2008-08-08

Fika-tips

Visar ett utflyktstips idag. Café Ekorren på södra Djurgården i Stockholm.

Ekorren bytte nyligen ägare så jag kände inte riktigt igen mig. Det har byggts ett stort trädäck att sitta på ut mot vattnet (saltsjön), och menyn såg helt annorlunda ut. Men det här är ett ställe som jag suttit på många gånger, ända sedan jag var två år och vi fick gratis hallonsoda av förra ägaren. Och så alla sommardagar under tonåren då man satt här med kompisarna och drack litervis med te.
Nu, när jag inte är innerstadsbo längre, så är det skönt att kunna åka ut hit och sitta under de stora träden, barfota ha tårna i gruset, och se ut över alla båtar som kommer och far genom inloppet till Stockholmen. Det är sig ändå rätt likt.




Huset byggdes ursprunglingen till Världsutställningen i Stockholm år 1897 och flyttades hit där det står nu 1911. Fönsterluckorna lär vara de ursprungliga.



Udden som skymtar till vänster i bild efter vattnet är den plats där Estoniamonumentet står. På andra sidan Saltsjön är Nacka.


På menyn finns nåt för alla smaker; hamburgare, fish'n'chips och stekt strömming med potatismos t.ex. Och den klassiska räkmackan förstås. Prisklass medel. (Inget för en stor barnfamilj med andra ord.)

Hitta hit: Bara att följa strandpromenaden. Ekorren ligger mellan Waldemarsudde och Manilla. Vill man inte promenera från stan så tar man buss 69 till Waldemarsudde eller buss 47 till Manilla. Från Manilla är det ca 5 minuters promenad.
Lite mer att läsa finns här: Cafe Ekorren

3 kommentarer:

Susanna sa...

Vilket mysigt ställe!
Tack för tipset!
/Susanna och Fredrik

Anonym sa...

Jisses vilket underbart ställe... måste ta mig dit nån gång :) Trevlig helg! Kram kram.

Lisas torp sa...

Härligt ställe du visar! Påminner om gamla våffelcaféet innan Waldemarsudde - där hängde jag om somrarna innan jag blev torpare!

Tack för tipset - kanske blir det ett besök, det är ju start dax för mej att äntra storstan och börja jobba på riktigt!!
Lisa