2009-10-28

Så många kommentarer...

Det var så många kommentarer till förra inlägget så jag tar en liten fortsättning på tema kissar idag.
Först en bild till Poppins, som inte visste att orientaler och siameser var så närbesläktade. Jodå, det är dom. De har precis samma rasstandard, det som skiljer dem åt är bara färgen på kroppen och ögonfärgen.

Vår isbjörn fick bara två kullar innan han kastrerades, och här är han med den kull som föddes hemma hos oss för många år sedan. Alla fem barnen är orientaler. Det ser ut att vara lite blandad färgkompott det här, eller hur? Men det är egentligen bara två färger på ungarna. En blå och fyra chokladfärgade. Av chokladerna är två solida och två spotted (prickiga). (Pappa isbjörn själv är chokladtabby.)


Den prickiga flickungen nederst i bilden ovan blev sen mamma till den vackra prickiga honkatten som ni ser i bilden här nedanför.

Denna bild är tagen för två år sedan och hämtad från min kattblogg. Ungarna ni ser här är två orientaler och en siames. Pappan till kullen var oriental han också, men eftersom det finns siameser bakom i stamtavlan så ploppade det lite oväntat ut en vit unge också.
Jag tror jag bifogar inläggets text också, eftersom den ganska målande beskriver hur det är att ha mamma med ungar i huset:



Det är viktigt med familjen

Ja, det är viktigt med familjen. Och ni ser väl likheten med en viss maffiaboss? Så vi har döpt om Izzan, hon heter numera Donna Corleone...

Det är viktigt inte bara att hålla familjen samlad, den ska ha mat också.
I morse vaknade jag av ett prasslade ljud som förflyttade sig genom rummet. Öppnade ett öga och såg en mycket bestämd dam passera, inte helt olik en värdig lejoninna, bredbent släpandes det tunga bytet under sitt kropp. Hon gick förbi min säng på vägen mot varmvattenberedaren där ungarna låg gömda (för att undvika upptäckt av andra rovdjur... eeh?)

Bytet? En hel, oöppnad förpackning färdigskivat rostbröd...


Ja, jisses. Katter! :-)

Lillemor tyckte att jag skulle vissa bild på Donna också. Och jag ska försöka ta lite bilder, lovar. Det är bara så förbaskat mörkt nu, blir ju sudd av allting.
Marie frågade om katter man inte blir så allergisk av. Jag tror om jag ska vara helt ärlig att några sådana inte finns. Men vissa människor klarar av rexkatter bra. Och somliga som bara har lättare allergier klarar även av siames/oriental. Siames/oriental har ingen underull och hårar därför inte lika mycket som somliga andra raser. Eller som huskatter. (Det är avsaknaden av underull som gör att de ser så slanka ut!)
Christina tyckte att det var roligt att höra att det är en frisk ras. Att det är en av Sveriges friskaste raser är information jag fick vid ett studiebesök på Bagarmossens djursjukhus. Så den borde stämma. Men sen ska också tilläggas att det visst finns defekter på rasen. Det kan födas ungar med svansknick eller sternumkrok tillexempel. Det betraktas som skönhetsfel. Precis som hos vilda kattdjur (tigrar, leoparder, geparder) så är det annars njurarna som är den svaga punkten. Många katter dör av att njurarna slutar fungera som de ska.

Är man hundmänniska och vill skaffa katt så ska man skaffa en katt från de orientaliska raserna. De är trogna, nyfikna, lättlärda och följer sin människa med ett aldrigt sinande intresse. De älskar att apportera. Men de kräver en hel del av sina ägare. Tillåter inte att man glömmer bort dem och ska vara i centrum hela tiden. De brukar kallas kattvärldens racerbilar. Ett annat citat som ofta återkommer är man äger aldrig en siames, men man kan få ynnesten att gå i dess koppel...

Ett till gammalt inlägg från min kattblogg nedan. Ett av mina favoritinlägg. Älskar bilderna! Och så är det så typiskt siamesiskt att bete sig just så här:


Looking for the key

Det doftar gott utifrån. Här har vi en kille som hänger vid dörren till glasverandan varje morgon för att sen ställa sig vid ytterdörren och sniffa. (Mest luktar det nog av grannens katt som tagit för vana att markera på vår dörr.)


Ni som varit hemma hos oss vet att när någon dörr är stängd så är den även låst. Förklaringen är att Isbjörn öppnar alla dörrar annars. Han drar bara ner handtaget, en baggis för en lång kille som han.


