2009-10-24

Frierier och trollkarlar

Det har inte varit en katt i bloggen på evigheter, så jag tänkte ändra på det idag.
Först ut en papperskatt. Har roat mig med det här framför tv:n ett par kvällar, att vika origami kissar, och sen färglägga dem. Här har vi en liten brunmaskad siames, inte större än 4,5 cm utan hatt. Räknade till 22 olika vikmoment för att få till det här. Himla kul att göra. Alla blir helt olika.


Och så lite riktiga katter...
Donnan är ju vuxen nu. Numera går hon under namnet Tuttis här hemma, eftersom hon höll på att bli diskvalificerad sist vi var på utställning för att hon har så stora tuttar. (!)
Donnan vill ha beeebisar nämligen. Förbereder sig rejält, skulle man kunna säga.
Så vi har varit på friarstråt vi.
Här är vad vi har frågat chans på (och fått ja av), snyggaste killen i stan:



Vad är det som är så bra med den här killen då? Jo, han har vacker ögonform. Bra storlek på öronen, och så har han haka... Kolla hakan! ska hakan på en orientalisk katt se ut. Maffig, kraftig, bestämd. Det faller vi för. Och hoppas att Donnan gör det hon också.

Men... Det där är väl ingen siames frågar ni. Nej, det är ett orientaliskt korthår. Parar man en siames med en oriental får man inte blandraskatter, utan man får antingen siameser eller orientaler. De som ser ut som siameser är siameser. De som ser ut som orientaler är orientaler. Siameser har alltid mask (vita kroppar med färg bara i ansikte och på ben och svans; dvs där kroppen är som kallast). Orientaler är alltid färgade över hela kroppen. Både siameser och orientaler kan vara antingen solida (enfärgade) eller tabby/spotted (randiga/prickiga).
Killen här ovanför är en brunspotted oriental.

Vi har även frågat chans (nedan) på den här lilla näsapan. Ett litet yngel än bara. Det tar ett tag innan den här gynnaren kommer att intressera sig för flickor, men det är alltid bra att vara ute i god tid. Bra för ägaren att veta att det finns någon som är intresserad. Parning om något år kanske hoppas vi på.
Nu vet jag några som sitter och suckar lite och tycker att det här är ungefär det fulaste som finns - fläckiga siameser. Men vänta bara tills han blivit vuxen och färgen har djupnat lite. Då kommer han att se ut som en häst. Ja, jag menar inte bokstavligt förstås, men i mönstret... Han kommer att få en väldigt tydlig vit bläs mitt i ansiktet. Jag tror att han kommer att bli väldigt, väldigt fin. (Det han tyvärr saknar är haka. Men det är bara att hoppas att Donnans haka slår igenom, och sen så får man fortsätta jobba för starkare haka i nästa generation också. Det är inte alltid man kan få allt på en och samma gång.)




Eftersom Donnans pappa är den vackraste hankatt vi har fött upp så tänkte jag visa bild på honom också (bilderna nedan). Han är ett orientalisk korthår. Mycket framgångsrik på utställningar. Det som domarna faller för är hans ögonform. Det finns inte riktigt ord att beskriva hur underbar den här katten är. Det är inte bara att han är vacker, utan det är hela hans personlighet som är så... fantastisk. Han tillhör de där varelserna som aldrig någonsin kommer att försvinna ur ens sinne. Jag är ganska så säker på att hans matte håller med.
Och jag är väldigt, väldigt glad att vi fick "låna" tillbaka honom så att han kunde bli pappa till vår Donna.


Och här får gammelmatte strax en puss...

Ja, det var lite om katter det. Mycket att tänka på när man letar efter hane till sin hona. Men nu när vi äntligen bestämt oss för vem det ska bli denna gång, så är det bara att vänta på löp, ta alla parningstester (blodprover för att kolla att det inte finns smittsamma sjukdomar) och sen hoppas att det går som det ska allting.
Börjar längta ganska ordentligt efter trampet av små fötter nu... !

PS. Ett litet tillägg i efterhand, apropå en kommentar här om hakor... Att man vill ha en ordentlig haka på katten beror på att man vill att rasen ska ha en välproportionerad profil och alltså ett normalt och fungerande bett också. Avlar man utan tanke på helheten - alltså ser till alla detaljer - så är det risk att rasen ändras till det sämre på sikt. Siamesen är idag en av de friskaste kattraserna i Sverige, och den har än så länge inte ett enda fysiskt fel som man kan härröra till felaktigt avelsarbete. Ett arv att vara rädd om och ett ansvar.

