2009-10-31

Jaga kallraset på flykten

Det var 16 grader inne när jag steg upp i morse. Men det kändes som 13. Brrr...
Satte på ett element och sen tillbringades resten av dagen med att (1) täta fönster och (2) sy dubbla gardiner till det rum som ligger längst från luftvärmepumpen.

Fönstren tätades med Gysinges tätlist av ren ull. Svenskproducerad. Återanvändningsbar. Bör hålla vår livstid ut.


Och dubbla gardiner också som sagt. Jag har inte använt riktiga gardiner på 30 år. Men i det här huset måste man bara ha det. Det känns som om någon annan bor här just nu, men jag antar att man vänjer sig. Och det känns redan mindre dragigt, så det verkar som om de gör nytta.
Vet inte om vi är lite för envisa som inte vill byta till moderna fönster. Men det känns som att man skulle ta bort husets själ då. 

Gick ut i trädgården innan maten för att hitta något att sätta i vas, men nu var det inte mycket att plocka av längre. Det blev tre stänglar av plocksallat i blom som fick komma in.


Det var vår snuviga allhelgonaafton det. 

9 kommentarer:

Lisas torp sa...

Hej hopp!
Trist med snuva, och när man är ledig till på köpet!

Jaha du, så det drar genom fönstren alltså? Har ni inte innanfönster? Det har jag på torpet, utom i köksfönstret. För att undvika drag där sydde jag avlånga påsar av tyg som jag fyllde med torkade ärtor...tyvärr lyckades den lilla musen som var inne förra vintern, tömma dessa braiga påsar! Men visst, de där ullgrejorna är säkert de allra bästa! Det låter kallt med 16 grader!!! Tänd ugnen och baka nåt!
Krya på dej!
Lisa

Lilla Eken sa...

Lisas torp:
Sicken mus du hade på besök!
Jo, jag har tänkt så sådana där påsar också. Tänkte fylla med sand? Tror du det funkar?
Visst har vi innanfönster, men de har nog "krympt" av tidens gång. Det är rätt stora glipor.
Håller på att tejpa de fönster som är färdigtätade också. Och byter ut de gamla elelementen från 70-talet efter hand. Och ska isolera krypgrunden från undersidan. Och... Hmm, sysslolös behöver man ju inte direkt känna sig...

Utblickaren sa...

Fortsätt envisas med att inte byta fönster, jag kan inte annat än att hålla med, fönstren är en stor del av husets själ. Gysinge tätningslist är ju helt rätt och dubbla gardiner måste väl ändå vara ett bra sätt att stänga ute kylan. Vitmossa mellan rutorna kanske också kan hjälpa? Kan inte låta bli att tycka det låter mysigt med dubbla gardiner och tätningslist i ull:)
Varför inte fixa varmvattenflaskor och kryp ned i sängen och kurera snuvan när du sytt färdigt?
Mysig fortsättning på helgen,
/U

C De-sign sa...

Underbart att det tillverkas tätlister av ull!!!!! Hoppas att ni får det lite varmare! Ett bra sätt är kanske att fodra gardinerna....... Krya på dig! och tänd en massa ljus! Kram fr C

gulle hexan sa...

god afton i sena timmen kära lilla ek:)
men det är ju märkligt!!! jag har åxo tätat å grejat för mota bort lylan! här..
satte upp ett stort sammetsdraperi ..å det gör enorm skillnad..
funderade på att virka gardiner i ullgarn.. ...varför inte??
dom tätningslisterna var helt underbara.. toppen..:)
undrar om man kan fläta sånna själv av ullgarn? å sätte upp.
klart du ska behålla de gammla fönstrena.. det är ju jätte charmigt å fint:)
ja nu får man klä om i huset inför vintern.. på med mattor å byta gardiner till tyngre saker..
kram kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Så synd att ni är snuviga båda två, trist. Måste nog köpa någon rulle tätningslist för fy vad det drar i köket, (fast hantverkare var här i våras och fixade och donade).
Ja nu finns det inte mycket att plócka in längre mer än mossa och kottar.
Ja det var jätte mysigt på Zetas i mörkret.
Ja arkiveringssystem ja. Sådant här jag dålig på. Letar förtvivlat efter min mönster pärm med bland annat sockor i och den har baske mig gått upp i rök.
Det måste finnas små hustomtar som kuttar om kring med mina grejer eller kan det vara så att jag är slarvig?
Fast jag vet att jag absolut inte har råkat kasta det så det så.
Kramar Marie:)

Har jobbar massor de senaste veckorna så jag hinner knappt med mig själv där av dålig kolla på bland annat din blogg.

ima sa...

God morron i fukt å kyla,,jo, det gäller att kämpa sig till bästa värmen beroende på hur man bor.Bor i lägenhet mark. så visst det kan va kallt i golvnivå ändå,Nu snart skas det Bytas här till supernya moderna svängbara fönster. ska bli spännande, å se hur,, täta,, dom är Trädgården ligger nu verkligen i träda ok Fina torrkvistra kan man ta in, men vill inte ha Novemberkaktus inne att se å Njuta av;Ska ut idag,Huskvarna,just det sybehör. då passa på att se om Vi kan köoa till Plantage, å speja efter Novemerkaktusen Tjockkläderna på...

Mira sa...

Kamin?

Lilla Eken sa...

Tekla Maräng:
Tänk att det drar så även i nybygda fastigheter...!
Hoppas att mönsterpärmen dyker upp. Dags att börja med sånt nu ju. Om julklapparna ska bli färdiga i tid. :-)

Ima:
Hoppas att du hittar någon fin novemberkakatus.
Och det låter spännande att fylla på sybehörsförrådet. Ska kika in hos dig och se vad du pysslar med nu.
Tack för tipset med att ta in grenar och kvistar!

Mira:
Jooo... hmm...
Lite platsbrist liksom... Huset ÄR verkligen en skokartong ser du...
(Och i ateljén där det skulle vara fantastiskt att ha en, och finns hur mycket plats som helst, där får vi inte bygga skorsten eftersom huset är exteriört k-märkt.)

Kanske borde skaffa en till dator? De alstrar ju bra med värme! :-D