Men titta riktigt noga här; han vet mycket väl att den här dörren inte går att öppna, så vad gör han? Jo, han letar efter nyckeln. På allvar! Sitter nyckel i kan han stå i evigheter och fibbla med den och försöka lista ut hur den fungerar.


Ja, det var allt för idag. Är det flunsan som är på väg undrar jag. Verkar inte komma igång riktigt...


14 kommentarer:

Mira sa...

Roligt att se så många fina sisbilder - säger hundmänniskan som också är kattmänniska. Ett barn i en gammalbekantskapskrets hade en katt som hette Thalassa. Det kunde barnet inte säga så det blev Sis istället. Därefter blev namnet Sis synonymt med katt. En sis flera sisar. Så.

Lisas torp sa...

Så många gosiga bilder i samma inlägg! Vilka härliga och goa individer de verkar vara! Jag har ju både haft hund och katt, men såna här katter har jag aldrig kommit kontakt med. Jätteintressant att få höra lite.
Vilken smarting din isbjörn är och sååå lång!!! Ja, katter kan ju nästan bli hur långa som helst om det kniper...!!!
Det märks att de ligger dej varmt om hjärtat.
Citatet här är underbart:"man äger aldrig en siames, men man kan få ynnesten att gå i dess koppel"...lite så är det nog med de flesta katter. De kan det mesta...när de har lust!
Hoppas att du inte åker på flunsan du också. Nu har febern gått ner lite, varit på apoteket och handlat lite mera. Huvudet är värst och halsen - som svidande sandpapper!!
Lisa

Anonym sa...

Jag älskar bilden av Lotus med tassen spretandes över nyckelhålet, underbar!
Jag är övertygad om att han en vacker dag listar ut hur han ska vrida på nyckeln för att öppna dörren.

Jag blir så glad av dina kattbilder :-)

/Lillemor

Marie//Tekla Maräng sa...

Japp den killen kommer en vacker dag att lyckas med konststycket att få runt nyckeln.
Så ståtlig i all sin elegans där han står på sina bakben.

Detta var ett jätte farligt inlägg för mig. Känner ur kattgreppet tar tag i mig och som sagt jag behöver nog en katt som kan hålla i mitt koppel.

Visst inte att siames och orientaler var så i hoptvinnade i genkedjan.
Vilka härliga bilder på båda kullarna du visar. Suck.

Kramar Marie

Spännande inlägg.

Lilla Eken sa...

Mira:
Ju älskligare ämne desto fler namn. Och sisar var väl ett bra och talande ett. :-)
Jag kände också en Thalassa en gång. Hon kom från Blekinge men bor numera på västkusten ihop med en gammal flickidol från femtiotalet.
(Låter nästan som en boktitel; Thalassa & flickidolen.)

Lisas torp:
Ja, jag älskar mina kompisar. Så är det ju bara.
Hoppas att du blir kry snart. (Jag är i ett velande tillstånd - antingen blir det inte värre eller så blir det... värre!)

Lillemor:
Mister L och avsaknaden av nyckel... ja, han är lite listig gubben. :-)
(Inte lika listig när han tror att han blir osynlig bara för att han tittar ner i golvet istället för rakt fram. Men det är en annan historia... :-) )

Marie:
Det var inte meningen att skapa kattgrepp kring dig. Råkade bara vara så inne i parningsfunderingar här så det blev det som kom fram i inlägget. Men katter ÄR ju härliga. Och hundar är härliga. Och är det dessutom bebiskatter och bebishundar, ja då blir man lätt lite tagen... och trånsjuk.

Poppins sa...

Smarta djur! Förstår att ni tar bort nyckeln för annars vore han nog på väg ut.
Tack för de trevliga bilderna!
kramar från Poppins

em sa...

Underbara bilder - i synnerhet katten i nyckelposition!
Kan inte tänka mig något finare än att vara ägd av en katt.
Margaretha

Christina sa...

Vilka fina bilder på den dörröppnande katten ;D

Det är helt otroligt hur lång han kan göra sig, och jag tror som någon annan här, det måste bara vara en tidsfråga innan han får runt nyckeln ;)

På den understa bilden ser det ut som om han inte riktigt litar på sin syn, utan tar hjälp av känseln också -sitter det verkligen ingen nyckel i låset?

Orientalerna har verkligen otroligt vackert formade huvuden, ja hela katten är vacker, men jag har svårt att se mig mätt på just huvudformen.

Utblickaren sa...

What?!? Här upptäckter jag precis ett underbart kattinlägg som jag helt har missat (läs miss:at).

