2008-11-20

Gott för fötterna

Jag älskar fotbad. Helst om vintern, när det är småruggigt både ute och inne. Favoriten är förstås att hälla en liten näve hemmagjort fotsalt i baljan. Dofterna sprider sig i hela rummet och inte bara fötterna får sitt - alla sinnen slappnar av.
Jag brukar göra så att det räcker ett par, tre år. Inte för att det är speciellt krångligt utan mer för att det blir ganska lagom med en påse grovt havsalt till de örter jag torkat för ändamålet.


Först låter jag alla blommor och blad jag ska använda torka ordentligt på en mörk plats i en eller par månader, sedan smular jag sönder dem lätt och blandar samman med saltet.

I år gjorde jag en "uppfriskande" blandning av lavendel, kungsmynta och citronmeliss. (2 delar lavendel, 1 del citronmeliss, en halv del kungsmynta, 3 delar havsalt)


Andra favoriter att använda till fotsalt är torkade blad av svarta vinbär, nässla, pepparmynta och rosmarin. Jag låter näsan bestämma hur det ska bli. Ibland blir det "piggare" blandningar, andra gånger mer avslappnande. Vinbär och nässla är en avslappnande variant. Rosmarin ska vara desinficerande, så det kan passa om man har problem som skavsår.

Den färdiga blandningen förvaras i en burk med tättslutande lock tills den ska användas. Bara man öppnar locket doftar hela rummet.


I år tänkte jag ge bort litet i julklapp, så jag har gjort små portionsförpackningar i papper. Beskrivning till dem kommer i morgon.



Jag har vunnit detta otroligt läckra armband hos Angel Pearls! Jag ville verkligen, verkligen ha det, så jag kan knappt tro vilken tur jag haft! Tack snälla, snälla Eva, jag kommer förmodligen att ha det på mig dygnet runt. :-)

Foto: Angel Pearls

3 kommentarer:

Lisas torp sa...

GRATTIS till vinsten - vilken turgumma du är!!!!!

Fotbadet är ju underbart! TACK, jag ska genast ta mig ett i helgen när jag är ledig. Jag gjorde ett liknande i somras, men hade då även färsta rosenblad....mest för syns skull. Men, så himla skönt det är med ett uppfräschande fotbad den här årstiden!

Ha en skön helg nu!
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Men GRATTIS vad roligt.
Vad sugen mina fötter blev på att få ta ett fotbad. Det låter ljuvligt. Fina små paket, kommer som ett skott och kollar in beskrivningen i morgon eller senare idag.
Kram Marie

Angel.Pearls sa...

Jättekul att du blev glad -verkar som armbandet gick till rätt person...Skickar det ikväll, så har du det förhoppningsvis i början på nästa vecka! (Kul att vi bor så nära varann..) Vad mycket goda ideer du har.Underbart fotsalt -det verkar härligt avslappnande o uppfriskande.Kanske att jag ska försöka mej på att göra askarna -de är underbart söta o jag gillar ju att pyssla...Ser fram emot en lite beskrivning här! Ha en fin helg -Kram// Eva