2009-09-14

Ditten och datten och ett beslut

Veckans bukett. Det behöver inte vara mer än så här; rosenknoppspelargon och några stjälkar av Tofsblomster Emilia coccinea i en liten vas. Det är så vackert att det nästan gör litet ont i hjärtat att titta på det.


Här går dagarna och jag upptäcker till min förvåning att jag haft bloggpaus i tio dagar. Jag kom visst av mig litet av inte ha någon kamera. (Och den där tandoperation i början på förra veckan gjorde mig inte muntrare.) (Svårt att vara munter med hamsterkind, blå näsa och bortdomnad haka.) 
Men förra helgen, innan tandoperationen, gjorde vi en utflykt till Väsby naturreservat vid sjön Öljaren. Precis när vi hade dukat upp med fika och nygräddad äppelpaj på en filt började det regna så vi fick hafsa ner allt i vår korg igen och springa tillbaka till bilen. De enda bilder jag hann ta var de under språng:


Det är så tacksamt att fota natur när det regnar. Det blir automatiskt ett slags sagoljus i bilderna. I de här bilderna förstärkte jag i efterhand oskärpan genom att duplicera bilden till ett nytt lager, lägga oskärpa på det nya lagret, minska opaciteten (på oskärpe lagret) och till sist lägga ihop de båda lagren.
Bilden nedan är ett utdrag ur bilden ovan.


Även i denna färgbild har jag lagt på ett lager med oskärpa som jag sedan slagit samman med originalbilden:


Väsby naturreservat är en 15 hektar stor remsa hagmark som löper längs sjön Öljaren i Katrineholms kommun. Det är för ekarna vi åker hit då och då. De är stora och gamla, mellan 150 och 200 år. Underbar plats att ha picknick på. Eller att bara sitta vid strandkanten och se ut över sjön. 

Och så raskt över till något helt annat:
När jag tittar efter var mina bloggbesökare kommer ifrån så kan jag konstatera att ungefär 15-20% kommer hit via google. Och av de som kommer via google så kommer nästan alla hit genom att de sökt på någon specifik växt, till exempel det latinska namnet på en pelargon.
Jag lade in enkäten för att försöka ta reda på vad ni som återkommer hit tycker om att jag blandar så vitt skilda saker i bloggen. (Jag vet ju att trädgårdsbestyr är lika urtrist att läsa om som sport, för den som inte är intresserad.)
Nu blev jag inte så mycket klokare, eftersom de flesta av er som röstat har varit vänliga nog att lägga era röster på flera saker, och ni är väldigt lojala mot Lilla ekens uttryckssätt måste jag allra ödmjukast tillstå. Annars skulle det nog inte ligga så väldigt jämnt mellan de olika alternativen. 
Trots det har jag efter ett väldigt funderande bestämt mig för att flytta alla trädgårdsinlägg från den här bloggen. 

Ni kommer inte att få se fler bilder som denna:


Eller denna:

Ja, jag kommer ju inte att flytta bort/radera de inlägg jag redan gjort. Men jag kommer inte längre att skriva om trädgård i den utsträckning jag har gjort tidigare. Här.
Så är planen iallafall.

13 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Vanudå?!

Jag som älskar dina vackra trädgårdsbilder o skisser... Men, jag hoppas de dyker upp någon annanstans. För utan dem vill jag inte vara! ;)


Sörmland rymmer så mycket! Vi som alltid brukar göra utflykter har haft fullt upp varje helg med förberedelser inför viiintern. Byta fönster hos sonen o så vedkapningen då förstås.

Håll liv i fanan o hör av dig när vi kan ses :)

Kram

hönemor sa...

Hej du, välkommen tillbaka. Hoppas att pajen smakade lika gott i bilen som under dom fina ekarna. Jag tror att det är blandningen av olika saker som gör en blogg itressant och att man kommer tillbaka. Gäddan åkte tillbaka i sjön när vi for hem. Kram Kataria.

Lisas torp sa...

Ja, den buketten var ovanligt vacker i både form och färg!

Ljuvliga sagobilder vid Öljaren och jag kommer ju osökt att tänka på sången "En afton vid Öljaren" som är en gammal kultislåt för dragspel - lite vemodig sådär - kanske från 30-talet eller så...!
Verkligen ett sagoskimmer du har fångat!

