2009-05-10

Färgfunderingar och årets första skadedjur

När vi flyttade in var det här hörnet under äppelträdet bara en sörjig gegga. Flera års äppelskördar hade fått ligga kvar och ruttna, häcken (till vänster utanför bild) och äppelträdet var inte ansade på flera år. Förra årets urklippning av äppelträdet och nedklippningen av häcken gjorde att vi har fått tillbaka gräsmatta här, eftersom ljuset äntligen når in. Och de två rododendronbuskarna vid vedbodens vägg bär nu massor av knopp.
För några veckor sedan klippte/sågade vi även ner flera 4 meter höga vildskott från häcken som trasslat sig in i och bredvid rododendronbuskarna. Först igår upptäckte vi att det även växer en ros här nere, precis där det lilla staket är. Vi har överhuvudtaget inte sett den tidigare, trots att det nu är snart två år sedan vi köpte huset! Ska bli roligt att se om den också kommer att sätta knopp i år.


På bilden ovan ser man också forsythiabusken. Från fönstret där jag sitter nu ser jag tre, alla grannar har en också nämligen. Bara en, och alla planterade mitt på gräsmattan. Bortsett från de tre jag ser från det här fönstret så har grannarna till vänster, till höger och ovanför vårt hus också varsin. Såg man ett flygfoto på samhället just nu skulle det förmodligen vara gulprickigt.
När vi flyttade in sa vi "den ska bort". Jag gillar inte gulblommande växter. Maken gillar inte gulblommande växter. Av hävd och gammal vana liksom.
Men så står man som igår och tittar på sin tokblommande forsythia och på de tulpaner som fortfarande blommar i halvskuggan under den...


... och får den där känslan av att det här är ju så vackert att jag kan lägga mig ner och dö nu...


Nåja... Forsythian lever inte säker trots att de där tulpanerna behagade stå där och vara vackra. Men jag kan inte låta bli att laborera med tankar om en riktigt, riktigt gul vårrabatt också. Påskliljor, sibirisk nunneört, gulblommande kejsarkrona, vivor... ja det finns flera tidigblommande vårblommor i gult. Så om forsythian blir kvar där den står så kan det nog bli något sånt i framtiden. En gulexplosion.

*
Inte bara rosen vid vedboden har dykt upp i år, utan även dessa liljor. De har plötsligt kommit fram där vi rensat bort alla vildplommonskott. Har ingen aning om vad det kan vara men de måtte ha trivts bra någon gång i tiden, för de kommer lite här och där borta vid rabarberlandet. Iallafall en knopp har jag sett, så det lär väl visa sig vad det är.


Snyggt hålade blad har de också. Och bovarna syns på bild här:


Liljebaggar. Massor. Maken har röda fingrar nu. 
Äkta män får röda fingrar när deras hustrur står och hoppar jämfota, viftar med armarna och skriker "Döda!!!"

14 kommentarer:

hönemor sa...

Hej du, jag tycker gula blommor är fina på våren och hösten. Va roligt att det kommer fram växter du inte visste om. Jag tror det kan va krolliljor du har, men är inte 100 % säker än. Kram Katarina.

Lilla Eken sa...

Hej Katarina,

jag har flera gulblommande växter som faktiskt är riktiga favoritväxter, men de flesta av dem (har jag kommit på) är vårblommande. Men när jag tänker efter så är jag rätt svag för vissa gula ettåringar också, tagetes och petunia till exempel. Ringblomma...
Jag är allt annat än konsekvent. :-)

Jag funderade oxå på om det kunde vara krollilja. Det ska bli väldigt spännande att se. Hoppas, hoppas nu att de där knopparna får sitta kvar! (Ska ut och klämma lite fler baggar. Dvs. se om jag kan få ut maken. ;-)) (AVSKYR att döda djur med händerna!)
/I.

Anonym sa...

Jag gillar inte heller gula blommor *konstigt* kan det ha något med barndommen att göra?
Kolla in på min blogg så ska du få se något gult *ler*

Lisas torp sa...

Ja, det är mycket som kan dyka upp när man tar över en trädgård, många saker man vill ändra.
Jag har märkt att trädgården ändrar sej från år till år - saker dyker upp hela tiden på helt andra ställen än där man väntar sej.
Himla slitigt också med en häck med trassel i. Det ser i alla fall jättefint ut på bilden med det lilla trädgårdshuset (för det är det väl?)
Håller med om de gulblommande, gillar inte jag heller, men det är annorlunda såhär på våren då är ju väldigt mycket gult! Och forsytian har verkligen blommat så den nästan storknat i år. Själv har jag ingen, men kanske skaffar jag en - den lyser ju upp något otroligt med sin intensiva färg.

