2008-09-18

Följetongen avsnitt 457

Rinnande vatten va?
Optimism och realism har inget med varandra att göra, börjar förstå det nu.
Det glädjande är att vi iallafall hade mätt rätt för bänkskivan. Den passar perfekt.
Den ser svart ut på bilderna, men det är den inte. Den är i mörkbrun laminat. 


Sista fogmassan är på plats också och det blev nästan snyggare än vad vi hade hoppats på.
(Hoppsan - blev visst lite pinkspotting här igen också! )


Visste ni att vitt standardkakel 15 x 15 är beställningsvara i vissa butiker nuförtiden?
Och att köpa svart fogmassa är visst originellt det också. Det fanns i butiken men undanställt på lagret. Biträdet talade om för oss att "andra brukar faktiskt ta vit eller ljusgrå... kan ni inte ta mellangrå åtminstone..?"
Nej, det kunde vi inte.

Enda problemet är att när allt var uppställt ungefär som det ska stå, så upptäckte vi att en 94 cm hög diskbänk må verka praktisk i teorin, men... står man framför den i verkligheten så känner man sig ganska förståndshandikappad. Det är något i hjärnan som slutar fungera. Man känner liksom inte igen sig, vet inte riktigt vad man ska göra.
Så i morgon ska vi bryta upp sockeln som vi snickrat ovanpå den del av skorstenen som spisen stod på (en gång i tiden). Och sen ska vi... ja, försöka hacka bort de fyra centimeter av teglet som sticker upp ur golvet, och var anledningen att vi var tvungna att bygga en sockel.
Hänger ni med?

Uppriktigt sagt tror jag inte jag orkar prata mer om det...
(Men det blir nog bra när det är klart. Säkert... Hoppas jag...)

När jag var på kyrkans secondhand här för några veckor sedan hittade jag denna tekanna. Trettio riksdaler. Har nog inte kostat så mycket mer som ny, men den tilltalar mig väldigt.



7 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Nä men nu får du förklara... 94 cm o så fel...

Vi har ju tittat på kök o fått förslag som vi gillat men höjden har varit 93cm...

Berätta mer

Kram

Lilla Eken sa...

Dubbelörnen:
94,5 är det nu och måste justeras upp till 95 för att funka. Jag är tveksam till att jag skulle vänja mig. Till en arbetsö kanske, men inte diskbänk. Det känns lite som om man drar upp axlarna när man står vid den, om du förstår hur jag menar?
Men sen är det FLERA faktorer som gör att det inte blir bra just HÄR:

1. Vårat kök är bara 13 kvadratmeter. Det känns som om det tar för mycket rymd.
2. Bänkskivan är specialbeställd för att passa in på den här korta väggsnutten (i ett hörn, mellan två dörrar).
På en bit, ca 1 meter lång, är skivan 90 cm djup (istället för dryga 60). Det var för att slippa onödiga hörn samt få extra avställningsyta in mot väggen. Ovanför bänken ska vi sätta upp två hyllor. Och här blir det då plötsligt rent fysiska problem. Vore arbetshöjden ca 4-5 cm lägre så skulle vi nå hyllorna, men nu når oss bänken i en sådan höjd att det inte går att bara luta sig framåt, vi har bänkskivan mitt på magen.

Så, jag tror säkert att 93 cm kan vara jättebra. Men det passar inte oss, just här.
Vi kommer att försöka nå en totalhöjd av 91. Bara fyra centimeters skillnad, men jag tror att det kommer att göra stor skillnad. För oss. ;-)
/I.

Joakim sa...

Gillar kaklet!!
synd med højden men som sagt bættre fixa nu æn senare tror jag.
Hur går det med vattnet?

Lisas torp sa...

Snyggt blir det i alla fall, med eller utan vatten! Jag kan verkligen förstå din frustration över de 4 centimetrarna, men det gäller ju att "smida" just nu, annars kommer ni ju att reta er på det sen och då är det kanske för sent.
Tekannan är ursöt!
Och vilken fin länk du fick om gardinerna! Svårt detta! Själv vill jag helst inte ha några - i annat fall så diskreta som möjligt och de ska släppa in ljuset..!
Du hittar säkert något lämpligt!

Ha en jätteskön helg! Själv är jag på väg ner till torpet!
Kram
Lisa

Anonym sa...

ALF hälsar att han tycker att det har blivit ootroligt snygg, han är mycket imponerad :-)

Dubbelörn sa...

Har läst o begrundar... Köksfirman har standard 95 o säger de kan kapa till 93....

Men det där med att nå äver bänken har jag inte tänkt på. Jag som dessutom är under medellängd. Det här tål att tänka på.

Tackar för väldigt klar info ;)

Kram

Dubbelörn sa...

Tänker mest på arbetsytan intill spisen som kommer att bli 80 bred o hade även tänkt hyllor ovanför, men undrar just hur det känns för en sån som jag... ;)

Tack o lov för bloggar! För det är ju här man verkligen får veta det som är värt att veta!