Jaha - så du ska starta en trädgårdsblogg då rentav?
Nånting är i görningen, det känner jag på mej! Ska bli spännande att se vad det blir!
Ha en härlig måndag nu!
Lisa

Mira sa...

Å jag som tycker om din blogg precis som den är. Den är som ett skafferi med lite ditt, lite datt. Precis som en blogg ska vara. Och med dina underfundiga och kloka texter till...

Marie//Tekla Maräng sa...

För man nu undrande undra varför i hela friden inte vi får se sådana bilder i framtiden på denna blogg?
Har du möjligen någon idé på gång som jag inte vet ett smacka om???
Jag gillar ditt gott och blandat som det är, uh nu vart jag upprörd.

Vart också enormt besviken på dubbningen av Kommisarien och havet och att dom hade bytt namn på honom. Det var ju inte måttligt med dubbat känns snudd på som att alla var det fast det inte var så.
Tillslut var jag så irriterad så jag bara tittade på miljöbilderna.

Kramar Marie:)

Anonym sa...

Men jag vill ju se bilder som dessa och läsa om ditten och datten precis som det är nu!

Tänk på att jag gillar växter mer än vad de gillar mig och nu försvinner kanske min källa till kunskap om denna blogg ändras ;-)

Ska det aldrig få bli en grönskande oas på balkongen i Kottebo ...

/Lillemor

Utblickaren sa...

Sällar mig till va´nudå-kören! Vaddå inte "här"? Ska du skapa en ny blogg, ny webbsida/portal, skriva för en trädgårdstidskrift (om du inte redan gör det?). Eller vad är det för illmarig tandoperation som fått dig att tro att du måste klyva dig i två? Själv gillar jag just blandningen av ämnen/tankar/bilder (för att inte tala om katter) i en och samma blogg väldigt mycket! Det är ju bland annat det som gör din blogg så unik och underhållande!

Det där att något så härligt som trädgårdsbestyr ens skulle vara i närheten av lika tråkigt som sport, ställer jag mig helt oförstående till;)

Men har du tröttnat att fota/skriva om trädgård så förstår jag att du vill börja på ny kula. Vore bara lite synd, men, men, thats life:´)
/U

gulle hexan sa...

go afton kära lilla Ek..
men ?? vad händer``??
vad ska en liten ek ta vägen?? med alla fina trädgårdsfoto??
blandingen är ju störtskön..
härliga skogsfotos.
stor kram.

STENLYCKA sa...

Hej Vännen!
Jag tycker din blogg är underbar som den är och jag gillar det du skriver. Men om du vill förnya dig så hoppas jag du skapar en trädgårdsblogg också.
Jag har alltid undrat hur det har gått med den lilla eken i krukan har den börjat att växa hos dig.
Ha en bra dag här har vi underbart höstväder klarblå himmel och fem grader varmt.
Kramen

Poppins sa...

Nååååågra bilder kan du väl visa oss, snälla? Jag gillar din mix av innehåll och vill gärna att du fortsätter blanda. Och vackra foton gillar jag alltid. Dina foton av träden i regnet blev mycket vackra!
kramar från Poppins

Annika Christensen sa...

Håller med dig helt och hållet.
Superfina bilder i regn.
Hade nästan glömt bort dig men så kom jag på...
Gillar gult på hösten och våren.
Ha det gott
Annika

Anna sa...

Halloj,
De där svartvita bilderna är jättesnygga tycker jag, väldigt fint skimmer över dem. Oftast är ju sol inte alls optimalt att fota i.

Ett kul fototips är att ta ett stativ, eller något annat stadigt att hålla kameran absolut still mot, och så tar du två bilder av samma motiv, men ställer om skärpan mellan dem, så att den ena bilden är skarp och den andra oskarp. Sen lägger man ihop bilderna i photoshop, och ställer det ena lagret på 50% opac. Det blir alldeles drömskt och fint det med, och man kan få underbara "glorior" kring blommor om man gör det med makrobilder. (Dubbelexponering direkt i kameran är ännu bättre förstås, men så här får man göra om man inte har det, det blir samma effekt i alla fall)

Anna sa...

PS Jo me jag vill ju se trädgård här också, blandning är bra!