2009-10-11

Underbara hösthelg

Jag lämnade min tillvaro som labbråtta (fast i ekorrhjulet i kontorets kuvös menar jag) igår och fick lite nya intryck. Härliga, härliga höstskog! Det blev ingen lång promenad, för jag hade inte riktigt fattat precis hur mycket höst det är, att man redan måste bära långkalsonger och ha mössa om man ska ge sig ut på skogsvandring. Nå, får plocka fram det till nästa gång...




Vilken blå himmel! Vilka knallgula löv! Vilken isande, överförfriskande nordvind som ven runt Mälaren... Men vackert var det.

En till vacker sak är Nationalmuseums pågående utställning om Caspar David Friedrich. Ni vet han som målar träd eller ruiner i skymningar och gryningar.


Jag vet inte om jag blev helt övertygad av urvalet de gjort för utställningen. Jag hade gärna velat se fler av mina "favoriter". Men, visst... det var absolut värt inträdet iallafall. Största överraskningen var att de flesta målningar är väldigt små. Jag har alltid sett framför mig landskapen som ganska monumentala målningar.
Jag vet inte vad det är i Caspar Davids bildvärld som tilltalar mig så, men ju längre jag tittar på en bild desto djupare in i den hamnar jag, och desto mindre förstår jag.
De är som små ikoner över sinnesstämningar.


Bok och antikvariatsmässan var bara för mycket kan jag också meddela. Vilka underbara böcker där fanns. Mycket 1800 tal och från förra sekelskiftet. Underbara marmorerande band med slitna läderryggar, handkolorerade inlagor... Små bagateller som ett litet häfte att skriva in födelsedagar i, där varje sida såg ut som ett illustrerat vykort från nittonhundratalets början. Barnböcker från 40- och 50tal... Tyska och amerikanska böcker om typografi... 
Speciellt en samling Svensk Trädgårdstidskrift från 1800 talets mitt, inbunden till mycket sympatisk bokform fick mig att fullständigt dra efter andan av habegär. Frågade på priset, ganska så fast besluten att äta makaroner och havregrynsgröt i ett halvår bara jag fick köpa den. 10.000 kronor... nää,  mycket havregryn och makaroner tror jag inte min mage pallar... 

5 kommentarer:

Lisas torp sa...

Ja, så plötsligt det känns med kylan och de gul/röda löven!
Det är riktiga vinterkläder som gäller nu, har jag också märkt!

Jo, bilderna är väl snarare inre landskap än yttre - känns det som.
Bilderna liknar drömlandskap i mina ögon!

Jaha du, en trädgårdstidskrift för 10.000 pix! Jisses!
Hoppas att du njuter av helgen och kanske av kylan idag också!
Nu när jag är i stan ska jag passa på att ge mej ut lite här.
Ha det gott!
Lisa

Utblickaren sa...

Långa höstpromenader, C. D. Freidrich utställningen, Bok och antikvariatsmässan och bloggande på det. Hjälp vilken energi!

Hade väldigt, väldigt gärna sett Caspar David Fredrich utställningen trots att "klassikerna" inte är med. Funderar på att åka upp till Stockholm bara för just den utställningen.

Bok och antikvariatmässan hade också varit fasligt lockande.

Och appropå ekorrhjul och kontorskuvöser. Tydligen är framgångsreceptet för det universitet(?) som har genererat flest nobelpristagare genom åren, att de fikar mycket. "So there U have it;)"

Trevlig fortsättning på söndagen,
U

Susanna sa...

Blir avundsjuk när jag ser att ni har BLÅ himmel - här är det bara grått, grått och åter grått.
Jag älskar träd och innan jag började med min/vår nuvarande blogg så försökte jag mig på en trädblogg - jag lade bara ut bilder på träd, ingen text...bara träd. Eftersom det endast var jag som vara inne och tittade på den så la jag till slut ner den men fortsätter fotografera och titta på träd så den där utställningen hade jag nog spenderat timmar på, kan liksom inte se mig mätt på träd.
Kram
/Susanna

Marie//Tekla Maräng sa...

Vågade inte änns gå iväg på antikvariatsmässan. Men jag skulle gärna ha tittat på bokbindarna.
Jisses 10000kr vad låg barn böckerna på då?
Tack för tipset om Nationalmuseum ska genast kolla hur länge den utställningen varar.
Ja nog har det blivit höst alltid med långkalsonger på och vantar och lyckoluva.
Kram Marie:)

Mira sa...

Caspar David måste jag också gå och titta på! Och kan det vara så att vi tycker att kylan kommit så plötsligt för att så många löv sitter kvar på träden? Det seeer ju inte så kallt ut inifrån...