PS 2: En liten lustighet kan jag dela med mig med också - apropå Donnans tuttar på förra utställningen. Medans domare och assistenter med bekymrade veck i pannan stod och kände och klämde på min Donna på bedömningsbordet satt kvinnan bredvid mig i publiken och bläddrade i sin utställningskatalog. -Vad är det för fel på katten? viskade hon till mig. -De tror att hon är dräktig, viskade jag tillbaka. Kvinnan pekade på Donnans katalognamn, Lady Madonna, och sa torrt: -Och hur hade de tänkt sig att det skulle ha gått till då? Gud fader själv som varit framme eller?

17 kommentarer:

Lisas torp sa...

....för att inte tala om vilken stämning som råde här...hos dej! Vilka skönheter du visar! De är eteriska på något sätt, mera än vanliga bondkatter kanske, de har något överjordiskt över sej - det är något med blicken och uttrycket! Ja, jag förstår dej verkligen, även om jag inte är så hemma på alla rasbeskrivningar med hakor hit och dit - så otroligt vackra de är och vilken utstrålning de har! Donnapappan är verkligen något alldeles extra, det ser t.o.m jag! Man kan bara sucka!!!
Här är ljusen tända och en film på 4:an som går..!
Ha det gott och hälsa pantrarna!
Lisa

Lisas torp sa...

....och du har verkligen lyckats fånga uttrycket i din origami-katt!
Åh så fin och trollkarl dessutom...ha-ha, så fin!!!
Lisa

Lilla Eken sa...

Lisas torp:
Det speciella med de här raserna är att det är väldigt viktigt för dem med kontakten med sina ägare. De är väldigt närvarande, och det är otroligt viktigt för dem med ögonkontakt och att bli sedda. Så jag håller med - visst har de speciella blickar.
Och nu när du säger att de ser eteriska ut så kommer jag själv att tänka lite på alverna i Sagan om ringen, Arwen, Legolas...
/I.

Mira sa...

Bra liknelse. Alvkatter!

Naturligtvis har du sett Thomas Westers bok katter. Perserkatten som skulle paras men inte ville. Vilket uttryck.

Lilla Eken sa...

Mira:
Nä, tänk det har jag inte! Den finns inte på Bokus heller, ska kolla bibblan nästa gång. (För det är klart att jag vill se perserkatten som inte vill paras!)
Däremot så har jag förstås Lars Sundhs bok om Ajax & Kingston. :-)

Och du, apropå biblioteksutrensningar och ditt lilla husmors bibliotek i fyra band: mitt bästa kap är en kattbok från 60-talet som det är kö på antikvariaten för att få tag på. Den köpte jag för 1,50! (Sista dagen hade de "fyll en hel kasse för 20 kronor"
/I.

em sa...

Ah, din siames är ju bedårande - nästan lika ljuvlig som de levande kissarna.
Jag har bara haft löskekatter av okänt ursprung - fast en var en manxkatt, det gick inte att ta fel på - och har aldrig känt någon oriental eller siames. Men de sista dagarna har jag tittat på bilder på bengaler och nästan (bara nästan) blivit sugen på en.
På tal om kattlitteratur, har du läst Lilian Jackson Brauns serie om "The Cat Who..." Jag tror det är över 20 böcker om journalisten Qwill och hans siameser Koko och Yum Yum. Qwill löser mordgåter med hjälp av Koko.
Margaretha

Lilla Eken sa...

em:
Tack för tipset!! Ännu något jag missat!
Ska försöka få tag på någon, för nu blev jag ju nyfiken. (Speciellt undrar jag varför bara Koko och inte YumYum hjälper till? :-))

Däremot läser jag lite då och då Mårtenssons Homandeckare, där blå Cleo de Merode alltid sitter och smaskar på kardemummakaka i något hörn.

Bara att erkänna - man kan bli lite nördig i sin kattvärld...
/I.

C De-sign sa...

Jag som numer "bara" har en hund...blir lite "avundsjuk"..... vilka mysiga kattbilder!!!! Men din orgamikatt är ju av ett alldeles speciellt slag...har aldrig sett något liknande! Vilket jobb! Nu blir det en härlig vecka för min del!!!! Ha en skön fortsatt söndag! Kram fr C

em sa...

