2008-09-10

Kuddfodral

Idag visar jag ett gammalt projekt, ett kuddfodral jag gjorde till sovrummet i vintras.


Mått ca 40x60. Jag tror att jag fick den här idén när jag städade tygskåpet. Ett tunt och urtvättat gammalt vitt sängöverkast i bomull låg bredvid en tygstuv av blank viskos. Tänkte att det skulle vara kul att prova att göra något där materialen verkligen stod mot varandra. Så jag letade fram ännu ett material som inte alls passade in; den svarta filten.
Jag hade redan hjärtmallen (som jag använt till en annan sak) så jag klippte ut hjärtat i filten och sydde fast det på bomullstyget. Till baksida använde jag den blanka viskosen som är mönstrad vitt på vitt.
Slutligen syddes den svarta uddspetsen fast när jag monterade samman delarna.


Och allt är sytt för hand. Jag gillar ju det som sagt. Tänker bra när jag får sitta och sy i lugn och ro.

Hjärtmallen är gjort på samma sätt som man klippte snöflingor i papper när man var barn. Pappret är vikt 3 gånger och sen är mönstret urklippt.

5 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Stum av beundran inför alla som har begåvats med ett sådant tålamod...

Vilket då betyder att jag inte äger något av denna egenskap ;)

Kram

Anonym sa...

Men sååå fin... vilket underbart pysseltips :) Kram kram.

Lisas torp sa...

Den kudden är som ett smycke! Så fint du har gjort och så pysslig du är!
Visst är det skönt att få sitta i lugn och ro med något - tiden står liksom stilla och allt annat försvinner. En talbok, eller skön musik till kan ibland förhöja hela nöjet.
Ha en härlig helg!
Kram
Lisa

Anonym sa...

VAD FIN KUDDE,,EN ANNAN FUSKAR JU O SYR DET MESTA PÅ MASKIN.

Lilla Eken sa...

Sy på maskin för guds skull, det tar evigheter att sy för hand! :-)