2009-10-29

Bra eller dåligt arkiveringssystem?

Jag blir toookig! Hittar inte ett papper som jag tror att jag sparat trots att jag nu letat igenom varenda förbaskade pärm och hög på hela kontoret. Och den här pärmen då? Vad tusan innehåller den!? Ingen aning!


Att jag inte minns vad pärmen innehåller betyder det att jag lyckats med min arkivering? Man arkiverar saker för att slippa behöva ha dem i huvudet, eller hur? Men om jag nu inte minns vad som finns i pärmen, betyder inte det att det är saker jag lika gärna kunde slänga, eftersom jag uppenbarligen inte tittar på dem så ofta?
(Å andra sidan var det i den här pärmen jag tittade näst-näst-näst först, på min jakt efter det försvunna pappret... )

Ja, vad säger ni? Bra eller dåligt arkiveringssystem?

16 kommentarer:

Lisas torp sa...

Åh, vad jag känner igen det! Har också massor av "arkiverade" saker här som hör till jobbet, och trots att man sorterat så praktiskt..hm...så hittar man en grej där man minst anar! Klurigt detta!
Jodå, nog borde jag titta på film istället, men har ju ingen såndära DVD - annat än i datorn, och där har jag inte ens provat, men kanske ska göra det nu då....!
TACK för hälsningen - det går framåt - febern borta men halsen som taggtråd!
Lisa

Lisas torp sa...

Ja, jag tycker du ska ta en paus!!:)
Du, jag kollade nyss och det går att se DVD - bara sådär!! Hade ett par gratisfilmer här som jag testade! Märkligt va, har säkert haft datorn i 3 år och ännu inte testat - ändå köpte jag en scartkabel så jag skulle kunna koppla över till TV:n! Här går det inte snabbt inte!!!ha-ha!!
Nåja, nu kan jag i alla fall hyra nån bra film, TV-programmen är ju bara så bedrövliga i längden!
Strunta i papperet nu, det kommer säkert att dyka upp när du minst anar det...!
Lisa

Dubbelörn sa...

Jag tycker det ändå låter riktigt bra med din sorteringsteknik. För mina "Braatthaoveta" har jag en låda dit jag lägger allt som jag vet att jag borde veta o komma ihåg, men som jag ändå glömmer *skrattar*

Kramar

Lilla Eken sa...

Dubbelörn:
Tack för uppmuntrande ord. Fast jag undrar ändå, nu när jag tänkt efter en stund, om det skulle vara bättre att vara en aning mer specifik?
Jag menar; sånt man bör minnas? Det kan ju vara vad som helst! Fast det kanske var så jag tänkte, en gång i tiden när jag skrev etiketten. Att det var bra att ha vad som helst samlat på ett o samma ställe?
Vad det nu skulle vara för bra med det... ?
Nej... jag tror jag känner mig lite förvirrad idag... uj, uj, uj...

gulle hexan sa...

go kväll kära lilla ek:)
först å främst.. tack för jätte fina kattfotos du visade här nyss:D
så supersnygga katter.. ååhh vad härliga dom är!!!

arkiveringen du gör verkar alafall toppen.. å du textar super!! SNYGGT!! SÅ DET SÅ:)
bara texten ser inbjudande ut för att kolla i pärmen..
o tack för din rara kommentar.. det verkligen är glädjande.. det betyder så mycket..
å på länken finns inga skarvar alls. inga sydda heller.. det är det som är lite magiskt!! dom e så roliga at göra.. men.. jag kan ju inte ha huset fullt av länkar.. så.. *snyft* nu får jag sticka mössor i stället. för det finns behov av det just nu..-
kram

em sa...

Låter som du har mer ordning på papperen än jag. Jag letar som en galning i alla högar - och det är många - tills jag i ren desperation tittar i den pärmen papperet i fråga bör sitta. Och till min stora förvåning ser jag att jag satt in det där det hör hemma.
Och att slänga papper, bort det! De gånger jag slängt ett papper - eller något annat för den delen, som legat och skräpat i flera år - så behöver jag det nästa dag. Det slår aldrig fel.
Margaretha
WV säger squirial - måste väl betyda att an som ekorren bör spara allt

Mira sa...

Är det så att "sånt man bör minnas" är sånt man glömmer bort? Allt mitt ligger i högar - utom blidarkivet som är ordningsamt efter både datum och motiv. DET skulle inte gå annars...

Mira sa...

Äh! Bildarkivet!

Lilla Eken sa...

