2008-08-15

Bästa av sommaren, bästa av hösten

Det här har varit den bästa dagen på hela sommaren. Luften härligt klar och hög, vindarna ljumma med mycket dofter. Och solen står lågt och har vackra gula strålar. Vilket väder!!!
Tillbaka i Huset för helgarbete. Och kaklingen går framåt. 
Men jag har ett råd till alla som befinner sig i samma sits. Fråga inte mannen om han klarar sig själv en stund. Och om ni ändå gör det, så tro honom inte när han säger att han gör det. Och det viktigaste av allt; om ni ändå lämnar rummet en timma, så fråga honom inte när ni kommer tillbaka:
-Varför har du satt alla kakelplattor snett?

En av mina favoriträtter blev det till middag trots det.
Ankbröst med apelsinsås. 


Varm anksallad
2 port

1 ankbröst
2 msk flytande honung
1 msk balsamvinäger
skal(rivet) o saft av en stor apelsin
1 msk olivolja
blandad sallad (gärna frissé och babyspenat)

1. Värm en stekpanna och lägg i ankbröstet med feta sidan ner (glöm inte att skåra skinnet först). Stek på medeltemperatur ca 15 minuter, tills skinnet blivit gyllene och krispigt. Vänd köttet och stek ungefär 5 minuter ytterligare. Lägg in ankan i dubbel folie och låt vila.

2. Häll bort allt fett i pannan utom någon matsked. Vispa ihop honung, apelsin, vinäger och olja och häll i den heta pannan, låt det koka ihop under ett par, tre minuter.

3. Lägg under tiden upp rikligt av den skurna salladen på stora tallrikar. Skär ankbröstet i tunna skivor och fördela över salladen. Häll slutligen den varma såsen över. Servera genast.


Vi äter det oftast precis så här, men det har ibland hänt (om vi varit riktigt hungriga) att vi gjort klyftpotatis till också. 
Det här receptet kommer från min absoluta favoritmattidning, den brittiska Good Food. Tyvärr har vår Ica-butik slutat att sälja den, så jag får inte tag i den längre. Men de har en ganska ok hemsida. Just sådana här varma sallader är britterna suveräna på.

Jaha, då ska jag gå ut och sälla mig till maken tror jag. Han sitter ute på glasverandan och njuter av mörkret. Och har förmodligen släpat dit sin bärbara för att se på Bläckfisken. Så många delar han avverkat nu så börjar han väl snart tala italienska i sömnen. :-)


6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Känner igen det där med att lämna mannen ensam... Här finns många historier om just detta *skrattar*.

Så mysigt det ser ut hos er....

Lisas torp sa...

Vilka läckergommar ni verkar vara maken och du!! Själv sitter jag och dregglar över receptet!!

Kan tro att det smakade!

Din virkade korg blir säkert jättefin! Min farmor virkade mattor av sådana trasor...men korgar har jag aldrig sett! Vilken bra idé! Äpplena pryder den ju också!
fortsatt lycka till med kaklandet!

Lisa

Dubbelörn sa...

Skrattar högt när jag läser om läget... gillar människor som kan se saker o ting med humor ;).

Du får nog maila mig för snart spricker jag av nyfikenhet. Försöker klura...

Flens Hansdelsträdgård... gillar jag...INTE *skrattar*...

På våren handlar jag allt i blomväg hos Ekenäs Handelsträdgård, utanför Flen efter väg 221 mot Bettna/Nyköping. De har över 100 olika pelargonsorter, helt makalöst!!

Rosor ska man köpa hos Löta Handelsträdgård, ligger mellan Malmköping o Eskilstuna, i Ärla.

Övriga växter handlar jag i Eskilstuna i Växtriket. De har toppenkvalite o bra priser o ett enormt sortiment!

Så nu sitter jag bara o väntar på mailet... *trummar m fingrarna*

Kramar

Marie//Tekla Maräng sa...

Var inne som hastigast och fick syn på ankbröst receptet i lördags morse. Måste ny tacka för det receptet, det blev en lyckad lördagsmiddag när bästa väninna kom på besök.

Jo, då jag läste din kommentar till mig angående Ekorren, men inte förräns jag kom där ifrån med mina hundar. Trevligt och njutbart ställe både för kropp och själ.

Vilken härlig glasveranda, blir riktigt sugen på att "krypa in i datorn" och fika lite där...

Kram Marie

Dubbelörn sa...

Medan jag väntar på mailet så har jag nu läst igenom hela din blogg.

Underbar läsning o har skrattat högt åt din skildring av renoveringen. Känner igen mig i så mycket... *gapskrattar*

Kan ge dig mer shoppingtips o hantverkartips. Hör av dig bara ;)

Kramar

MiaMaria sa...

Hej!

VAd kul du tittar in...

Ang mina bänkskivor så ligger de lite på fönstret så hög som skivan är.....vi valde att göra så än att ha ett litet hål mellan...lättare att ställa saker då....klicka på bilderna så blir de större kanske ser du bättre då.......

Vilken mysig glasveranda ni har!!!!

Vilken list menar du...den mot taket har vu köpt på en brädgår finns nog överallt kan jag tänka mig.......

HA´det så gott!
MiaMaria