2009-10-15

Höstpyssel i skälvande stund

Jag misstänker att löven inte sitter så länge till på träden, så det känns som om det var i sista minuten jag hann göra en höstkrans. Valde blad av lönn. För att lönn är det träd som växer närmast huset och jag gick ut med ficklampa i mörkret. (Då blir jag lite bekväm av mig.)

Precis hur bra som helst blev det. Exakt arbetstid en timme och femton minuter. Och då har jag räknat med den tid det tog att göra stommen till kransen. Bilden nedan.
Jag hade egentligen tänkt köpa en sån där plaststomme men har inte haft tid. Så det blev en gratistidning som fick tjänstgöra som arbetsmaterial istället. Egentigen ganska bra, för när kransen har gjort sitt är det bara att kompostera rubbet, och sen på vårkanten fiska upp ståltråden som jag bundit med ur myllan.


12 kommentarer:

Lisas torp sa...

Vilken jättebra idé - typisk "Lilla-Eken-idé" kanske...
och så urfin kransen blev! Hur tusan gjorde du sen...?!

Förresten tidningspapper kan man ju använda till mycket - hörde av en trädgårdsmästartjej att hon använder tidningspapper istället för markmatta, när hon lägger sant och sten...! Men det visste du säkert redan!
Vädret är bara för ljuvligt i Sthlm i dag, hoppas att det är lika för dej!
Kram
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Smart ide med tidningspapper som stomme. Jag brukar använda tidningspapper som oasis just till blombuketter i vaser dock ej glasklara vaser.
Snygg blev din krans!!!
Det var nog i grevens tid du gjorde den för oj vad löven faller just nu.
Ser att Lisa också har skrivit att vädret är toppen i Stockholm idag, helt underbart. Hoppas att du också har haft en underbar dag.
Kramar Marie:)

Lisas torp sa...

Aj då läste jag slarvigt!
Jodå, mina vita jungfrun i det gröna har varit vita i flera år, jag köpte frön EN gång sen har jag inte behövt det!
Kolla inlägget här: (oskarp bild)
http://lisastorp.blogspot.com/2009_07_01_archive.html

Lilla Eken sa...

Lisas torp:
Jomen, nu minns jag ju det där inlägget! Just det... Men vad lustigt att de var blå från början, och sedan vitnat. Är ursprungsformen vit månne tro?
/I.

gulle hexan sa...

hur bra!! å fint som helst !!
kära lilla Ek!
toppen att du skippade plasten:D

kram

Lilla Eken sa...

Gullehexan:
Du är mitt samvete du! Och glad är jag över det.
/I.

Marie//Tekla Maräng sa...

Skratt ja du fick syn på bilden!
Kunde bara inte låta bli, kul att du var först att kommentera detta inlägg...
Visst kör vi väl på ett år till.
Kramar Marie:)

Thorins Trädgård sa...

Hej vad bra att du tog upp hur du gjorde stommen! Ofta ser man den ena snygga kransen efter den andra, varav din krans var snyggare än de flestas, och då har jag ofta funderat på hur själva stommen är gjord.

Tackar för inspirationen.

Marit

C De-sign sa...

Så underbar krans...och jag gillar att man "tar vad man har".... Tack för kommentaren inne hos mig om kompostkvarnen, jag ska nog inhandla en till våren! Och huset på Öland har jag nu "kommit över"... och du har så rätt, man måste göra lite "utflykter" på olika sätt för att uppskatta och se möjligheterna med det man redan har! Önskar dig en härlig vecka! Kram fr C

Gunilla sa...

in ide skall jag lägga på minnet. Löv har jag så det räcker och blir över.
Ideer fattas det men får jag en kick så vaknar kreativiteten.
Din krans är ju jättefin.
Höstdekoration.

Ha det gott
Gunilla

Dubbelörn sa...

Tidningar kan användas till så mycket o kransen din blev helt ljuvlig!

Hösten har tagit ett rejält tag om oss här ute på landet. Ruggdagar växlas ibland om till solskensdagar. Men samtidigt så njuter jag ändå alldeles oerhört. Inga måsten, bara få vara.

Njuter av färgerna o djuren som dyker fram fr skogen. Som i detta nu, 4 rådjur alldeles utanför här på åkern. I helg hade vi en älg med 3 kalvar här! Livet är ändå hyfsat bra ;).

Har du inga vägar åt landet. Tar gärna över fanan, el går det att spara den till våren.

Vi måste ju även ta o planera in en lunch el fika på Fridhem igen :).

Varma kramar

Poppins sa...

Mycket vackert! En riktig höstkrans.
Här nere i söder blåser snart de sista löven bort men än så länge glöder träden.
kramar från Poppins