Skotten du har verkar vara krolliljor - såna har jag haft och de kan dyka upp lite här och var - vita eller gammelrosa och doftar.
Ja, ja liljebaggarna är ett gissel, vet inte vad man ska göra med dem annat än klämma sönder dem en och en...som maken din.

Vad vore väl livet utan en trädgård?!!:)
Lisa

S o F sa...

Hi hi! :D Detta var kul!

"Äkta män får röda fingrar när deras hustrur står och hoppar jämfota, viftar med armarna och skriker "Döda!!!"

Ha det gott!

STENLYCKA sa...

I naturen skall det finnas alla färger på blommor och buskar tycker jag,annars skulle det bli tråkigt. Tänk en åker full med gula maskrosor visst är det vackert? Sedan kan man ju tycka om vissa färger mer och andra mindre men färgerna i naturen gifter sig så bra med varandra och det är det som är så underbart. Din forsythia buske och dina tulpaner se så vackert de passar ihop. Njut och var glad att forsythian blommar så rikligt i år.
KRAM

Utblickaren sa...

Jag tycker gult i trädgården är "hett, hett, hett" och "snyggt, snyggt, snyggt":D Och din forsythia är förtjusande. Ta inte bort den!!!(På sin höjd flytta, om det går.. Säger jag som inte ens sett din trädgård live;)Varför inte kombinera med nåt annat som ev. kan neutralisera eller kontrastera det gula, som tulpanerna redan gör? Eller "maxa" och slå på stort precis som du skriver! Gulexplosion, jag är med;)
/U

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilket slut hustru viftandes med armarna och skrikandes döda! Jisses vilken syn!
Spännande när nya växter kommer fram när ni *städar* i trädgården.
Hoppas att liljorna är snygga och att maken får tag i varenda j#¤&a liljebagge!
Annars får du väl sätta mig där bland liljorna och klämma ihjäl dom så att maken får något roligare att göra.
En ros vad spännande!

Jag tycker du ska satsa på en gulexplosion med gullvivor, påskliljor och gulsippor det skulle vara snyggt där vid ginsten som ser ut att stortrivas.
(Fast jag förstår dig för, för några årsedan kom inte så mycket som en gulblomma i närheten utav mig, men det är kul att ändra sig)

Kramar Marie:)

Tea Lady sa...

Hej!
Första gången för mig här! Härlig forsythia men rackarns baggar!

Lena

Birgitta sa...

Tack för din rara kommentar hos mej, den gladde mej mycket. Det är mycket som man vill ändra i trädgården tycker jag, men ibland när man inte kan få gjort allt på en gång så ändras ens seende och man blir liksom glad över att se det som kommer upp även om man inte gillar färgen. Har också tänka på samma sätt, men har flera gula sorter, för de lyser upp på sina ställen, men sen har jag ju ingen perfekt färgmässig trädgård förstås.

Men så bra att ha en trädgårdkrigare i maken, iaf mot bladlöss och liljebaggar.

Kramar och lycka till. Birgitta

gulle hexan sa...

god morgon lilla ek..:)
tack fö härliga fotos...å verkligen fint med din tänka färgexplosision..:)
ja skade djur är inte alls kul.

jag ska prova ny pencellin igen för 3 gången nu.. för handen.. inget verkar hjälpa.. så trist* så någon vidare odlande blir det inte alls i år..så trist att inget kunna göra..
kram kram

em sa...

Spännande att hitta överraskningar i trädgården. Jag har amerikanska vänner som efter ett par år lyckades komma till botten av trädgården som var överväxt av "japansk träddödare" - de hittade sju skrotbilar!
Margaretha
som gillar gult

gulle hexan sa...

hallojs.kära lilla ek...:)
hur bara har du det?
jag är nästan bra i min hand nu..
kan alfall plocka med lite av varje:)
men det var en dyr o dryg historia detta med kattbettet..fy för tusan..:/
jag tänker på dig..o jag gillar igentligen inte heller gula blommor.. utom ibland...

allt gott..:)
stor kRAM

hönemor sa...

Hej du, vart har du tagit vägen, jag saknar dina inlägg. Kram Katarina.