Yum Yum är bara kvinnlig och ljuv medan Koko är intellektuel och besitter smått övernaturliga gåvor.
Adlibris har alla böckerna - på engelska, jag tror inte att de är översatta.
Margaretha

Poppins sa...

Åh, så intressant! Jag hade ingen aning om att siameser och orientaler var så närbesläktade att de till och med kan vara syskon.
Håller med om att Donnas pappa är en riktig tjusig kattherre. Sådana ögon faller väl alla för.
kramar från Poppins

Utblickaren sa...

Vilka vackra katter även papperskatten i origami är något alldeles extra.

Ack och ve om jag ändå kunde ha katt, hade som liten en bonnkatt som hette Pysen, men sen blev jag allergisk och då var det slut på det roliga, en stor sorg i livet:,C

Jag får glädjas åt dina kattbilder och uppfödarvedermödor istället!

gulle hexan sa...

go söndags kväll kära lilla ek..:)
helt bedårande katter ..så snygga herrar du visar upp:D
hoppas donna får chans på den fina herren..
å så superfin donnas pappa är!
åå vad spännande om det blir något.jag skulle verkligen vilja ha en oriental..så fina ögon å fläckar..:O

din origamikatt blev jätte söt:)
rolig ide att vika katter.. du är så himmla kreativ.
här är regnmulet å grått .man blir seg å slö..
kram

Mira sa...

Det var några år sedan den kom, Westers fotobok, men den är helt nödvändig för en kattälskare. Den finns säkert på bibliotek eller annars kanske det går att få tag på den via hans hemsida: http://www.digitalfotografi.se/bok/bok.html

Anonym sa...

Vad härligt att hitta sådan här trevlig läsning när jag fusksurfar från jobbet en grå och regnig måndag.
Men jag saknar allt en bild på den blivande modern ;-)
Nu fick jag ytterligare en katt på min långa önskelista, en SysDonnabebis!
Fast jag kanske ska börja med att skaffa mig en origamikatt, du hade ju en rödtabby såg jag.

Donnans pappa, ja vad kan jag säga, världens bästaste pussKotte, the one and only.

ps, ska du inte lägga in dessa spännande planer på Concinnusbloggen också?

Kram
Lillemor

Nu måste jag nog fusksurfa vidare och kolla in alla boktips som fanns här.

Marie//Tekla Maräng sa...

Har ni inte friat till Gud fader själv? med tanke på hennes namn som den goa damen på utställningen på pekade.
Vet du om era katter framkallar mycket allergier? Ja tänkte om dom fäller massor med hår eller om du på någon utställning har hört att dessa raser är bra ur allergi synpunkt. Jag har nämligen hört att det ska finnas någon eller några raser som är bättre än andra.
Tycker det verkar så mysigt med att dom söker ögonkontakt och vill bli bekräftade.
Ja snyggaste killen är utan tvekan eran lilla goding.
Fast jag tycker ju om både näsapan och den första snyggaste killen i stan. Nästan så att näsapan slår den snyggaste istan.
Hjälp nu håller jag på att gå i gång på katter!

vilken fin origamikatt vilket jobb att få ihop den så snyggt!

Jodå vi höll sams och hade riktigt trevligt ute på stan med in och ut hur klä butiker tills jag vart vindtirig och tiggde om kaffe på Vetekatten. Som tur var så fick den lilla damen tag på det hon ville ha så mitt förslag på fika godtogs med förtjusning.

Kramar Marie:)

Christina sa...

Hej kollega :)

Det var bilderna på de vackra orientalerna som gjorde att jag förstod vem som dolde sig bakom signaturen.
Så vackra och speciella katter glömmer man inte i första taget.

Hankatterna du visar bilder på är helt otroligt vackra, och det blir ännu roligare när jag förstår att rasen är frisk.
Den fläckiga siamesen såg väldigt charmig ut, tycker jag.
Donna verkar ha det förspänt med två så läckra presumtiva älskare;)

Tack för titten, det var roligt att hitta dig igen!
Origamikatten var hur fin som helst.

hönemor sa...

Hej du, vilken bra föreläsning om katterna, Din orgamikatt var helt juvlig i sin hatt. Värken blir värre när det är kallt och fuktigt. Annars är det bra. Kram Katarina.