2008-11-29

Mer gott av lavendel

Salt och lavendel kan bli till annat gott än fotsalt. Jag har gjort en rejäl sats kryddblandning också. Vet inte riktigt vad anledningen var men lavendeln blev verkligen ovanligt aromatisk i år. 


Blanda:
Fint havssalt
Torkad lavendelblom
Torkad rosmarin
Svartpepparkorn
Vitpepparkorn

Förvaras helst i burk med tättslutande lock.

Vad använder man då denna parfymerade kryddblandning till? Vi brukar använda den till lamm och nån enstaka gång till magert fläskkött (filé eller kotletter). Men jag läste nyligen någonstans att lavendel ska vara fint till anka också, så det ska vi prova nästa gång.

Lägg någon matsked av kryddblandningen i en mortel och häll på ett par matskedar olivolja och eventuellt litet raspat citronskal. Mal samman allt till en geggig massa och gnid in köttet ordentligt med den. Låt vila någon halvtimma innan köttet tillagas.


Jag har (förstås) redan planerat att litet av det här ska bli del av julklappar till matlagningsroade vänner. Lokalt producerad rapsolja ska inhandlas och på varje flaska ska jag hänga en liten påse kryddblandning.

Nu har jag en väldigt högljudd och väldigt stolt siames vid mina fötter. Och en död mus! 
Så har den årstiden börjat...

13 kommentarer:

Angel.Pearls sa...

Underbart- känner den härliga doften ända hit! Hur får man tag i torkad Lavende? Fin 1a Advent.Kram//Eva

Dubbelörn sa...

Ja tack :) Vi som äter massor med lamm ;).

Har fått upp alla adventsgrejer o det känns så mysigt här hemma. Nu ska jag värma glögg o så blir adventen fullbordad ;).

Jag trode siameser var lite mer fina i kanten än så... *hurvens*

Kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Har hört att det ska vara gott med lavendel till lamm, men jag har faktiskt inte provat kom jag på nu.
Vill du ha adressen? Du sa att det var julklappar till matlagnings intresserade vänner?!
Hoppas att jakten på TV och amaryllis gick bra.
Katter, ja dom är för goa när man får små sorkar inburna, särskilt när man nys har ställt undan skur grejorna.
Hörs Kram Marie

Lisas torp sa...

Det låter jättespännande med den kryddblandningen och vilka härliga julklappar det blir med rapsolja och kryddblandningen!
En sån julklapp skulle jag verkligen bli glad av!

Vilken effektiv råttfångare han är! Antar att du är glad för det.:=)!
Jag kan bara hoppas på att jag inte får någon inneboende denna vinter som jag hade förra året!
Ha en riktigt gosig helg!
Kram
Lisa

Beas sa...

Vad sugen jag blev på att göra sådana där små söta askar! :-)

Jag tänkte kommentera den här dagens inlägg, men kom helt av mig när du i slutet beskrev den döda musen. Har mus- och råttfobi,så jag skulle ha avlidit på plats om det hänt mig. :-)

Anonym sa...

Mums vilken god kryddblandning... måste testas inom kort :) Perfekt julklapp att ge bort till alla nära & kära, så tusen tack för tipset!

Angel.Pearls sa...

Roligt att armbandet passade! OM jag kan vänta??(Kan vänta hur länge som helst på lite väldoftande...)Jättegulligt om du kan avvara bara pyttelite...Ha en fin vecka//Kram Eva

Poppins sa...

Åh, jag försöker föreställa mig doften och den är verkligen lockande!
kramar

Marie//Tekla Maräng sa...

Å vad kul att du lärde mig göra små söta kartonger, det är ju riktigt kul.
Stickning lät väl inte helt fel att ha med på bussen. En stor värmande gosig sjal kanske? I trekantsmodell eller en himla lååång.
Lite synd att det är byte av bussar, hoppas dom stämmer någorlunda med varandra.
Ha det gott Marie

Birgitta sa...

En spännande kryddblandning som jag inte har prövat och knappast hört talas om. Lavendeln har ju en ljuvlig doft och ha den som krydda låter som nåt man får smaka. Kramar Birgitta

Hem och Lycka sa...

Mmm, riktig känner väldoften ända hit ;-) kram

Lallis - liv och leverne sa...

Det låter så härligt. O ch jag älskar lavendel.:)
Vilken mysig blogg du har!
kram Lallis

C De-sign sa...

Hej
Vilken fin julklapp...jag kan bara ana mig till hur underbart det måste dofta!!! Jag har fotsalt .men har aldrig provat att ha lavendel på kött... tack för tipset! Jag skördade också fin lavendel i somras... men det mesta gick ju åt till mina lavendelstavar! Nu önskar jag dig en riktigt stämningsfull andra advent! Kram fr C