2009-12-21

Frid

Nu kommer den! Friden. Jag känner det. Sista lämningen innan jul är avklarad och från och med idag kan jag gå på halvfart resten av arbetsveckan. Sovmorgon! Långlunch! Granen inhandlad! Inte en enda lista med att-göra-saker (eftersom jag ändå inte trodde jag skulle hinna med). Bara lugn och ro. Och så detta vidunderliga vita utanför fönstret som bäddar in hela tillvaron i ett mjukt och vaddlikt ljus.

Julpynta brukar jag nog inte göra så mycket. För mig är granen det viktigaste. Men jag gillar att ha julblommor utspridda i rummen. Det står en hyacint vid datorn, en på sängbordet, en grupp i köket, en i vas på bordet, och så denna grupp som jag bär omkring lite på.


Jag hittade detta fina mässingsfat på loppis förra helgen när vi var på utflykt. 20 kronor. Kan inte tänka mig något som passar bättre att ställa lite lökar på.

Visst ska jag först försöka njuta av helgerna vi framför oss, men jag ser ändå redan fatet framför mig med vårens lökar också; snödroppar, småblommiga påskliljor... Ett riktigt fynd. Tycker jag.

Nu ska jag leta rätt på någon julskiva och koka lite äppelmos av det som är kvar av höstens äpplen. Kanske blir det en kardemummadoftande äppelpaj till eftermiddagskaffet också.

Dagens ord hämtat från wikipedia: perihelium.


8 kommentarer:

Lisas torp sa...

Ett riktigt fynd har du gjort! Jättesnyggt fat och användbart till mycket!
Ja, hyacinter tycker jag nog allra bästa om till jul och amaryllis förstås.

Så skönt att friden har sänkt sej över dej, äntligen!
Det låter jättegott med äppelmos, för att inte tala om äppelkakan till kaffet!!!

Ha det nu jätteskönt och njut av julmusiken och det vadderade landskapet!
Kram
Lisa

Susanna sa...

Det låter jätteskönt :-) Vi har endast fått upp ljusstakarna i fönstren men i kväll hämtar vi jullådorna i källaren så det kommer bli lite stök här och en nyfiken Sture - han älskar att gå igenom lådorna och "hjälpa" till. Julgran ska vi försöka få tag på i morgon.
Ditt fynd är verkligen ett fynd - 20 kr, ofattbart!
I vår familj var det mormor som brukade göra äppelmos men sen hon dog är det tyvärr ingen som fortsatt med den traditionen, saknar vekligen hemlagat äppelmos :-(
Tänker härma dig och leta upp en skiva med julsånger och sedan mysa in julen :-)

Kramar i massor!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Jättefin julgrupp! Grattis till ett riktigt superfynd. Fat på fot gör sig fint med nästan alla sorts växter tycker jag.
God Jul!
Eva

Mira sa...

Där gjorde du nog ett fynd! Och visst är det mäkligt att jorden ligger som närmast solen under det som vi på norra halvklotet kallar vinter. Fast avståndet kanske inte har så stor påverkan på temperaturen...

C De-sign sa...

Så härligt ....nu kan du vila och njuta....jag gör det samma! Härligt att inte ha listor med måsten! Vilket fint fat... jag ska bara bädda rena lakan...det hör liksom julen till!!!( det händer ju att jag gör det annars också..... hihi...) Jag vill önska dig EN RIKTIGT FIN JUL VARMA JULKRAMAR fr C

Marie//Tekla Maräng sa...

Fatet måste bara ha stått där och väntat på dig. Håller helt med att sådana fat är gjorda för att ha lökar på och (pst det blir ju snyggt senare i vår som du skrev).
Blommorna och ljusen är det viktigaste för mig under julhelgen och gärna lacka på dom paket jag ger bort.
Önskar dig och det dina en härlig och lugn jul helg, kram;)

Poppins sa...

Mycket vackert! Och passar perfekt som blomsterfat.

Anna sa...

Håller med om granen. I år trodde jag att det skulle bli min första jul någonsin utan gran, med dålig rygg kände jag att jag inte orkade släpa hem någon, eller försöka få den i foten. Men då ställde min gulliga pappa upp som gran leverantör och fotmonterare, så nu har jag en fin gran att glädjas åt - och då och då avlägsna katter ur - i år också!