2008-11-02

Helgen

Allhelgonahelgen, min favorithelg. I år blev det varken besök hos våra döda eller middag med mor och far, som varit tradition i femton års tid, men det blev en bra helg ändå.
Städade undan så gott det gick i stugans matsal igår och åt en god middag i skenet av levande ljus (och bara levande ljus). Så otroligt rogivande det var...

Officiellt är det vinter när ljuskronan hamnar på plats under taket.


Ny fin duk från svärmor på bordet.


Invigning av servettstället från lokala loppisen. (Man kan vara kär i ett servettställ - jag lovar!)


Men idag var det slut på lugnet, för jag har en alldeles egen demolition man. Här står han med kofoten i högsta hugg. Och river ner det som är kvar av de gamla köksskåpen.
Jag jobbar bäst till musik, så jag satte på ett blandspår på I-poden. Det visade sig vara julblandningen 2007. Så till bilden nedan ska ni tänka er Dean Martin sjunga "Silent night"... 


En hel vägg blev färdig under eftermiddagen. Bort med alla gamla tapetlager och dit med ny isolering i springorna mellan brädorna. Och så upp med nya träskivor. 
Det var stora hålrum mellan brädorna som bildar mellanvägg mellan kök och matsal och bristfälligt tätat med tidningspapper lite här och där (inte underligt att det är så lyhört). Och titta vilket fynd:


Från och med nu anser vi att vi vet husets byggår; 1908. 
Tomten styckades upp 1905 så vi har gissat tidigare att huset byggdes kring 06-07. Tydligen var det "krig" mellan två grannsocknar någon gång i mitten av förra århundradet, och för att trilskas så brände vår socken upp varenda offentlig handling de hade i sin ägo, och därför finns varken någon riktig planritning över huset eller dess tomt.
Men nu vet vi. Hundra år exakt. Och nästan orört. Det är egentligen fantastiskt när man tänker efter...

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Visst är det härligt att finna dessa gamla tidningar när man renoverar?! :)

Kärleken till huset känns väl ännu mer när man får mer kunskap, eller hur? :)

Vi renoverade vårt vardrum förra augusti o vi fann en guldgruva med tidningar. Den äldsta fr 1905 o sedan en mängd gamla Husmodern. Har skrivit om dem under min etikett "vard rum".

Kram

Anonym sa...

Tjenare!
Du, din far blev något förvirrad idag när du ringde och grattade honom? Först var han helt hundra på att det var hans födelsedag, sen pekade han på almanackan och sa -SE här, det är ju min namnsdag (HUGO med stora bokstäver)?? Nu är jag lite förvirrad oxå...vad blev han grattad för *undrar*
SYS

Anonym sa...

Ha ha ha... Hugo... ?

Det var farsdag igår.
Då ringde jag men så pratade mamma så mycket att jag glömde varför jag ringde. :-)
Hälsa pappa. :-)
/I.

Marie//Tekla Maräng sa...

Förstår att du är kär i det där servettstället! Jag är ju kär i tygskridskor?!
Vilket fynd, tidningen tänker jag på. Vad skönt att få en väg färdig till Silent night:)
Jag har en liten grej på min blogg om du vill ha.Tycker av hela mitt hjärta att du är värd den.

Lisas torp sa...

Vilken härlig middag ni måtte haft och traditioner ska man bryta ibland, så tycker jag!

Så duktig han är maken, men kanske var det för "Silent night"!

Lite detektivarbete nästan - ni fick ju klarhet, vem vet vad som kommer fram härnäst?!

Och vilket jättevackert servettställ! Förstår din känsla för det!

Ha en bra vecka du!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Fast..? Det var inte farsdag igår?
Det är nästa Söndag...brukar jag aldrig missa!!
SYS

Ps! Han blev glad vilket fall som helst, tyckte inte det spelade någon roll varför han blev grattad..bara man blir grattad så *garv*