2009-05-03

Pulmonaria - Lungört

Från vänster till höger; blad av Pulmonaria rubra, P. 'Sissinghurst White', P. officinalis och P. angustifolia 

Idag har det grävts i trädgården. Vi har tagit upp en del plantor av sånt som vi vill flytta med oss till Huset. Eftersom många växter är nästan helt utrotade av sorken, andra har flyttat på sig (genom rotbitar förmodligen), och kärs och revfingerört spridit sig över precis hela trädgården, så har det varit ett riktigt pillgöra. Jag har i princip tvättat rötterna på det vi grävt upp för att vara säker på att inte få med ogräs. Allt har planterats i egna krukor och där kommer de förmodligen få växa större delen av sommaren. Eller tills jag blir säker på att jag inte fått med de värsta ogräsen iallafall.

En av de största vårfavoriterna är den smalbladiga lungörten Pulmonaria angustifolia.
  
Den har de klarast blå blommorna av de lungörtar jag känner till. Bladen är mörkt gröna, stjälkarna rödgröna. Sprider sig hyfsat, men inte lika snabbt som vissa andra sorter.

Pulmonaria rubra, rödblommande lungört. Blommorna är väl egentligen mer laxfärgade än röda. Bladen på denna är ljust gröna och utan markeringar. Av den röda lungörten finns också sorter med prickiga blad och blad som är vita endast runt kanterna. Snyggt tycker jag, men inte direkt lätt att hitta i plantskolorna. (Skicka till mig om ni har några över! :-))


Rubra sprider sig som ett ogräs och bildar snabbt en matta om den trivs. Drabbas lätt av mjöldagg, så det gäller att vattna om det blir torrt.

Vitblommande lungört nedan. Denna heter 'Sissinghurst White'. Jag köpte den på en trädgårdsresa i England för ca tio år sedan men nu är den vanlig och lätt att få tag på också här i Sverige. Den var till och med Årets perenn för något/några år sedan.
Hos mig växer den här väldigt dåligt. Men så tillhör den också de plantor som sorkarna flyttat genom att släpa rotbitar, så det ska bli spännande att se om jag klarar den bättre på ett nytt ställe. Intressant nog var den betydligt större under jord än ovan, så jag hoppas att det jag lyckats gräva upp kommer att ta sig bra.


"Vanlig" lungört, P. officinalis. Blommorna är rosa när de slår ut och blir blå när de åldras. Jag har skrivit här i bloggen om just den här lungörten tidigare, den har flyttat med familjen i ca 50 år.


En sak jag kom på idag när jag studerade vad jag grävt upp var att många av växterna är vitblommande. Tovsippa, vitblommande blåsippa, den vita lungörten, silveraxet (Cimicifuga) och vit blodnäva till exempel. Varken maken eller jag är mer förtjust i vitt än andra blomfärger, utan det måste snarare vara ett val gjort av att vår trädgård ligger i skugga hela eftermiddagarna och kvällarna. Och eftersom det är då vi oftast sitter ute har vi valt vitt för att något ska lysa upp i dunklet...

Tog en liten runda i kvällningen och tittade till bärbuskarna. Både krusbär och Josta-bär har börjat blomma. 
Josta-buskens blomma till höger i bild nedan. Rätt så vacker egentligen på nära håll...


9 kommentarer:

gulle hexan sa...

god kväll lilla ek:)

hoppas du nu slipper ifrån kärs-eländet. när du nu så omsorgsfullt rensat..men det verkar som ogräset förföljer plantor man gillar...

den blåa lungörten är nog min favorit.. den lyser så intensivt härligt blå:)
svullnaden å stelheten i handen är ännu kvar.men ömmar inte så mycket alafall...
kram kram

Lisas torp sa...

Ja, det vill till att rensa bort ogräset när man flyttar växter! Jag förstår om du är noggrann, det skulle jag också vara. Själv är hela min trädgård översållad av den förhatliga knölklockan! Den finns precis överallt och har ett riktigt komplicerat rotsystem som man bara inte rår på! De kilar in sej där det är omöjligt att få bort dem nära, nära de kära växter som man absolut inte vill skada...!
Jag svär över dem varje år!

INtressant med alla dessa lungörter - den borde jag skaffa till min trädgård.

Känner mej något ledbrutan efter allt rensande och fixande, men så skönt att vara ute hela dagarna i detta väder!
Ha en jätteskön vecka!
Lisa

Lilla Eken sa...

Nu hoppas jag att alla som läser det här sänder goda tankar till Gullehexan så att hon snart blir bra i onda handen... !

Har provat förut att flytta plantor via "karantän" i egen kruka någon säsong. Det verkar vara bra sätt. Ibland tror jag man skulle behöva göra det med plantskole-växter också. Men... å andra sidan kan det ju vara jordeländets fel att man får in ogräs också. Just nu håller jag på att rensa något jag tror är ÅKERVINDA som följt med senaste jordpåsen. Hua!

Marie//Tekla Maräng sa...

Alltid lär man sig något av dig, idag vart det jostabär. Spännande vilken härlig korsning om jag fattade rätt mellan krusbär och svartvinbär.

det där med karantän i krukor och tvätta det är nog en alldeles, alldeles utmärkt idé. Beundrar ditt tåla mod just med att pilla bort och nästan tvätta rötterna.
Lungörter är så fint, det blir ju så underbara *mattor* av dom.Själv har jag något ogräs som är smalt med tunna lååånga rötter som tydligen ingick i kogödseln eller plantjorden, men skratt det går himla fort att rensa hos mig. Pang upp med den växt som sitter brevis/över ogräset, pilla och så väck med det.

Blev så glad och stolt när du skrev att du blev glad av min balkong.Jag stor trivs på den. Visst är det sorgligt med en del balkonger som mäst är ett skrotupplag eller cykelställ. Inget ont om cyklar, men inte på balkongen på sommmar tid iaf.

Ha det bäst Marie:)

hönemor sa...

Hej du, den smalbladiga lungörten har jag aldrig sett förr, så det var en ny sort som jag får skaffa. Jag har fått en växt som hon jag fick av, sa att det var gul lungört, men jag har sökt på virutuell flora men den är inte med där. Greta hade köpt den på 60 talet av en gammal trädgårdsmöstare,så han kanske hade fått fram den själv, den är rolig, för när den blommat klart så försvinner den över sommaren. Ska ta kort på den när den blommar. Vita blommor är bra att ha i rabatter, det gör att man ser dom andra färgera bättre. Kram Katarina.

Birgitta sa...

Så många fina sorter av lungört du har, visste inte att det fanns olika varianter. Den vita skulle jag vilja ha, vi kanske ska byta när min lungört växt till sig i sommar. Kramar och ha en fin vecka. Birgitta

ima sa...

Lungört Har jag också Lyckats få in i min Trädgård, Härligt, att se på Våren...Idag blåser det här.. fikade iallfall ute .. men inte var det lugnt å skönt precis...Jag syr på 2 Precentbakelser jag, som ska ges till... goda grannar, med en Härlig Begonia. trot el ej...svagt Rosa så klart. Ha det gott ima

hönemor sa...

Hej du, idag kom boken och den var så fin, ska läsa i den i kväll, tusen tack. Kram Katarina.

Lisa sa...

Å va fina! har sådana blårosa hemma på landet :)