2009-10-03

oj, oj, oj


Här brinner grannhuset ner!!!
Helskotta vad snabbt det gick! Klockan två upptäckte jag att det precis börjat brinna och klockan tre såg det ut som på bilden ovan, nästan bara skorstensstockarna kvar. Huset är ett föreningshus och det är ingen som bor i det. Anlagd brand. 
Gissar att det tar ett tag innan pulsen går ner till normal. Faktum är att jag sitter med skor på mig utifall att brandkåren skulle knacka på och be oss utrymma. Vinden ligger på hitåt. 
Jag fryser så jag skakar. Sprang ut i pyjamas och sommarjacka och tänkte inte på att det var minusgrader, fötterna är som isbitar och jag känner mig kall ända in i märgen. Kanske lite chockad också, när jag tänker efter. Hoppas att det inte är någon fullmånepyroman som tänker fortsätta med andra hus i grannskapet.
Vad konstigt det känns... nu kommer jag förmodligen se tåg från köksfönstret istället för en fin gammal sekelskiftes villa med punschverandor...
oj, oj, oj

13 kommentarer:

Lisas torp sa...

Usch, så fruktansvärt!!! Det måste vara oerhört skrämmande när grannhuset brinner!
Stackars du!!Hoppas verkligen att de hittar orsaken!
Kram
Lisa

Dubbelörn sa...

Fy vad otäckt!! Obehagskänslorna blir nog kvar länge...

Trist med utsikten också :).

Kram

hönemor sa...

Hej du, vad hemskt att vakna när det brinner så nära, du sov väl inget mer i natt? Kram Katarina.

Mira sa...

Skrämmande!!! Brand är så oförutsägbart, så definitivt och alltigenom fruktansvärt.

Var rädd om dig!

OlgaA sa...

OJ, SÅ FRUKTANSVÄRT! Inte roligt att se sådant genom förnstret!

Lilla Eken sa...

Hej alla:
Nää, har inte sovit en blund. Vågade gå och lägga mig vid åtta snåret, då hade de redan haft dit nån grävmaskin som rakat ner skorstenarna, men.. nej, kunde inte somna trots det.
Nu luktar det rätt rejält också men räddningskåren har varit här och sagt att det inte är någon fara längre, men att vi inte ska öppna fönster eller vistas ute. Lite giftig luft. Brottsrubriceringen är mordbrand.
Är väldigt glad att de har allt under kontroll nu. Fast det känns inte mindre läskigt nu i dagsljus. Just att det är anlagt känns väldigt olustigt.
/I.

Poppins sa...

Oj, oj, oj, säger jag också! Fy så hemskt. Mordbrand låter ju fruktansvärt men så heter det ju om man sätter eld på något medvetet. Tur att ingen blev skadad men synd på ett vackert trähus!
Vi bor intill ett koloniområde och där brann en koloni ner för två år sedan. Så jag kan föreställa mig röken och lukten. Det var en hemsk känsla att passera ruinerna och se de svarta resterna.
kramar från Poppins

Marie//Tekla Maräng sa...

NÄÄäää vad hemskt!
Rubricerat som mordbrand...hur sjutton är man skapt när man vill tända på andras egendom. Vilken tur att inte vinden var starkare så att ni klarade er. Förstår verkligen att du både skakar av köld och chock, blir själv chockad över att läsa att min *ek* var så när händelsens centrum.
Massor av tankar och kramar till dig och dina kära.

C De-sign sa...

Oj så fruktansvärt! Tur att inget hände med ditt hus! Hoppas att ni får en förklaring av vad som hänt! Ha det så bra du kan, tänker på dig! Kram fr C

Unknown sa...

Oj oj, Hoppas att det slutade bra för er i alla fall (du får gärna skriva en rad så att vi vet!). Men vad trist det är när gamla hus försvinner, det är ju en del av vår kultur. Å andra sidan är det väl en del av vår kultur med bränder också, det var många såna under gågna århundraden med och de sörjde ju inte utan var glada att de kunde bygga nytt. Undrar varför vi har blivit så sentimentala under de senaste hundra åren? Annars är min stora skräck brand med katter i huset, fy vad hemskt det skulle vara innan man har räknat in dem och allt. Som sagt, hoppas att ni alla har det bra trots detta - och att ni har brandvarnare hemma!

Unknown sa...

PS Såg ju att du hade återkommit med en kommentar, skönt att ni har det bra trots allt då. Hoppas de griper gärningsmannen!

gulle hexan sa...

fy tusan så ruskigt!!
så himmla obehagligt!!!:(

hoppas verkligen det har en bättre förklaring än mordbrand..

kram kram..

Utblickaren sa...

Instämmer med övriga kommentarer. Hu! Skönt att ni klarade er och huset!

Minns när jag var liten och det brann i vår trappuppgång, grannens pojk hade slängt ned en tändare, som fattat eld, i sopnedkastet. Och brandlukt får mig än idag att reagera kraftigt, hur lätt den är, det räcker med en puff för att jag ska bli riktigt orolig och kolla var den kommer ifrån.

Och synd sen på ett gammalt sekelskifts hus. Här i Göteborg anlades dylika husbränder när t.ex. Liseberg skulle bygga ut (eller var det Världskulturmuseet som skulle byggas, hm...)Bilden som du har tagit har en dramatisk, öderstigen skönhet över sig, vilket man bara kan säga när man vet att huset var öde när det brann ner.
Hoppas pulsen går ner och att du snart vågar sova på nätterna igen. Kanske investera i fler brandvarnare vore en idé.
Tröstehälsningar,
U