Ha hahaha... blidarkivet.
Jodu, ett sånt skulle man ha! :-D

Lilla Eken sa...

Ha ha ha... sorterat efter motiv dessutom! Åh, jag skrattar ihjäl mig! Hi hi hi

linnea-maria sa...

Vissa saker tenderar att "försvinna" bara för att man har lagt dem på ett säkert ställe. Jag brukar alltid bli av med såna där saker jag tycker om när jag flyttar. När jag flyttade för 7 år sedan så försvann en hel låda med gamla symönster och lite tyger som jag hade tänkt att börja med efter flytten, puts väck! I våras försvann mina fina röda ballerinaskor och jag hoppas verkligen inte att något försvinner denna vända....Kram o lycka till i sökandet /linnea-maria

Lilla Eken sa...

Gullehexan:
Nej, det kanske inte går att ha huset fullt med länkar, jag förstår hur du menar. Hmm... Men mössor är också bra. Och roliga att göra?

Em:
Precis det skrev jag hos någon annan igår, att slänga är bara uteslutet, för då behöver jag det veckan efter. Även om det är något som legat oanvänt i tio år.
Och du, jag tror att det var någon som försökte säga oss något där genom att verifiera upp squirial, absolut!

Mira:
Förlåt att jag skrattade så! (Ååååh, jag skrattar fortfarande.. det är bara så hysteriskt komiskt. Blidarkivet... ja, jisses... ) (Men det är nog att jag är lite förtjust i ordet blid, använder det rätt ofta.)

Linnea-Maria:
Jag undrar vem det är som har alla saker som försvinner i flyttar... Det är som alla strumpor som försvinner i tvättmaskiner. Värsta sci-fi:n när man tänker efter...

PS. Har inte hittat pappret. Men ska kolla en av bokhögarna också innan jag ger upp letandet helt. En försvunnen lista på publicerade illustrationer skulle väl mycket väl kunna ligga bland virkböckerna, eller tänker jag galet...?

C De-sign sa...

Jag ler....... jag känner igen mig, jag har olika varianter på gång...och varje gång jag TROR att nu kommer det att fungera med allt på sin plats och lätt att hitta.... så ja, jag strular nog till det... en tendens att "bilda" högar....av ALLT... papper, ideér...osv! Men jag har haft nytta av mina anteckningsböcker.... jag köper böcker utan ränder på pappren så jag kan rita, skriva...klistra in saker.. ja, de är mina "komihåg" skatter!!!!!!!! Samtidigt blir det ju en slags "dagboksminnen"... Skulle ha satt in papper i pärmar den här lediga veckan... men men men ännu har det inte blivit av! Önskar dig en skön vilsam helg! Kram fr C

Utblickaren sa...

Ett knep i letandet kan vara att visualisera det man letar efter.(En teknik jag lärt från Saidas kollumn. Utvecklat och förfinat sen år tillbaka då jag skapade "Viktighetslådan", lådan där de viktigaste papperen ändå aldrig hamnar, tycks det...)

Efter att ha letat hysteriskt utan resultat stannar jag upp och försöker visualisera grejjen. (Visst låter det superflummigt men det brukar faktiskt funka, nästan lite scary på det sättet.)
Jag föreställer mig hur saken(pappret) ser ut, vad det står på det, i vilket sammanhang jag har fått det, när och varför jag hade det framme senast och vad jag kan ha lagt det sen... Det läskiga är att det brukar dyka upp en bild/känsla av ungefär var pappret bör vara, så går jag dit och letar där, extra noga. Och voíla så hittar jag det... Okej inte alltid men ofta.
Hoppas du finner vad du söker och får en trevlig allhelgona!
/U

Lilla Eken sa...

Utblickaren:
Låter som ett jättebra tips. Ska absolut testa det! Har provat visualiseringsknepet ibland på listor. Skriver upp komihåg och lägger sedan pappret på något speciellt ställe eller sätt, t.ex. halva lappen över en servett, eller ställer en äggkopp bredvid, ja precis vad som faller mig in, och sen läser jag koncentrerat igenom listan samtidigt som jag försöker se hela situationen runt omkring.
Glömmer jag listan när jag åker och handlar (om det är en inköpslista) så funkar det nästan alltid att komma ihåg allt på den ändå. Om jag har gjort på det här sättet.
Undrar om ALLT i livet skulle flyta på om man alltid gjorde en grej kring det...?

Joakim sa...

Avslutade jobb är ju alltid bra.