2008-09-01

Färger utomhus

En till av årets krukor. Den här väggampeln hänger på räcket till vår uteplats och befinner sig i ljus skugga större delen av dagen. Så här blir det när plantskolan och jag inte talar samma språk. Plantskolan kallar den här pelargonens blomfärg ljusrosa. Och visst.. med lite fantasi kan man nog kalla färgen rosa iallafall, åtminstone så här på bild, men i verkligheten är den vad jag kallar chock-rosa. Men jag gillar bladen. Så jag kanske övervintrar den iallafall och så får jag väl nypa bort alla blomknoppar nästa år. ;-)


Hittade en till liten kärleksört som jag glömt att jag hade. Den har stått sorgligt försummad i kruka i tre år. Jag köpte en annan perenn i en plantskola och upptäckte när jag planterade den att det kom nåt litet mer i krukan. Så det planterades i egen kruka. Det visade sig vara den här kärleksörten.


Nu efter att ha tittat lite extra på kärleksört senaste tiden så blev jag plötsligt riktigt nyfiken på den. Den har inte ett uns rosa i blommorna. Så det blir nog till att hitta ett ställe att plantera på den så snart som möjligt, så får vi se vad det blir av den.


I den övervuxna perennarabatten här vid Huset växer en stor rugge "vanlig" kärleksört (bild nedan). Rosablommande med ljusgröna blad (nej, jag är inte färgblind, den har bara inte slagit ut ännu, utan bilden visar den i knopp). Första tanken när vi flyttade hit var att den skulle bort. Men...
Ja, vad är det med kärleksört som fångat mig plötsligt?
Nu har jag en idé om att den här ska få leva kvar och bilda en stor kompakt cirkel under ett av träden jag har beställt.
Men vi får se. Det ska ju finnas tid att utföra alla planer man har också. ;-)


Det här (nedan) är nog min krukfavorit denna sommar. På etiketten när jag köpte den stod det bara Pelargon, mörkröd. Normalt brukar jag undvika att köpa icke namngivna pelargoner (och fuchsior), men vår lokala plantskola hade inte så mycket pelargonsticklingar i våras och jag ville ändå ha några, så det fick bli ett undantag från principen.
Och nog är den mörkröd alltid. Urläcker!

4 kommentarer:

makiato sa...

Vilken fin och intressant trädgårdsblogg jag hamnade på av en slump. Blev inspirerad att pyssla om min Kärleksört i trädgården nu!

Dubbelörn sa...

Nästa vår så träffas vi i Flen o jag tar med dig till Ekenäs Handelsträdgård. Där får du frossa i pellisar med alla fina namn. I år hade de 100 olika sorter! Många av dem är gammeldags sorter.

Kram

Ankan sa...

Så vackra trädgårdsbilder du visar! Min rudbeckia hängde och släpade i gräsmattan (de är gigantiska och blir ca till 1 1/2 meter långa)så jag fick plocka en jättebukett och ställa i en vas.

Appopå speedheater och borttagning av färg i dörrprofiler. Till vissa dörrprofiler har jag märkt att en vanlig tesked är perfekt att skrapa med...men annars är det knepigt med profiler, man slinter och det blir hack. Lycka tiil!!!

Lisas torp sa...

Pelargonen har verkligen vackra blad, och jag gillar inte heller chockrosa - pelargoner ska vara milda i färgen, tycker jag!

Jättefina kärleksörter! Måste nog ta mej en närmare titt på den!

Lisa