2009-05-24

Pellisfix

Det här har blivit en av mina nya favoritpelargoner, Röd Glitter, stjärnpelargon.


Gissar att den heter Röd Glitter för att kronbladens baksida är vita och intrycket av hela blomklasen blir liksom glittrigt..


Här ser man bättre avsaknaden av färg på kronbladens baksida:


Ja, den är riktigt, riktigt läcker tycker jag. Och så gillar jag stjärnpelargoner. De blir inte så bulliga som många av zonalerna. Jag tycker om lite spret. Ibland iallafall.

Det här (nedan) är en vildpelargon, P. tricuspidatum, som jag köpte på mässan i våras. Bladen är helt olika andra pelargonblad, både till form och konsistens. 


Växtsättet påminner mig om någon annan krukväxt... kan det vara klockmalva jag tänker på?
Sticklingen har vuxit fint ända från början och haft flera knoppar som tyvärr torkat bort, förmodligen för att jag vattnat för ojämnt.


Men vad hittade jag häromdagen när jag kollade ett blad som såg lite visset ut? På undersidan satt det en vit flygare! Kollade igenom hela plantan och klämde väl ihjäl ett tjugotal totalt. Men det var inte det värsta - vita flygare är ju ganska lätta att bara blåsa av utomhus eller klämma ihjäl - det här är det värsta:


Flera blad var helt täckta av den vita flygarens larver (de genomskinliga sakerna med för många ben), och ser ni alla de där pytte-pyttesmå prickarna också på bilden ovan? Undrar om inte det är äggen. (Prickarna/äggen syntes inte med blotta ögat, de upptäckte jag först när maken visade mig bilden ovan. Han har makroobjektiv till sin kamera han. Och jag är väldigt glad att jag får låna hans bild och visa här. :-))
Typiskt nog stod ett par av mina största pelargoner i samma fönster. En snabbkoll visade att även de drabbats. Inte lika mycket än, men.. ja, vilken tur att det är varmt ute och jag kan ställa ut plantorna under behandlingen. (Såpvatten steg ett.)

*

Tänkte dela med mig av ett planteringstips som säkert de flesta redan använder, men kanske är det någon som missat det praktiska med packmaterial..?
Spara frigoliten som teknikprylar och köksmaskiner kommer i, den är perfekt att dela i bitar och ha som bottenfyllning i stora krukor. Dels är det helt onödigt att hälla god blomjord i botten på de stora krukor man använder utomhus i trädgården, rötterna når ändå aldrig dit ner. Dels blir krukan inte så tung att flytta runt. Frigoliten väger ju nästan ingenting. (Och av den anledningen är det ingen bra idé att använda frigolit i plast- eller lätta zinkkrukor som ni förstår. Då kan krukorna bli för lätta så att de hela tiden välter vid minsta vindpust.)


I mina krukplanteringar vid Huset har jag börjat använda långtidsverkande gödsel i pelletsform. Jag tycker det funkar jättebra! Speciellt när man inte alltid ens vattnar regelbundet. Då är det ännu svårare att hålla reda på när man använde gödning senast.


Jag målade en kruka turkos. Vår glasveranda är nämligen svagt, svagt turkosmålad på insidan, och jag tänkte att det kunde vara trevligt att binda ihop ute med inne litegrann.
Pelargonen heter Admiration och kommer från Rockdala Handelsträdgård. Det här är tredje sommaren jag har den så jag borde väl tänka på att föryngra den med skott kanske. Med i krukan sitter en gulbrokbladig murgröna och en liten rosenstänk, Hypoestes phyllostachya.


*

Boktips om pelargoner efterfrågades för en tid sedan.
Här har vi ett, Susanna Roséns nya pelargonbok för bokförlaget Semic.
En bra grundbok om man vill veta mer om alla de olika sorters pelargoner som finns.
Ett stort plus är Eivor Rasehorns fantastiska foton. (För den som inte känner till Eivor sen tidigare kan berättas att hon har fotograferat en mängd hund- och kattböcker också.)

13 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Oj oj vad längesedan jag tittade in till dig.
Visst är det bra med långtidsverkande gödsling jag har också testat det iår. På penseerna blev det överdådig blomming så hoppas nu även på sommar blommorna.
Jag har så lite tid för bloggning just nu så jag gör i stort sett bara inlägg.
Hoppas att allt är bra med dig.
Ha det got
Annika

hönemor sa...

Hej på dig, vilken fin pelargon du visar oss, har du många sorter som du har namnen på. Nu måste jag stänga datorn fö det börjar åska hör jag, Kram Katarina.

Lisas torp sa...

Oj, så många spännande saker om pelargoner! Den flikiga var urläcker och likaså den du har i gruppen! Så många bra tips - detta med frigoliten är ju toppen för de stora krukorna!

