2008-11-06

Vilket kök?

Jo ser du syrran, vi är ju inte så mycket för lull-lull så det blir så vitt och så slätt som möjligt. (Ju mindre lull-lull i de fasta detaljerna desto större möjlighet att sväva ut i de flyttbara menar jag... :-))
Tyvärr är vitrindörrarna till det här köket ("Applåd") i aluminium, och det vill vi inte ha, så det blir inga vitrinskåp som vi hade tänkt oss. Bänkskivorna blir i ek. Har inte bestämt vilka dörrhandtag vi ska ha ännu. Indiska har snygga vita porslinsknoppar... Men mässing kan ju vara snyggt också... hmm...

Bild: IKEA

Köket har två fönster. Det ena vätter ut mot gatan och utsikten från det andra ser ni här (nedan).


Tillät mig en stunds dagdrömmeri. Här kommer nämligen arbetsbänken bli. Här kommer jag att stå och blanda kakdegar, hacka lök och riva morötter, blanda min morgonsmoothie, göra smarriga marinader till sommarens grillkött. Duka upp julbordets buffé kanske... ?
Eftersom maken stod och slipade väggarna och jag inte hade nåt att göra i köket för stunden (annat än att bli dammig) så gick jag ut och räfsade gräsmattan. Så att jag slipper stå sen i vinter och titta ut på den här löviga sörjan. Ingen efterbild tyvärr, för när "efter" infann sig var det redan kolsvart ute.
Men... vad tror ni om ett sånt här (nedan) i schersminbusken? Ett ljusnät? Är det lite väl töntigt, eller kan det bli fint att vila blicken på när man står o kikar ut om kvällarna?


Jag har ju fått en utmärkelse av Tekla Maräng också! Den ska jag visa alldeles snart, måste bara grunna på vilka jag ska skicka den vidare till också. :-) Tack Marie!!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm ok, jag vill ha Duvbo-luckor..
Angående ljusnätet JA det ÄR töntigt, MEN såååå fint att titta på när det är mörkt och slaskigt ute (även om det blir vitt så är det fint) det ger ett väldigt behagligt ljus ifrån sig, så jag rekomenderar det fast det är töntigt! Jag vill ha men busken vi har är för stor!
Pyss o kram
Hoppas att du kommer ner och hälsar på snart?
Kan ni inte fira JUL härnere????
Dottern skulle uppskatta det mycket!!
SYS

Dubbelörn sa...

Vilket underbart kök ni får!! Jag är så avis!! Längtar så till vi får igång vår renovering... men den lär väl dröja eftersom badrummet står still ;).

Kan vi inte ses för en afternoon tea?

Kram

Lisas torp sa...

Köket blir säkert jätteläckert och fräscht, och att ha en arbetsbänk framför fönstret - oj, så härligt!

Ljusnäs - hm...kan ju lätt bli lite för amerikanskt med för många ljusprylar, men om de inte är färgade går det väl an! Där går min gräns!
Men bilden ser ju härlig ut till den vita snön. Själ har jag smålampor i min jasminbuske på torpet, kanske sätter jag en gran i betongklumpen för parasollet!
Ja, nu satte du igång det ev. julpyntandet på torpet!

Ha en härlig helg!
Kram
Lisa

S o F sa...

Töntigt? Knappast!

Tycker busken med ljusnätet ser hur mysigt ut som helst.

Så hade jag gjort. Punkt.

Ha en fin Helg!

Marie//Tekla Maräng sa...

Ljusnätet måste du ha, töntigt eller inte, skit samma. Man behöver något glimmrande att fästa blicken på, när man tittar ut så här års.Så fint ni kommer att få i köket.Porslinsknoppar kanske man får föreslå, men det andra lät också snyggt.Tycker om vitrinskåp men inte med aliminium hua så det tyckte jag var tur att ni valde bort. Så du stod också ute och tittade på halvmånen i går kväll...Jag fick nästan tvinga in mig själv för att det var sådan härlig känsla i luften.
Minns du vad boken heter som du läste när du var liten.
Ha nu en riktigt bra helg//kramar Marie

Marie//Tekla Maräng sa...

Är nog lite virrig *fniss* mässings handtag kanske är snyggare till bänkskivor i ek?!!
Avundsjuk lite lagom på din utsikt ifrån köket.
nu är jag nog klar. *ler*