2009-05-01

Vårens infirande

Vi gick ner till bryggan för vårt infirande av våren. En filt att sitta på och en korg med mat o dricka. Där blev vi sittande tills näsorna blev kalla. Ensamma. Inte en själ till som kommit på idén att sitta nere vid vattnet för att säga "hejdå vinter - välkommen vår".


Hörde grannarna prata borta över vattnet. Deras vackra hus användes i några scener i TV-filmen Kejsaren av Portugallien av Lars Molin för några år sedan. Bryggan renoverades för att likna en ångbåtsbrygga och husfasaden putsades om i en annan färg ett kort tag. 
Längst bort i bakgrunden till höger i bild skymtar Ekerö kyrka på andra sidan vattnet.

Vissa somrar har vi packat med oss kvällsmaten hit ner nästan varenda kväll.
Jag har alltid bott vid vatten slår det mig. Och alltid haft vattenutsikt utom ett par år i slutet av 80-talet. I vår lilla stuga finns det inte ens någon sjö i närheten, det kan nog bli en saknad, förmodar jag...

I går var det rabarberpremiär också. En enkel smulpaj som smakade lika gott som årets första rabarberpaj alltid gör.


Det var invigning av mina nya desserttallrikar också. Röd rubin från Gefle. Dom bytte jag till mig i vintras av Lisas Torp. Himla praktiskt att blogga ibland. :-)


Har inte tänkt på förrän nu att formen på tallrikarna ju faktiskt påminner om rabarberblad...

Det har varit ett himla liv inne i bokhyllan här medans jag skrivit. Och ut kom för en stund sen Donnaponnaponnyhäst. Hon har upptäckt att det med stor envishet och viss mannakraft går att tränga sig in bakom böckerna. Det är sen inte lika lätt att ta sig ut igen eftersom det inte finns plats att vända på där inne, utan att först buffa ner några böcker på golvet.
Nå, här sitter hon nu... och jag vet precis vad hon tänker; 
Gud nåde dig om du byter ut den här mot en plattskärm!


11 kommentarer:

Lisas torp sa...

Ljuvligt härliga bilder och stilla vatten, vårliga snår och det vita vackra huset!*suck* så vackert det är! Det är banne mej den bästa tiden nu!
Vilken lyx att ha en sjö i närheten, något man kan önska sej.
Själv har jag 6 km till havsviken och några mil ut till havet...hm...så jag nöjer mej med ett litet fågelbad med en pump så man åtminstone får höra lite vattensorl. Så har jag det just nu och kaffemugg därtill.

Ja, så otroligt passande med bladtallrikarna, så glad att du är nöjd, det är verkligen jag också!

Jaha, så ni är nyttiga idag med alla måsten...nåja, jag ska väl klippa gräset idag - det blir ett heldagsjobb.
Verkligt viljestark kisse, det syns på hela utstrålningen!:)
Ha en jätteskön dag mellan måstena!
Lisa

hönemor sa...

Hej du, det var konstigt att det inte var mer folk vid sjön idag, här omkring åker nästan alla familjer ut på 1 maj och majar som vi säger här. Vad det såg gott ut med rabarberpaj, här får jag nog vänta någon vecka innan dom är klara. Kram Katarina.

Utblickaren sa...

Vackert så det gör ont. Och vilken mysig kisse du har, ser verkligen ut att mysa och "kattakraft" tycks din misse ha med råge;)
/U

gulle hexan sa...

kära rara lilla ek:)
tack snälla du.. för dina ord och din omsorg:) jag mår bättre i kväll.. det har nog vänt nu!! jag kan skriva med fingertopparna utan smärta alfall..:)
om du visste!! vad jag ska uppskatta min högra hand mera!! det jag tagit för självklart!! innan.
så härligt att ni satt vid vattnet valborgskväll:)
å vilket fint!! helt underbart fat!! så mustigt å lövformat fint:)
donna är så tjusig på sin plats.. så klart det är varmt å skönt ,så behåll du din skärm så länge det går:)
undebart med rabarber paj... blev så sugen på det nu..
kram KRAaaaM!!

C De-sign sa...

Åh så vacker hon är och stolt....vilken katt! Rabarern växer så det knakar... jag har inte ätit ännu men snart är det dags! Jag har däremot njutit av kirskålen i olika rätter och det är jag SÅ lycklig över. Nu står nässlorna på tur....... Önskar dig en fortsatt skön helg! Det var skönt med en extra ledig dag! Kram fr C

Marie//Tekla Maräng sa...

Nej inte kan du byta ut den skärmen inte! Ajabaja då blir hon inte go att tass med... Mina tokliga katter gjorde precis samma sak in bakom böckerna så pang ner med ett helt gäng på golvet. Vet ibland när man satt och tittade på spännande filmer ensam och rätt som det var så brakade det till bakom ryggen, gissa om hjärtat åkt upp i halsgropen.

Vilket mysigt majfirande på bryggan och vilken härlig utsikt sen. Oj vad nära Ekerökyrka det var över sjön. Det ser så stilla och rofyllt ut. Konstigt att inte en ända till var ner vid sjön och mös in våren.
Jo jag saknar att inte bo nära sjön, okej jag har ca 15 min till närmaste insjö Flaten och om jag tänker efter ännu närmare till Ältasjön, det är bara att vid den standen så är det hur mycket vass som helst. så där går man inte gärna ner. Drevviken är också ca 15 minuter till och jag är långsam av mig, hahaha.

Rabarber paj så mumsigt.
Ha det bäst, kram Marie:)

Marie//Tekla Maräng sa...

Jo vi slapp smällare, jippi!!!
Endast ett planerat fyrverkeri vi 21.30 och ca en kvart framåt. Gick hur bra som helst. Yuna och Bobo hälsar. Kram igen Marie:)

Anna sa...

Liten har blivit stor ser jag. Jag skaffade glasdörrar till mina bokhyllor, gissa varför... :p

Mollan70 sa...

Vilka fina bilder=)

ima sa...

Ville gjärna Vårblommster hälsa på dig Härliga Foto du taget Så var det rabarbern Gissa om det ska vankas Rabarberpaj snart, mycke snart tom Syrenerna ,de första .är nått man njuter va mycket, just nu.ska idag inköpoa vaniljsås till rabarberpajen å Så detta med Vårförkylningen, Min finns lite kvar av ännu Vårhälsn ima

Anonym sa...

ja för det är ju varmt och skönt på dataskärmen *s*