2009-05-07

Få - färre - färst


I min egen trädgård har jag
Men det kunde ha varit värre, de kunde varit färre
nu har jag iallafall en, eller två...

Fritillaria Imperialis - Kejsarkrona - under ormhasseln

Drömmen om ett böljande hav är svår att nå.
Men det hade varit värst, om jag var den som haft färst
nu har jag ju iallafall en, eller två...

*

Glädjande nyhet till alla som liksom jag saknar ordet färst i svenska språket; jag hörde på radio att det bara är att börja använda det. Det är en helt korrekt böjningsform och kommer följdaktligen att skrivas in i akademins ordbok så fort det blivit tillräckligt vanligt. Ungefär så. I sammandrag. Tjoho!

11 kommentarer:

Anna sa...

Har aldrig sett en kejsarkrona förut måste jag säga. Men den är fin.

Ett språk måste få leva, annars skulle vi fortfarande hålla på och böja efter dativ och det vore så besvärligt :P Det finns de som klagar över att stava tejp tejp och inte tape, men då brukar jag fråga hur de stavar fåtölj? Fauteuile, eller...? :) Så fram för ett levande språk!!! Färst, you go!

STENLYCKA sa...

Underbar bild på kjesarkronan under ormhasseln, så vackert. Nästa år är de kanske två.
KRAM

Marie//Tekla Maräng sa...

Kejsarkronan som är så vacker. Håller tummarna för att den trivs där under ormhasseln så att det blir fler.
Kram:)

Dubbelörn sa...

Kejsarkronan är underbar, vi hade den på vårt gamla torp. Och där var vi definitivt inte färst!! *skrattar*

Himla bra ord det där, tar till mig det direkt!

Lisas torp sa...

Åh, så vacker den är!
Jättebra ord som, fungerar också!
Jag har färst - inga alls egentligen! Kanske ska skaffa en - de hör ju till en gammal trädgård.

Lisa

gulle hexan sa...

hallåååå...hahaa färst:D ja du.. det ordet finns nu!! absolut..
jag har faktiskt FÄRST! kjesarkronor.. dvs.. NOLL.. zero.. inga alls.-..så lyllos dig som alafall har någon..visst:D
å tack för din rara kommentar...det sprider glädje i sysinnet..
kraaamm

Utblickaren sa...

Arrangemanget med ormhasseln och kejsarkronan borde vinna medalj på någon "flowershow" eller nåt. Det är ju riktigt häftigt!

Sen får jag nog sälla mig till skaran som har färst kejsarkronor i trädgården. Men nu med den här bilden vore det kul med några få åtminstone, typ vid ormhasseln.
/U

STENLYCKA sa...

Tack för din rara hälsning. Jag har fått mina rabarber från min farmor det är nog någon gammal sort vet ej om de har något namn, de är så underbart goda och röda, blir alldrig hårda och tråkiga. När man gör kräm eller rabarbersoppa så blir den vackert röd.
Jag önskar dig en skön lördag!
KRAM

Lisas torp sa...

Jomen visst är det en MORGONSTJÄRNA! TACK för tipset du!
Ha´t så gott i trädgården idag - här blåser det som attan, men soligt och natt fick vi 10 mm! Perfekt!
Ciao!

Anonym sa...

Kejsarkrona..är det så dom heter? Hmm jag har hela trädgården full av dem..både orange och gula ..hur många vill du ha ;-)

Lilla Eken sa...

Skicka gärna med några gula med Brigitte o Alf när de kommer opp.
/I.