2008-08-30

Rudbeckia

Funderar på om guldboll kan vara Sveriges vanligaste trädgårdsväxt?

Rudbeckia laciniata

En ynklig planta står mitt på gräsmattan här vid Huset och är i vägen vid gräsklippning. Ska nog gräva upp den och slänga på komposten... Eller? 

Vore den utrotningshotad skulle man kunna odla den trots att den är ful bara för kulturarvets skull, men den växer ju vid vartenda gammalt torp och varenda villaträdgård med några år på nacken. Så vanlig att man nästan inte ser den (utom då den är i vägen förstås).

Men så är det det där med minnen. Rabatten mamma och pappa hade utanför det stora köksfönstret. En lång rad med guldboll som fick hela köket att glöda gult i solen på sensommaren.
Och så makens födelsedag i augusti. Den meterhöga buketten som mamma alltid brukade ha med sig och som man nästan behövde en hink till, och som jag klippte ner och ansade eftersom och som brukade stå sig till långt in i september på bordet i stora rummet.
Och nu sitter jag och tittar på guldbollen här, som jag tagit in och satt i svärmors favoritvas.
Är jag på väg att göra nya minnen?
Eller ska jag gräva upp den, den ynkliga plantan?

Häromdagen fick jag fröfirman Thompson & Morgan's utskick om vårens frönyheter på posten.
Färgskalan är såå läcker. Svarta blad och blommor, mörkaste mörkrött och rosa. (Kan vi inte hoppa över julen och vintern i år?)

Även en rudbeckia finns med bland nyheterna. 'Cherry Brandy'.

Bild: Thompson & Morgan

Cherry Brandy (Rudbeckia x hirta 'Cherry Brandy') sås tidigt och blommar då från juli till frost. Plantorna blir ca 60 cm höga, är buskiga, upprätta och producerar mängder av blommor. Utmärkt både i rabatt och kruka, fin som snittblomma.
Och kolla färgen.. En klart röd rudbeckia, är det inte läckert!

7 kommentarer:

Paula Pereira sa...

????????????????????

Granne med Selma sa...

Väntar på leverans av höstlökar och går som en äggsjuk höna och vaktar ostlådan;-)Tack för din gulliga kommentar:-)
Kram Sussie

Anonym sa...

Jisses vilken vacker bild!!! Hoppas du har en alldeles underbar söndag :) Kram kram

Lisas torp sa...

TACKAR för tipset om blomstren och för namnet - guldboll - just det så var det ju. Jag har ett gäng jättehöga såna i min trädgård och kom bara inte på namnet!

Härligta blomsterbilder!
Ha en skön vecka!

Lisa

Poppins sa...

Efter att ha sett för många rudbeckia under uppväxten, avskydde jag ett par år denna växt. Men nu har den blivit vackrare i mina ögon igen, helst de rosa och vita varianterna men även den gula! Och i rött! Så häftigt!
Jag brukar också drömma över Thompson and Morgan's frökatalog och önska att jag hade en jätteträdgård att så och plantera i!
kramar

C De-sign sa...

Härliga bilder du visar.... kul att planera och anlägga nya "rundlar"... jag har ochså lite tankar till nästa år...Utlottning inne hos mig, välkommen! Kramar fr C

Angel.Pearls sa...

Hej! Första gången jag besöker din blog och här verkar finnas mycket vackert! Jag är (också?) en blomster-människa som förknippar växter med barndomen. Min dröm är en trädgård med stockrosor, akleja, rosor, pioner, lavendel, malva....Vi hade också Guldboll i rabatten när jag växte upp. En fin vecka från Eva med Pärlblogen AngelPearls