2009-10-01

Om hur orden föll sig

En tidning, lim, några bitar kartong, och det jag hittade i min växtpress - vad blev det av det?
Det blev en låda. Meningen var att det skulle bli en låda att ha fröer i, men trots inspirerande växtmotiv att dekorera med föll sig orden fel. Fel för frön.
Jag tror att det blev låda att ha ord i istället. Om man skulle börja samla på sådana någon gång. Jag har redan en liten ordsamling, väldigt små ord, och inte så många. Men jag tror att min ordsamling är på växande.





Lådan är gjord i papier maché teknik, dvs. papper blandat med lim. Jag har tidigare visat hur jag gjorde en ram på samma sätt. Här finns det inlägget. Orden finns överallt, runt om hela lådan i smala band. De berättar ingen direkt historia. Eller så gör de det, det beror kanske på hur mycket fantasi man har.


Inuti är den mattsvart. Utsidan är lackad halvblank.


Storlek? Ja, ni ser själva - ungefär lagom för en nyfiken katt att sticka ner huvudet i.


Det här med att samla ord... Det hör egentligen ihop med ett helt annat projekt jag hållit på med i över ett års tid. Jag fick en förfrågan att ha en utställning med mina akvareller men kände att jag inte bara ville visa gamla saker (som jag blev tillfrågad om) utan göra något nytt. Och jag ville göra något där ord fanns med. Så till och från har jag arbetat med små ord ihop med bilder. Men inte blivit helt övertygad av något jag gjort hittils.
Däremot så har lådan här ovan plötsligt satt igång ett flöde som hotar att fullständigt dränka mig i uppslag. Jag måste bygga ut min anslagstavla i helgen tror jag! Skaffa ett till bord att arbeta vid!
När jag lägger mig på kvällen surrar tankar och ideér och bilder i huvudet. Och det första jag tänker på morgonen när jag vaknar är hur jag kan fortsätta. Vaknar jag mitt i natten - jag gör ofta det (det blir så när man har minst tre katter som sovsällskap, katter som under natten expanderar till fyra gånger sin egen vikt ovanpå ens smalben) - så tänker jag bara på lådor och på bilder och på ord.
Det är roligt när det blir så.
Det är bara så himla dumt att man inte kan ägna sig helhjärtat åt det här när det känns som att det finns minst hundra håll att börja nysta från. Idag ska jag rita bilder på hur man spaljéar äppelträd istället, åt en tidning. Och när det är klart ska jag rita en skiss på en norsk trädgård åt samma tidning. Och när det är klart ska jag börja på ett antal bilder till en bok, som ska bli klar här under hösten/vintern.
Så det är nog viktigt med en till och större anslagstavla, så att jag kan ha mina lådor och collage framför ögonen även om jag måste ha äppelträd och örtagårdar i mitt huvud.

Förresten! Om jag säger orden trollkarlens lärling, vad tänker ni på då? Håller ni med mig om att han är en ganska snäll och rolig individ? Möjligtvis lite rörig men ändå en del i skallen?

10 kommentarer:

Lisas torp sa...

Vilken underbar låda!!! Lådpoesi!
Ja, att kombinera ord och bild ger en dimension till tycker jag. Jag har alltid haft orden med när jag haft utställningar - inga lådor, men textlappar med ihopkomna spontana texter som de faller sej!
Jättehärlig idé!
Ja, det gäller att hålla kvar idéerna när andra måste tränger sej på.

Trollkarlens lärling? Menar du Musse Pigg! Ha-ha! Ja, jag tänker på Paul Dukas´version i filmen "Fantasia" förstås!
Ha en skön och värmande dag inoomhus!
Lisa

Lilla Eken sa...

Jag menar vad som helst; första som kommer i tanken vid orden.
Och Fantasia... ja, men det är väl positivt? :-)
/I.

Anonym sa...

Ord,javisst.
Finns inget härligare som man kan vända och vrida på, byta ut efter behag, hitta på nya i all oändlighet.
Säga fel i stundens hetta och fundera
på hur de blev i en ny tappning.
Fortsätt samla, vännen!

Lilla Eken sa...

Ja Yvonne (?) du är en ordkonstnär. Det vet jag. Och DU vet hur roligt jag har ibland när jag lyssnar till dig! :-) Puss puss
/I.

Poppins sa...

Underbar ask! Och en ordlåda, det låter så mysigt. Jag tror att jag alltid har behövt en ordlåda fast jag inte förstått det förrän nu. För var ska man egentligen göra av alla ord? Det är ju jättebra att spara dem i en låda och ta fram dem när de behövs. :)
Det är härligt att läsa om din kreativitet och kan känna din glädje över när all bara flyter på och man har så många idéer i skallen.
Trollkarlens lärling ser jag framför mig, en lite underfundig typ med glimten i ögat. Kanske han är duktigare än trollkarlen själv men måste hålla sig lite i bakgrunden så att trollkarlen inte blir förargad.
kramar från Poppins

gulle hexan sa...

ååå lill ek..
vad underbart härlig låda:)
den blev jätte fin..
jag gillar den skarpt!!
kram

Unknown sa...

Det var en härlig låda! Och vad kul med en utställning. Jag drömmer om att göra en utställning med foto och ord, eller kanske sätta ihop en bok. Ord är ju min grej, så har det alltid varit (fast det senaste är en närmare 400 sidors roman istället för enstaka rader, så kan det gå... :P ) Önskar dig lycka till med projektet!

Här ska du få ett till fint ord, som de tyckar att jag ska skriva för att få skriva i din blogg: Prommyo

Tjolavipp
/Anna

Unknown sa...

PS Kommer ni ihåg kylsåpspoesin? Någon sån skaffade jag aldrig och nu ångrar jag det!
Disoysal på dig! (verifieringarna i dag låter som läkemedelsnamn tycker jag)

Marie//Tekla Maräng sa...

Hur kan jag ha misst detta inlägg till idag?
Den mest underbara låda jag har sett oh tänk att samla ord där i.
Vad härligt det är när idéer bara sprutar ur huvudet så glöm nu inte att skriva ner dom mellan dina äppelspaljeér och örtagårdar så att dom inte bara försvinner...
Låter klokt med en anslagstavla till. Ditt projekt med ord låter spännande och intressant i mina öron.

Ja man kan bli tokig när man inte får sova och så har det varit för mig också under denna fullmåne. Är så trött så att det snurrar och låter inne i huvudet, isch.

Utställning lät spännande, vardå i sådana fall om man får fråga?
Kramar Marie:)

jasonbob sa...

off white outlet
jordan shoes
kd 13
supreme outlet
golden goose slide
golden goose mid star
kd shoes
kobe sneakers
golden goose
golden goose