2009-05-23

Utsikter

Det var då värst vilket uppehåll det blev. Mycket jobb och alldeles för mycket att tänka på är boven. Huvet surrar av tankar och ideér och egentligen hade jag nog kunnat skriva fyra inlägg om dagen bara för att rensa hjärnan. (Istället har jag terroriserat maken med mina ideér. Bara jag öppnar en trädgårdstidning eller frökatalog så rymmer han fältet just nu.)

I går hade vi hällande regn hela dagen och nu har äppelträdens blommor nästan regnat bort. Förra helgen hade blomningen precis börjat. Då såg det ut så här tidigt om söndagmorgonen när jag såg ut genom arbetsrummet/gästrummets fönster:


Och från sovrumsfönstret hade jag den här utsikten, blommande fruktträd på tre tomter i rad:


Det var så himla kul att läsa alla kommentarer jag fick på förra inlägget. Jag har funderat jättemycket på gult sedan dess och varför det är en så svår färg. Jag tror att jag har kommit på varför jag själv har haft så svårt för gult i trädgården. Men mer om det en annan gång.

En till utsikt från vårt hus.
Det här är vad jag ser idag när jag sitter vid min bärbara vid matsalsbordet och tittar ut genom fönstret:


Uteplatsen under tak (som fanns här när vi flyttade in) och syrénhäcken (eller bersån snarare) som kantar den på en och en halv sida.
Det här sitter jag också och funderar mycket på. En del av mig känner sig instängd av att inte se fritt ut. En annan del tycker att det är en lättnad att slippa se det knallblåa bostadshuset som en av grannarna har. När jag måste jobba i Huset (rita eller skriva) så sitter jag nästan alltid vid matsalsbordet med den här utsikten. Men jag kan inte bestämma mig för om jag trivs med syrénen eller ej.
(Det vill säga; jag vet att jag inte trivs med syrénberså, men jag trivs med syrén.)

Ja det var lite funderingar en lördag morgon.
Idag kommer det inte bli ett dugg gjort, för maken har smittat mig med hosta, halsont och feber. Får väl tillbringa resten av dagen med att fundera vidare. Och jaga vita flygare ska jag förresten göra också.

10 kommentarer:

Mira sa...

Kan du inte ta bort en del av bersån och låta det bli bara syren kvar, lagom stor att skymma knallblått och lagon liten att inte skymma fri horisont?

Jag tycker om din liksom "urtvättade" färgskala i dagens bilder. Snyggt!

Dagens ordverifiering: ensidi! Ensidi syren?

Marie//Tekla Maräng sa...

Håller med Mira här ovanför. Räcker det inte med bara någon/några syrener kvar för att dölja det hemska blå? För jag tror att det är bäst att du ser så lite som möjligt av det där huset (gäller iaf mig och mitt vidriga hus tvärsöver gatan, skulle helst vilja klä in hela balkongen i klätterväxter, fast då skulle jag ju inte få någon sol alls)

Sovrums fönstrets utsikt tar riktigt andan ur en, så fint.

Oj har du så MYCKET projekt på gång så mannen flyr fältet så fort du öppnar tidningar och frökataloger. Men heldre för många projekt en total stiltje i huvudet.

Själv börjar jag känna lite abstinens för att jag har snart inga platser kvar att plantera någonting mer på balkongen. Det är nästan så att man går lös på grannarnas balkonger!

Fortsatt trevlig helg, kramar Marie

gulle hexan sa...

hallojsss kära lilla Ek..:)
gu vad jag skrattade högt!!
*clark gable*
det var så träffande på pricken:D

åå gummman vad synd du fått snuva...:( ush.. hoppas verkligen det går över snabbast!
du har så fina vyer fån dina *era* fönster..:)
ja du.. det med skydd eller inte.. med syrenen..
men visst ska du ha dn kvar? man behöver nog en plats för eftertanke..som är lite skyddad från det öppna..
visst förstår jag själva instängdheten.. men.. du kan väl *göra* en särskilld plats? som är öppen å riktigt!! totalt oskyddad lite högre. där du kan ha fria luftströmmar å vyer..

jag ser framimot ditt *gula blommor inslag.. om varför?..jag känner exakt så. gillar inte.. men vet ej riktigt varför..
ja min gubbe är nog åxo trött på mitt malande.. om förslag å ständigt pratande om vad som ska göras å ändringar hit å dit i trädgården....
STOR KRAM..:)

Marie//Tekla Maräng sa...

