2009-09-25

Hösthälsning från stugan

En absolut helt underbar vecka i Huset. Strålande solsken nästan hela tiden, långa fikastunder utomhus. Arbete och pyssel inomhus i precis lagom takt. Ibland är det lätt att njuta av tillvaron.


När jag inte jobbat har jag tillbringat en hel del tid här, i syhörnan.


Jag syr på min blommiga kossa, och jag har sytt på en spinoff till kossan, en gardin till fönstret i ytterdörren. Inga målarpenslar framme denna gång, och inga väsnande slipmaskiner. Bara lugn och ro. Ostress.

I landet har plötsligt mikropumpan (bild nedan) börjat blomma med fruktämnen. Och vi har skördat de första bönorna. Jag har bakat plommonpajer och päronpajer. Och trots att det är så litet frukt på äppelträden i år blir det ändå över.


Vad gör man med alla äpplen? Jag försöker komma på rätter att laga till lunch och middag där jag kan använda äpplen. Sjömansbiff på falukorv och äpple är en favorit. Ugnsgrillad kyckling med curry, koriander och äpple en annan. Höna med currysås och äpple. Har ni några andra förslag på mat (inte efterrätter) med äpplen? 

Jag har fått kostnadsförslag från kameradoktorn äntligen, 1800 kommer det att kosta, inte ett öre mer. För det får jag en ny slutare. Klart att jag accepterar det. Men vet ni vad som hänt nu då? Titta på de två översta bilderna i det här inlägget - längs bildernas högerkant. Nu har min kompaktkamera också börjat strula. Varenda bild har en blå-röd-lila kant. (Undrar vad nästa sak att gå sönder blir. Det brukar ju alltid komma i tre... )

8 kommentarer:

Lisas torp sa...

Så otroligt skön din tillvaro låter just nu - nästan lite som min, faktiskt!
Och vilken fin syhörna du har - allt på sin plats kan jag tro.
Det låter spännande med kossan, kanske får man se den när den blir klar?!

Så trist med din kamera!!! Ja, en olycka kommer ju sällan ensam, säjs det! Nån blå-lila rand ser då inte jag, men jag kanske är lite färgblind eller så....!:-)
Tack för jätterar kommentar hos mej!
Ha en fortsatt härlig fredag - här lyser också solen!
Kram
LIsa

em sa...

Jag torkar det mesta av frukten - håller sig hur länge som helst (om man inte ta'r en näve varje gång man passerar burkarna). Hackar eller river äpplen och har i sallader. Gott med rårivna morötter och äpplen. Händer att jag använder äpplen i matbröd. Det är vad jag kommer på just nu - förutom chutney och applebutter.
Margaretha

hönemor sa...

Hej du, äpplen är gott att ha i grytor med fläskött, karre eller skinkznitslar som får koka efter med lite buljong kan du ha ett par äpplen i bitar i. Stekt sidfläsk med stekta äppleskivor och lök är jättegott. Du kan ju frysa ner äppelbitar till pajer och kräm till vintern, har du gjort mos till rulltårtor? Ha en trevlig helg. Kram Katarina.

Dubbelörn sa...

Bara in en snabbis... Jag har telnr till en som mustar. Vi ska lämna in äpplen för det går inte att äta våra mängder ;)

Marie//Tekla Maräng sa...

Ser att dubbelörnen är inne på samma som mig dvs musta. Eller torka eller varför inte både och.
Låter som en ljuvlig vecka i stugan.
Ser fram emot att få se den blommig kossan:)
Blir alldeles lyrisk när jag ser hur fint du har det i din syhörna. Vilken ordning!

Jo jag ser den irriterande kanten. ja olyckor kommer ju sällan bara två. Men hacka inte upp dig på det nu.
Låter som en bra kamera doktor som kan säga ett pris innan dom har pillat sönder den helt:-)
Vet du möjligtvis namnet på den mörkt, mörkt blå pärlhyacinten?

Kramar och trevlig helg Marie:)

Marie//Tekla Maräng sa...

Jo det var en jäkla dag i går att hämta urnan, men ville knappt bära och när jag fick urnan så grät jag så tårarna formligen sprutade ur mig. Men sen blev dagen mysig och trevlig med hundpromenad och fika i skogen. Tänk dig precis ny gjorda räksmörgåsar med ljummet ägg gott kaffe och solen lysande så man kunde sitta och njuta i långärmat.

Fniss jag dreglar jag med för din varning om Lilla Fiskaregatans amaryllisar kom försent.
Däremot har jag varit så trög så att pärlhyacinter har jag missat.
Vad tror du om snöklocka om jag nu i hastigheten minns rätt namn?

Kramar Marie:-)

Pysselpalatset sa...

Hej, vad kul att du hitta in till mig... så kan jag ju hitta till Dig! Är spänd på att se vad du trollade fram av vellpappen och DN.. jag kommer tillbaka. gillar din sida. Hälsar Jeanette

Utblickaren sa...

Vilken söt syhörna/kreativiteshörna du har. (Uj, uj skulle inte kunna med att ta en bild på min:S Här är det totalkaos, papper, pennor, påsar, glas, böcker, block allt i en salig röra, även när jag har städat ska tilläggas:D).

Och visst är det trevligt när saker blommar mitt i hösten, såna höstliga glädjespridare kan man inte få för mycket av!

Pyttipanna med tärnat äpple i kan vara gott! Sen tänker jag att man borde kunna göra motsvarande fylld paprika fast med äpple istället. Men fråga mig inte vad äpplet ska fyllas med.

(Sen får du får leta upp en kass sak att ha sönder så slipper du oroa dig för vad som komma skall;)
Hösthälsningar,
U