Jag älskar att läsa om dina katter, har du katt-bloggen kvar? Vore roligt att ta del av inlägg därifrån! Vad roligt att du har kattungar nu. Jag skrattar på mig att mammakatt hittat ett präktigt byte i form av rostbröd och släpat iväg med, vilken syn det måste ha varit:D

Blir förövrigt helt betagen i "lilla randbenet" (nästan som tigerränder) högst upp i bild och den grå sötisen som mamman vilar huvudet på(^.^) Äh, va´ sjutton alla är supersöta. Jag vill se mera bilder, mera snart!
/Utblickaren

charlotta sa...

Isbjörn!!! Vilket härligt namn! Jag och min kille har spånat lite hund-namn OM han nu någongång i framtiden får sin vilja igenom och får en liten vit hund!



/candykills.blogg.se

redz0nia sa...

Hamnade på din sida när jag letade efter typiska Siames-egenskaper. Min katt är en okänd blandning som älskar att apportera o säger gärna något också om hon inte hittar sin leksak eller när hon kommer o lämnar den, bitig fast att hon är 3 år, orädd dvs hoppar med lätthet ner på sängen från garderoben eller upp på toadörren från handfatet, listar ut hur man öppnar lådor, skåp o hänger ofta på dörrhandtag tills hon hör klicket o petar upp det. Måste binda upp ytterdörrshandtaget för att få sova i lugn. Ska alltid peta ner saker från överallt o man ser att hon tänker hela tiden på något bus eller hur något funkar eller var det är o slår ofta kullerbyttor när hon leker med svansen. Hon är en okänd blandning men med ljustljust gröna ögon, slankare kropp, ingen underull men kort svans. Hittekatt så ingen som vet vilka raser som finns inblandade, men hon ser inte ut som en vanlig "bondkatt" utan mer exotisk trots sin svart-sköldpaddsfärgade päls. Hennes bror är slankare, helsvart, samma ljusa gröna ögon o är en hejjare till att apportera han med. Hennes syster är mest busig o finurlig. Aldrig träffat på så tänkande katter! Tja, tänkte bara dela med mig o ev höra vad du tycker. =o) Dina kisar är för övrigt oerhört fina!!

Lilla Eken sa...

Redz0nia:
Kul att du lämnade en kommentar!
Din katt låter ju som om den är oriental i sinnet iallafall. Allt du räknar upp skulle jag vilja säga är väldigt typiska egenskaper. (Men en av våra siameser är faktiskt lite höjdrädd - dvs. han har inte för vana att ta sig upp under taket ifall han inte absolut måste.)
Och det du skriver om att de är tänkande är också så typiskt. Man kan verkligen SE på dem ibland hur de sitter och funderar ut nya bus. :-)
Den gröna ögonfärgen tyder kanske också på att de skulle kunna ha orientaliskt bakom sig...?
Och kanske har de siames/oriental ganska nära i "stamtavlan" också. Som en av föräldrarna till och med?
/lilla eken

redz0nia sa...

Hej igen o tack för att du svarade! Många med raskatter fnyser lite åt andra som inte har det, tyvärr. Jag har ju räddat min från ett plågsamt liv ute oavsett. På kuppen fick jag en av de mest originella katter jag stött på! Ända sedan hon var liten var hon påhittig o tog sig upp o in i allt som verkade spännande. Lärde sin syster klättra som i sin tur lärde en annan katt hon bodde med som inte kunde det, underligt nog, fast inte så ovanligt vad jag förstår. Vi vet ju inte vad det är för raser som fanns i föräldrarna. Modern var vilkatta, ung för sin 3:e kull som min mor hade noterat detta var under den tid hon sett henne. Hon var liten o sköldpaddsfärgad hon med. Men ungarna var friska utan loppor eller infektioner, om än små som 7-veckors fastän de var drygt 4 mån gamla(!). Fadern vet vi inget om, men det kommer en helsvart hane med gröna ögon o besöker deras tomt då o då. Siris bror ser exakt ut som honom så sannolikheten att det är fadern är stor. Går inte så många katter i området o mina föräldrar har koll på nästan alla (de hälsar på i trädgården eller äter där. En bor där vintertid tom) Men hon är unik - om än lite jobbigt att ha en sån buse ibland - men hemskt rolig o stark personlighet, tycker inte alls om andra katter o sätter dem på plats tom i deras egna hem! Ne, njuter av min tid med henne o kommer bli svårt att ersätta henne en dag. Oavsett ras är det fantastiska djur, säger den som vuxit upp med bara hundar o väljer hellre en ny katt i framtiden än en hund.. =o)

Annika Christensen sa...

Här sitter jag och skrattar som bara den.
Det var det bästa jag sett på länge.
Ha det gott
Annika