2009-10-07

En till!!?

Vad är det för kosmisk gegga som påverkar mina utsikter just nu?
I morse när jag steg upp var det något som inte riktigt stämde. Jag stannade mitt på golvet och såg ut genom fönstret och försökte komma på vad det var. Det tog nog någon minut, och sen kom jag på det: utsikten!


Så här såg det ut i förra veckan:

Nattens oväder har gjort så att vi har fri syn från fönstret i ateljén. Plommonträdet, det låg på gatan det. Jisses vilken föränderlig värld jag lever i...
Om ni undrar vad som intresserar Puss så på översta bilden så är det grannen som håller på att försöka mosa det nedfallna trädet med sin traktor utanför. Han försöker alltså inte forsla bort det, utan mosa in det i häcken efter gatan. Förmodar att det finns någon tanke med det. (Jag kan inte riktigt komma på vilken.)

Min andra ändrade utsikt såg ut så här i lördags eftermiddag. Det är precis samma vinkel som bilden i förra inlägget.
Som jämförelse kan titta på den mittersta bilden i det här inlägget; det är samma utsikt. Då tog föreningshuset upp hela synfältet.


Nu var vi tvungna att lämna stugan redan i lördags kväll, så jag vet inte hur det hela ser ut idag. När vi åkte låg brandröken fortfarande tung över hela samhället. På ett sätt var det skönt att kunna åka därifrån, det var verkligen beklämmande att se den rykande tegelhögen. När det hände var jag så rädd för vår egen del (det är bara 35-40 meter mellan husen) att jag inte riktigt kunde fokusera på något annat än att vara beredd att evakuera själva, men så här i efterhand så känner jag mig mer skrämd. Hur kan man tända eld på ett hus med flit? Även om det är obebott? Det stod ju inte ute på en åker, ensamt, utan mitt i samhället med hus runtomkring. Läskigt.

7 kommentarer:

Lisas torp sa...

Ja du, det är verkligen en föränderlig värld vi lever i!
Både stormar och eldsvådor är ju rätt drastiska, minst sagt!!!!

Vilken skillnad på både årstider och utsikt! Jag förstår att kissen är intresserad - katter är ju dessutom vanedjur och undrar säkert ett och annat...hm om de nu har förmågan att undra...ha-ha!

Ja, så otroligt skrämmande det måste vara - bara vetskapen om att någon gör så - tänder eld på ett hus mitt i ett samhälle! Helt sjukt i min värld!!!
En sån händelse går ju inte ur ens medvetande i första taget.
Förstår att det var skönt att kunna åka därifrån och hoppas på att någon vettig "åtgärd" görs!
Ha det gott!
Lisa

Dubbelörn sa...

Jisses!! Nu först inser jag att det var i stugan allt det där hände?! Var det huset intill, dit jag körde o vände som brann ner? Herre Gud!

em sa...

Plommonträdsmos.
En ny variant!
Margaretha

Mira sa...

Dramatisk höst i sanning! Förhoppningsvis har det dramatat färdigt för den här gången.

Var rädd om dig!

gulle hexan sa...

hej kära lilla ek...:)
vad skönt du kunde resa i från lite.. å få lite distans! från den för nära branden!!

vad ljust det blev efter plommonträdet som stod där nyss!
skum granne som mosar träd!!....

kram kram

Utblickaren sa...

Grannar och plommonträd verkar visst vara en dålig kombo;) Förresten, varför gör grannar alltid så konstiga grejjor?! Som att mosa träd med traktor. Hur vore det att använda vanlig motorsåg istället och såga/hugga upp till ved eller är det överkurs när man har traktor?(Det kan vara det kissen tänker;)

Vacker utsikt är det med vackra lövträd i höstfärger och alla vita utemöbler, är det en uteservering?

Ja, men visst är det väl ändå spännande med allt som händer omkring en varje dag ändå. Värsta vardagsdramat:D
/U

Thorins Trädgård sa...

VA? Mosade han trädet med traktorn? Hur sociala och trevliga grannar har ni egentligen?

Marit