Trist när det blir skadedjur, men du kankse lyckades få bukt med dem.
TACK för tipset om boken! Tänk att det finns så många sorters pelargoner, det har jag nog aldrig vetat förrän jag började titta in på din blogg.
Ja, vi kan väl återkomma om detaljerna med besök och så via mejl.
Ha en jätteskön vecka!
Kram
Lisa

STENLYCKA sa...

Ååå vilken underbart vackra perlagoner.Den turkos krukan med blommorna så fin. Jag hatar när man får småkryp på blommorna.
Ha en bra början på veckan!
KRAM

Marie//Tekla Maräng sa...

Mhm Jag har också fått dessa vita flygare på 3 av mina små pellisar och vi för en ganska ojämn kamp om att vara eller icke vara med såpavatten.
Hihihi har precis lånat den boken på biblioteket.
Röd Glitter och vildpelargonen är ju så vackra var och en på sitt sätt.Jo det är nog klockmalvan du tycker liknar vildpelargonen.
Min pelletsgödning har precis tagit slut, så tack för påminnelsen.

Ingen dum idé alls att gifta sig med en herr Holgersson som har körkort och grävskopa ler kanske skulle sätta ut en annons eller söka till Bonde söker Fru, vad tycker du?
Jo balkong lådan är köpt av Magdalenas Par Courrie förra sommaren.
Visst är det en helt galen pionbukett och jag kunde inte stå emot alls när priset kröp ner till 60kronor. Dålig karaktär ja kanske.

Kram Marie

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken härlig framsida det är på tidningen Country Gardens som du har i höger spalten.
Där skulle jag gärna tillbringa mycket tid:O)
Marie

gulle hexan sa...

hallojs lilla ek..:)
sånna uslingar du fått på dina blad.. hoppas verkligen du får bukt med detta!!..
du har då jätte intressanta sorter av pellar:)
fint med den spretiga som har silvrig undersida..
turkost är vackert.svalt å skönt att se på.:)
friglotit tipset var superbra..!
att jag inte tänkt på det själv??
tack tack:)

man hinner inte data så mycket nu när det är så härligt ute...
men men..:)

ha det så jätte gott..vi hörs..
Kram kram

Lilla Eken sa...

Tekla Maräng:
Hmm.. var dina tre småpelargoner från samma monter jag köpte mina tro?

Jo, båda de där tidningarna är kul och idégivande. Den andra innehåller bara förslag på rabatter. Och de är illustrerade! (Med illustrationer utförda krita.) Urläckert!

Katarina:
Hoppas att åskovädret passerade snabbt.

Gullehexan:
Röd Glitter är ganska vanlig i plantskolorna tror jag. Har sett den på flera ställen.
Ha det så jättebra du med. :-)

Marie//Tekla Maräng sa...

Två av mina tre pelargoner som har vita flygare på sig är ifrån samma monter som vi handlade av.
Hade ni åskväder i söndags?
Kram Marie:)

Dubbelörn sa...

Tusan att jag inte hängt med här bland bloggvännerna. Det är så körigt här hemma så hälften vore nog. Men det här med frigolit skulle ha varit bara att veta INNAN jag planterade i söndags... För krukorna väger bly ;).

Det där flygarna misstänker jag också att jag kanske fått på mina övervintrade pellisar. Efter att jag klippte ner dem o planterade om dem så vill de sig inte. Lite gängliga o så börjar bladen se mysko ut. Ska checka imorgon. Undrar just om hagelbyssa även tar kål på dem *skrattar*.

Kram vännen

Tant Ingeborg sa...

Hmmm... vill inte ge dig smolk i bägaren men är din vilding verkligen en pelargon? Luktar den pelargon om du tar på bladen?

Tycker den mer ser ut som en hibiskus, de tappar jättelätt knopparna om de blir flyttade på, de gillar att stå på samma ställe hela tiden.

Frigolittipset var bra, det skall jag komma ihåg. Kan också tipsa om man har större baljor/krukor så kan man lägga en tom glassburk eller godisburk (såna fyrkantiga man kan hitta när butiken fyller på sitt lösgodis) uppochner i baljans botten för att slippa slösa så mycket jord.

Anna sa...

Jag är så impad över att du är så pysslig. Den där Röd Glitter var ju superfin, en sån kanske man borde införskaffa!

Lilla Eken sa...

Tant Ingeborg:
Prova denna länk ska du få se blomman på pelargonen du tycker ser ut som en hibiscus:
http://www.marksgardenplants.com/pelargonium-tricuspidatum.html

Funkar inte den så bildgoogla på Pelargonium tricuspidatum så kan du titta på andra bilder på hela plantan.

Och plantan doftar förresten inte speciellt mycket nej, men en pelargon är det. :-)