljuvlig dag. Åh vad lönnarna glöder i rött, speciellt när regnet duggar fjäderlätt mot uppåtvända ögon... 
Vi tog med oss svärfar till kyrkogården och hälsade på svärmor. Hon vilar under en ängel av Milles. En ängel som ursprungligen beställdes av Swedenborg-sällskapet men som aldrig blev av i full skala. Nu står han modell i Lidingö kyrkas minneslund...

Vi fortsatte till Slottsträdgården Ulriksdal. Jag vet inte hur det går till, men bara att komma in på det stället och se alla växter får sinnena att liksom expandera. Färger, dofter, ljud... alla intryck blir så starka.
Vi tog kaffe och tårta i fiket. (Är det Stockholms bästa bakverk där?)
Plötsligt sa svärfar: blunda!
Vi blundade.
Och han hade rätt... Det var som om man kunde höra fuktigheten i luften, höra växterna växa...



Väldigt tillfreds med tillvaron kom vi hem i blå timmen. Skivade grönsaker och skar kött och tände gasolköket. Satt en lång stund i köket med sukiyakegrytan kokande på bordet. Vi testade att ha i trattisar (från gårdagens promenad), en helt ny smakupplevelse. Sötsyrligt och gott, nästan som inlagda kantareller.
På köksbänken stod mina byten. En alldeles illande julröd cyklamen, och en namnlös bladkaktusvariant som jag inte har sen tidigare. (Kan man bygga ut sitt hus med bara fönster på nåt sätt? Var ska jag ställa allt...?)



Kanske inte (förmodligen inte alls, nej) helt tillåtet plockade jag upp en bit av en annan bladkaktus från golvet på Ulriksdal. Till mitt försvar måste jag säga att den bara var tio centimeter lång, torr och trampad på, och jag kan inte föreställa mig att de skulle komma på idén att försöka ta den tillvara. Dessutom lade jag den faktiskt ihop med mina andra saker i kassan, de kunde ju plockat undan den om jag nu inte hade fått ta den med mig - eller hur?
Den satte jag illafall i jord nu ikväll. Och nu står den på kryddhyllan under lysröret i köket.
Det brukar vara ett bra ställe för sticklingar.
Jag hoppas på det bästa.

6 kommentarer:

Lisas torp sa...

Vilken härlig höstdag med besöken på Ulriksal! Själv har jag ännu inte varit där, trots att jag bor så nära!!!

Ja du, du får väl bygga ett inglasat "uterum" - det gjorde min farbror, med golvvärme som höll 10+ hela vintern och det var mera som ett växthus....hade jag bara möjlighet så....!!!
Så häftiga växter du visar - kaktusar - inte min favorit, men dessa var något extra! Och cyklamentider är det ju nu...!
Ha en bra vecka!
Lisa

STENLYCKA sa...

Hej!
Åhh jag blir så avundsjuk på dig låter som en underbar dag . Att få besöka Ulriksdal har länge varit min dröm. Får väl drömma lite till.
Önskar dig en bra måndag och lycka till med sticklingen skön att du tog hand om den.
Kramen

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja när man kliver in i växthusen där på Ulriksdal eller sitter i fiket så hör man verkligen hur det växer så svärfar har alldeles rätt i blunda.
Har inte varit där sen i våras så det är nog dags nu.
Härligt med en sådan helg som du har haft och det var väl skönt kan jag tänka att komma ur kontorskuvösen.
Jodå min helg har varit bra som du sett så har jag borrat i kastanjer, myst med levande ljus i mängder och varit ute och gått.
Kramar Marei:)

hönemor sa...

Hej du, vilken fin dag ni fick med svärfar. Du gjorde helt rätt som tog vara på skottet, tycker jag. Här är det kallt -2 och blåser nordan. Kram Katarina.

gulle hexan sa...

god kväll kära lilla ek.:)
härligt dag ni fick:)
låter jätte skönt att gå runt där.
så bra du tog till vara den lille stackaren,. hoppas det lyckas så den slår rot...:)det är ju självklart att du tog med dig den kraken hem!!di hade ju tillomed trampat på den åxo:/.....
jag stickar nu på en chal..repade just upp en misslyckad..men man får ta nya tag..:)
kram

Lilla Eken sa...

Lisas torp:
Inglasat uterum... ? Är det inte det som kallas pensionärskuvös? He heheh.. Nja, det får nog vänta ett tag. ;-)
Bladkaktusar är ju inte som andra kaktusar. Bladkaktusar är mer Carl Larsson liksom. Du vet, drottningkaktusarna han ofta placerar i full blom mitt i målningarna?

Stenlycka:
Inte ska du bli avundsjuk. Men absolut ska du ta dig till Ulriksdal om du kommer upp till Stockholm.

Marie:
Maken berättade i bilen hem att de hade utförsäljning på alla perenner. Så dags då!! (Kanske måste åka tillbaka nån dag i veckan?)

Hönemor:
Brr, ja ischan vad kallt det blivit, och här SNÖAR det just nu. Inga mängder... men snöflingor YR!

Gullehexan:
Så skönt att jag får lite sticklingsstöd. Ja, jag förbarmade mig verkligen... ;-)
Jag har en halvfärdig stickad som jag ska repa upp också (hoppas inte Hönemor läser detta - hon undrar nog vad jag är för en tossefia som bara repar upp allt). Det var inget roligt med det vansinnigt krångliga mönster jag hade utvecklat. Släpp och plocka upp, räkna, räkna, räkna. Stickor 3. Blir ju aldrig färdig. Tappat en maska göra om senaste tio centimetrarna. Nä, roligare kan man ha det.
Eller så börjar jag bara om med en bättre ritning. Repas upp ska den iallafall. (Man håller sig ju sysselsatt iallafall... )