2008-09-18

Äppeltider

Sååå mycket äpplen det är nu!
Så här ser det ut under ett av äppelträden, och ändå syns det inte i det att något fallit av. Grenarna är så tunga att de släpar i marken.


Lyxigt att kunna strunta i fallfrukten och ta direkt från trädet. En korg ska bli äppelmos. Vi är inga storkonsumenter så det får bli bara så att det räcker mellan jul och trettondagen.


Äpplen är så sköna att ta i, hålla. Och de här är stora, passar bra i min hand...


Äppelpaj till eftermiddagsfikat förstås. Alla kan väl baka äppelpaj, men jag ska berätta hur jag gör, ändå, för idag blev pajen alldeles extra god.

Jag smular till 150 g smör, 3 dl vetemjöl, 1 tsk vaniljsocker och 1 msk strösocker i matberedaren.
Häller ut smulorna i osmord pajform och trycker till lätt med handen så att degen fyller ut botten.
Skalar och skivar tunt 3-4 äpplen, som jag lägger ut ovanpå degen.


Om jag har apelsin- eller aprikosmarmelad hemma så blandar jag ut två rågade matskedar med lite hett vatten, bara så att konsistensen blir så simmig att den går att skeda ut över äpplena.
Vanligtvis brukar jag krydda med malen ingefära, men idag råkade jag ha apelsin/ingefärsmarmelad hemma, så jag använde den istället. (Det blev super!)


Till sist blandar jag 1 msk potatismjöl, 1 msk socker och en halv tesked kanel, och strör ut över pajen.
In med formen i 200 grader varm ugn (i nedre delen) i ca 30 minuter.
Serveras med hemmagjord vaniljssås (om man har tid) eller lite lättvispad grädde.


Idag piffade jag också. :-)
Lite onödigt att bara slänga den där långa, vackra, röda skalstrimlan som låg...


Köket? Det går framåt! Vi slapp tegelknackande (klarade oss med att knacka bort bruk) och kommer att få en diskbänk som är ganska exakt 91 cm hög. Det blir en liten nivåskillnad i golvet som vi en gång i framtiden kommer att kunna fixa, men det ska inte göras nu; det ingår i ett framtida projekt som innefattar helt nytt golv.

Och gjorde det då någon skillnad med 91 cm istället för 94,5? Ja, det gjorde det! 
Det här känns bara bekvämt och så ser det inte alls konstigt ut, som det gjorde igår med den högre höjden.
I morgon ska maken göra hålet genom golvet ner till avlopp och snickra en "kasett" som ska bli förvaringsutrymme bakom diskho-skåpet. Jag blir satt på målning jag.
Inget vatten ännu alltså. (Men vi har plockat upp kranen ur sitt paket och ställt den på diskhon. Och nu kan jag inte låta bli att gå dit ungefär var tionde minut och testa att vrida på vreden. He he he... ) (Ja, jag har sagt det tidigare; jag är otroligt lättroad. :-))

PS. En till lättgjord äppelkaka hittar ni just idag hos Malmö till Stockholm

6 kommentarer:

Susanna sa...

Så fina lyckas jag aldrig få mina äppelpajer. Ska absolut prova receptet.
/Susanna

Lilla Eken sa...

Men herregud, vi måste ha skrivit precis samtidigt i varandras bloggar... Och vet du vad jag gör nu? Jag tog precis fram min receptbok för att skriva in ditt recept. Måste absolut prova det också, låter jättegott!
/I.

Marie//Tekla Maräng sa...

Men vilken vacker äppelpaj, har aldrig sett någon så snygg...
Man vill ju bara stoppa in en sked och smaka.
Ska nog försöka mig på att göra en liknande. Ibland brukar jag ha i 50gr saffran som omväxling (i stället för ingefäran).
Vackra bilder av äppelträden och fallfrukten.

Ha en trevlig helg

Lilla Eken sa...

Hallo Marie i Skarpnäck, kul att du tyckte att äppelpajen var fin! :-)

Saffran i äpplepaj har jag aldrig provat, men det låter spännande så det måste jag nog testa.
Har du kanel också då, eller är saffran enda smaksättaren?
/I.

Marie//Tekla Maräng sa...

Go´ kväll lilla eken.

Jag gör både med och utan kanel, när jag har saffran i äppelpajen:)

Lisas torp sa...

En helt underbar äppelpaj! Den måste jag testa! Så duktig du är och estetisk dessutom!!!:)
Oj, vilken massa äpplen ni har! Jag har ett vinteräppelträd som fullstängidt dignar, men det mognar inte förrän framåt oktober! Röda goa juläpplen - det gäller bara att hinna ta vara på dem.
Din äppelkaka ska jag absolut testa! TACK för tipset!

Härligt att det går framåt med köket ändå - sen när vattnet äntligen kommer blir det ju som rena himmelriket!!