2008-09-27

Utomhuspyssel

Jo det var ju det där med hallonen... Det gick riktigt fort i år att klippa bort skotten som gett frukt. Annat var det förra hösten då vi var nyinflyttade, då höll jag på nästan en hel dag med att ta bort flera års torra ved.
Så titta vad snyggt; före och efter. (Vad nöjd jag känner mig när det äntligen är något som syns att man jobbat med!)


Tror aldrig jag visade någon bild på min gräsrabatt när den var färdiggrävd. Här är den (nedan).
Där det står en trästör i jorden ska den andra bambuplantan ner i vår. Dumt nog köpte jag inte båda jag skulle ha samtidigt, så när jag kom tillbaka till plantskolan var de slut. Och de visade sig vara slut på alla andra ställen jag tittat också, så det får bli vårplantering istället.
Tre rödbladiga kärleksört som planerat, plus en gulblommande. Drakmyntan jag spontanshoppade i mitten av bilden. Bakom bambun (syns ej i bild) är en mycket svagt rosa riddarsporre planterad. Där rabatten "sväller" ut, till vänster i bild, ska Miscanthusen ner i vår. Den blommar som finast nu så den planteras bäst om på våren innan den börjat växa för säsongen. (Jag ska ta en bit av den planta jag har vid ateljén nämligen.)


Det är i det här landet som de flesta av lökarna jag köpt har hamnat. Lågväxande gula påskliljor, vita pingstliljor typ poetnarcisser, nectaroscordum och så ganska många rosa vårstjärna. Längtar till våren...
Jag vet ju att det inte blir någon imponerande blomning första året, men om bara några av vårstjärnorna blommar så att jag får se dem ihop med späda kärleksörtsblad... *suck*...

Blåblommande vårstjärna brukar ofta förväxlas med scilla. Tänkte att jag skulle visa skillnaden på dem här.
Den här bilden är från våran gräsmatta i april i våras. Både scilla och vårstjärna växer förvildat här.
Vårstjärnan sträcker ofta upp nyllet mot solen medan scillan lite försynt gärna nickar ner mot backen.


Den som ev. studerade lökbilden i förra inlägget kanske undrar var de vita vårstjärnorna hamnade. De planterades under en pion. Pionernas skott på våren brukar vara mörkröda, och jag som gillar starka kontraster tror att det blir snyggt med riktigt kritvitt till det.

3 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Sh*t, det blev bara en äppelkaka idag o inga lökar. Men jisses vilken kaka, man o son höjde mig till skyarna. Bästa äppelkakan någonsin, den du?! *skrattar*

Lisas torp sa...

Så spännande det blir nästa vår!
Vårstjärnorna blir säkert jättebra under pionerna.

Jag har en himla massa vita lökblommor på våren som bara syns när solen skiner - annars drar de ihop sej och syns inte alls. Kanske är de vårstjärnor - kom jag just på nu.

Hoppas att du njuter av septembersolen idag. Här strålar den!

Kram
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Vad gott det lät med nypressad äppeljos också kan jag riktigt höra hur äppelkvistarna sprakade i eran spis. Det blir ju en sådan härlig doft.
Fina lökar du köpt. Det låter snyggt med pionens röda skott och dom vita vårstjärnorna till våren.
Blir alltid lika glad och inspirerad när jag tittar in till dig.

Du får ha en skön vecka/ Marie