2008-09-27

Bara en sak i huvudet?

Nja... riktigt så illa är det väl inte... Men jag inleder dagens inlägg med äpplen, igen.

Maken kom hem med en råsaftcentrifug igår. Bäst i test och vettigt pris, så han slog till. Det är ju nu vi behöver en, sa han. Han är uppvuxen med en stor fruktträdgård, ca 15 äppelträd hade familjen. Och så länge jag har känt honom har han varje höst pratat med längtan om färskpressad äppeljuice.


Så igår fick han hem- och färskpressad äppeljuice igen. Det smakade himmelsk, förstås. Och kunde inte göra så mycket annat antar jag eftersom saften vi konsumenterat hittils har haft ett literpris på över 1000 kr. 120 kr per dl för att vara exakt. (Sån är jag, sätter mig med miniräknaren och är glädjedödare.)
Nåja, några omgångar till så är vi nere på ett literpris på ett par hundra. Inte värre än ett jäkligt bra vin. ;-)

Åt kvälls framför kakelugnen. Vad vi eldade med? Äppelträ. Träden var inte beskurna på flera år när vi flyttade in, så det fanns en del att ta bort ur dem.


Försökte ta lite stiliga bilder på vintersquashen jag köpte på byggmarknaden häromkvällen.
Men jag får prova igen en annan dag. Ni ser linslusen sträcka in nos och tass nederst till höger i bilden va?


Inte dumt att vara i mattes centrum nej...


Vem behöver blommor denna årstid när det finns så här vackra frukter att dekorera med?

Började ett nytt målningsprojekt igår som inte kommer att bli klart denna helg, krävs många lager färg märker jag. Men jag ska lägga ut en FÖRE bild i morgon och visa vad jag pysslar med. 

Nu ska jag ge mig ut och få ner dessa jorden:


Tur att man inte behöver gräva med stora spaden. Jag tappade en termos på foten igår och nu är ena tån dubbelt så stor som vanligt och blå. Hur en tom termos kan ställa till så mycket skada begriper jag egentligen inte, men ont gör det. (Undrar om jag får mig på skorna..?) 

Ha en bra lördag!

2 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Vem sitter o räknar sådär??!! Nej slå ut det på sisådär 6år o så äppeljuice varje morgon under 2 månader. PLUS allt annat som du under det resterande året också kommer att kunna pressa snabbt o enkelt... *asg*.

Vill bara tala om att det gör lika förbaskat ont med en mugg på tån :).

Bra att kika in här hos dig. Det var ju lökar vi skulle inhandla i helg!!


Njut framför brasan i kväll. Ska försöka åstadkomma en ny åppelkaka idag. Snacka om att chockera familjen ;).

Kram

Frida sa...

Hej!
Kul att du tittade in till mig! Vilken trevlig blogg du har, låter sågott med färskpressadäppeljuice!
Hoppas du fåren fortsatt trevlig helg.
Kram Frida