2008-11-20

Pappersaskar att göra själv





Man behöver:
Papper, linjal, blyertspenna, sax, falsben & limstift.

Jag köpte papper Panduro Hobby.


Just det här pappret var litet för tunt att vara tillräckligt stadigt, så jag limmade först upp arken på ett litet tjockare vanligt ritpapper. (Panduro har jättefina ark med kraftigare ytvikt, så naturligtvis kan man köpa ett sånt på en gång istället.)
På baksidan ritade jag upp "mönstret" till askarna. Det består först av en kvadrat så stor som man vill att asken ska bli, mina är 5 x 5 cm...


... och med hjälp av en mugg eller tallrik så ritar man böjda linjer efter kvadratens alla fyra sidor, både på ovan- och undersida (se bilden ovan och bilden under). 
Det är de här lite elipsliknande formerna som kommer att bilda askens sidor när den är klar.


Klipp ut delarna efter ytterkonturen (se de två bilderna nedan).
Använd ett falsben för att prägla kartongen (bild nedan) så att det blir lättare att vika. (Jag suddar bort alla blyertslinjer efter att jag gjort präglingen, det ser snyggare ut med en ren insida när man öppnar asken... )


Två delar behövs till en ask (nedan).


Böj upp kanterna efter spåren du präglat med falsbenet (se nedan).


Sätt lim på tre av "sidorna" (de elipsformade delarna) och för ihop de två halvorna till asken. Elips möter elips.
Kläm ihop med fingrarna en stund, tills limmet fäst.
Den färdiga asken (nedan). Fyll med något och förslut. (Den behöver inte limmas på den fjärde sidan.)


Fint med de här papprenas struktur... I askarna ryms precis en lagom dos fotsalt. Men man kan göra askarna större och ha som presentaskar år kakor, godis, smycken kanske?

Tips: Har man inget falsben hemma kanske man har en mindre virknål eller en trubbig strumpsticka? Testa att använd det istället. Det ska bli en synlig fördjupning i pappret, men den får inte bli för djup och skarp, då går pappret sönder.

Tips 2: Proportionerna är inte så viktiga, testa dig fram till vad du tycker blir snyggast. Asken behöver inte vara kvadratisk heller, det går lika bra med rektangulär. 


Titta gärna in i morgon igen, då kommer en utlottning föranledd av mitt hundra(tionde) inlägg.

9 kommentarer:

Lisas torp sa...

Oj, vad du är pysslig och generös dessutom - delar med dej av konsterna! Ursnygga askar och läckert papper också.

Hoppas att du har det gott i snöyran - här yr den i alla fall utanför fönstren och det är som gjort för pyssel denna dag!
Så blir det nog här. Snön lyser ju upp så ljuset är riktigt bra.

Ha det fortsatt gott!
Kram
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Hoppas att du också njuter av snövädret! Själv trivs jag storartat. Vad roligt att göra askar jag provade med en kartong bit jag hade hemma, den blev lite skev men nu har jag fattat galoppen. Ska ta mig in till Hötorget någon dag och köpa kryddor och kyrkljus så då passar jag på att kliva in på Panduro en sväng. Jag håller på att kollar om någon ville ha en kissemiss. Det kliar så i mig för jag vill ha. Men som du nog läst på din systers blogg så är min dotter allergisk till både hennes och min stora sorg. (Jag har ju blivit förälskad i Pelle).

Kramar Marie:)

Kram Marie

Marie//Tekla Maräng sa...

Visst tittar jag in i morgon igen!
Utlottningar är alltid roligt.Hoppas kvällen blir härlig.
Kram igen :D

Anonym sa...

Hej hej
Jag har något till dig på min blogg.

Anonym sa...

Vilket bra tips, ska absolut försöka göra några till jul! Ja, ja...kan ju bara drömma om att de blir lika fina...
Kram
/Susanna

Poppins sa...

Tack för instruktionerna! De här askarna ska jag testa att göra. De är jättesöta och roligt att man kan välja färger och mönster till dem.
kram

Angel.Pearls sa...

Super -tack! Det ska bli roligt att pyssla ihop de små askarna.Det får kanske bli ett projekt till "julledigheten"! Kram// Eva

Anonym sa...

baksidan på en vanlig bordskniv funkar oxå
eller en smörkniv

Lovisa sa...

Jag är också ölite pysslig och viker själv sådana här aska, men på ett lite enklaresätt, kolla på gamla presentaskar hemma, och veckla ut dem, de är perfekta mönster! ett tips, om man inte vill köpa dyrt papper på panduro etc. så andvänd gammal tapet, den är perfekt!