Glömde säga att du skulle ju krya på dig också, det var ju det viktigaste av allt.
Om du vill så finns en lite award till dig hos mig.
Kramar:)

Lisas torp sa...

TACKAR för grattiskommentaren hos mej igår!
Vilken praktfull utsikt du har! Ljuvligt med blomningen nu!
Ja du, syrénberså eller inte - det är väl frågan! Men jag håller med tidigare inläggen här - varför inte kapa en del av den och spara lite så att den döljer det hemska blå?

En superhektisk tid är det nu - mest med mitt jobb faktiskt, men mycket ska ju hända i trädgården och jag är glad att jag fick ner sakerna i trädgårdslandet - tajmingen känns bra i går - sen får man ju se om det gror.

Så trist att du blivit krasslig!
Speciellt trist den här tiden när så mycket behöver göras för att inte tala om alla dofter som man missar.
Krya på dej!
Lisa

Lilla Eken sa...

Mira:
Kul att du gillade färgskalan i bilderna. Lite fix o trix i PS för att få bort det bjärta gröna de hade (ixusen fixar inte grönt i solljus, det blir hemskt skrikigt).
Lade först på 25% sepia och lade sedan en svartvit kontrastförstärkt kopia av bilden transparent ovanpå. (Om jag minns rätt.)

Gullehexan:
Roligt att höra att jag kan roa någon. :-)

Marie:
Det är ju en bit att åka, men annars hade du gärna fått fixa lite här. (Så att du slipper oroa grannarna menar jag! :-))

Alla:
Jo visst skulle det vara perfekt om man lätt kunde ta bort en del av all syrén. Spara en gammal vacker del, och lägga till någon ny, en dvärg kanske, i en annan färg till och med. Problemet är bara att man behöver en grävskopa för att få bort syrén varaktigt. Den är hemskt livaktig med rotskott.
Jag får drömma på, och sen när virket i hela uteplatsen ändå har gett upp, då får jag se till att ha pengar på banken så att jag kan hyra en duktig grävmaskinist att hjälpa mig.
Åtminstone verkar det vara en bra plan just nu...
(Det är iallafall roligt att läsa att ingen propagerar för att ta bort hela syrénsnåret. Det glädjer mig.) (Jag tror att ni börjar känna mig rätt bra goa bloggkamrater! :-))

Lisas torp sa...

TACK för tipset om blågullet - har inte haft den tidigare, ska bli spännande!
Ser fram emot ett ev. besök från er - kanske nån gång under första veckan i juni? Fika och byte av perenner, gamla tulpaner etc....eller bara vara....!?
Krya på dej igen!
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Hur åker man? Kommer gärna och rensar ogräs och planterar samt mörda eventuella skadedjur!
Fniss jo vi måste ju tänka på mina stackars grannar.
Ska krypa ner i sängen och sova för jag har så...ont i huvudet, det är nog sympati för att du är krasslig.
Kramar Marie

C De-sign sa...

Vilken vacker utsikt att sitta och arbeta till..... jag har lite syren här och där på tomten....men en berså, ja, det är svårt att veta vad man ska ha istället... men jag tycker att det är just det som är tjusningen med att ha en trädgård..att man ändrar, att naturen ändrar.....just nu håller jag på och tar bort mina gamla rosenhallon som jag vill byta mot annat.....och när jag skaffade dem ville jag ha hur mycket som helst...!!!!!!! Men gult gillar jag inte i trädgården......kanske beror det på att jag tycker att det är fult mot alla gröna toner....Hoppas att du kryar på dig! Har själv varit lite krasslig.......men är bättre idag känns det som! Kram fr C

Lilla Eken sa...

Precis så är det C!
En trädgård är levande och det är det vi (säkert de flesta av oss) älskar så mycket. OCH får huvudbry över ibland.

Hmm.. där sa du nåt om gult som jag nog är benägen att instämma i när det gäller ute i trädgården; gult o grönt passar inte ihop där.
Men nu måste jag genast korrigera mig själv på en gång också, för om lägger till lite lime i det "gröna" bladverket så blir det urläckert.
Ja, man blir inte klok på gult...