2008-11-10

Mirakeldagen

Hur kan man bli så glad över denna åsyn? Jag till och med tar fram kameran och förevigar den. En diskmaskin full med nydiskat! Rent, ångande varmt! 


Idag har det ena miraklet avlöst det andra. Efter att bara haft varmvatten (!) i två dygn så lyckades röris idag fixa att det blev både varm- och kallvatten. Och efter några nervösa timmar så lyckades han rensa gamla röret så att vattnet rinner undan också (det var ganska så stopp ett tag). Och som om inte det vore nog så lyckades vi klara i knoppen efter några timmars sömn montera ihop IKEA-skåpen som var stört omöjliga att förstå sig på igår kväll.
Och inte är det slut där; maken satte upp köksfläkten också. Vi kan steka mat! Och fasen vad vi stekte mat till kvälls kan jag berätta. Fettigt (för nu har vi varmvatten och kan diska!) och osigt (för nu har vi fläkt som suger upp os-eländet!).

Och med i stort sett alla skåpluckorna på plats så kan vi konstatera att det blir bättre än vad vi tänkt oss. Ååååh vad vårt kök kommer att bli precis som vi vill ha det när det blir klart!!

Ikväll:
(Tänker inte ens berätta om allt som är kvar att fixa här, men ni ser, eller hur? Socklar, lister... Kanske ska inte elledningarna hänga fritt från taket..?) (var lite ironisk där ja... )

Samma hörn för tre dagar sedan:

För åtta dagar sen:

Det var en del som hände i fredags som inte var planerat. Att inte få kallvatten utan plötsligt bara varmvatten ur kranen var en grej vi inte direkt väntat oss.
En annan sak var att jag plötsligt upptäckte (för sent) att röris nummer två och hans lärling hade satt rören lite annorlunda mot hur vi hade talat om med röris nummer ett.
Bakom diskbänken har vi sparat ut ett utrymme för att få en extra djup diskbänk samtidigt som det var meningen att vi skulle platsbygga ett litet skåp här. För brickor, bakbord osv. Rören skulle ha gått in i skåpet underifrån, inte bakifrån som syns på bilden nedan.
Klart att det blir betydligt mer praktiskt inne i skåpet under diskbänken så här, men.. inte riktigt hur vi hade planerat.
Funderade över helgen på hur vi skulle göra, men beslöt oss för att låta det vara så här.
Det får bli ett litet fack istället för ett stort.


Vad är då kvar att göra? Bortsett från all finish (ovan nämnda socklar, taklister, eldragningar osv., så är ena långväggen kvar att fixa. Där ska den gamla masoniten bort och nya byggskivor ska upp, spacklas och målas. Golvet är inte riktigt färdiglagt det heller, det återstår några få brädor just i anslutning till väggen. Sedan ska golvet målas klart. Till jul (och förhoppningsvis lite ledighet) ska vi försöka att hinna att bygga en väggfast hylla från golv till tak som ska inhysa vardagsporslin och förmodligen lite lådor/backar för t.ex pappersinsamling, returglas osv.
Hela innertaket ska fixas också. Men det blir förmodligen en okrånglig lösning med nya brädor direkt på gamla taket. Det får bli i sommar. Lite bakvänt kanske, men vi upptäckte först halvvägs att vi skulle bli tvungna att fixa till det också.
När jag ser på bilden ovan hur det såg ut för åtta dagar sedan kan jag inte fatta riktigt hur vi trots allt fick till det.

11 kommentarer:

Lisas torp sa...

Åååh, GRATTIS, grattis - so far!
Vilken känsla det måste vara, med både varmt och kallt vatten. Tänk att man måste vara utan för att verkligen uppskatta såna trivialiteter!

Verkligen snyggt ser det ut att bli!

Ha en jättebra vecka nu och dröm om köket!
Kram
Lisa

Dubbelörn sa...

GRATTIS!!!

Jag tyckte väl att västanvinden igår kväll förde med sig något av glädjetjut. Det hördes t o m hit!!

Kallvatten känns ju som hanterbart men enbart varmvatten ställer till vissa problem ;).

Men jag lovar att du kommer höra mitt glädjevrål den dagen jag har en diskmaskin i köket!! *gapskratt*

Måste kännas extrahärligt att längta till huset nu när ni fått ett så läckert kök. Gourmetmat helgerna igenom ;)

Kram

S o F sa...

Ja man ser redan nu hur himla fint det kommer att bli!

Lycka till med fortsättningen!

Ha det gott!

Marie//Tekla Maräng sa...

Ojojoj, vad ni har jobbat! Vilken skillnad på 8 dagar. Men vad skööönt med vatten och avlopp som äntligen fungerar, tjoho. Diskmaskin ja det är min älsklingsapparat alla kategorier.Fläkt är ju inte heller att förakta. Riktigt ser hur du kommer att laga mat så oset sugs ut med fläkten. GRATTIS.
Lyckat till med fortsättningen.

Jo, tack jag har verkligen haft en riktigt härlig helg. där jag bara har gjort sådant som jag gillar.
Har inte hängt upp mina skridskor än, men visst blir det i vardagsrummet. Köpte ju inte riktigt bara skridskor där ifrån.*ler* enligt Magdalena så var det en flyttkartong...
mmm jag gillar väl inte julpynt så mycket...hähähä.

Kramar Marie
Vad har du för kamera?

Dubbelörn sa...

Inte ett enda överskåp ska in i detta hus! Kommer att välja KVIK kök med djupa lådor som sväljer multum. Arbetsbänken vid spisen ska ha skåp som är 70 djupa ;).

Har fått så fin ritning fr KVIK som jag sitter o drömmer mig bort i... o en dag så... :)

Kort i rocken som jag är så avskyr jag överskåpen redan nu *skrattar*.

KRam

Anonym sa...

Ja,jag är grymt imponerad..kom på att jag glömmmer att visa bilderna för mor&far..*ska komma ihåg*
Ska bli trevligt att få komma dit på skaldjursmiddag och champagne till våren ;-)
Ha det gött
*sis*

Anonym sa...

Jag har just blivit med diskmaskin jag med och förstår precis vilken känsla du menar ;)

Gårdsromantik sa...

Vilken fart ni har ...vistt förstår jag er glädje över alla nymodigheter!!!;-)

Är så sugen på att byta köket ... men det törs jag inte ens andas om då svimmar karl`n.

Kram Maud

Dubbelörn sa...

Såg du mig igår??!!

Jag vinkade som en galning, bägge gångerna. Både gångerna när jag åkte till Vingåker o Örebro o sedan hem igen :)

KRam

Marie//Tekla Maräng sa...

Hej!
Om jag fattade dig rätt så har du en *vanlig* kamera som du fotar med. Jag har en Minolta system kamera alltså inte digital. Nu kommer min antagligen knasiga fråga kan man använda den i bloggen? Och vet du hur man gör då?
Jag är lite av ett nyss landat UFO när det gäller datavärlden!

Jo, idag blir det till att baka och laga det som går innan dotter min ska ha sin glöggfest i morgon. Tur att jag tycker om att dona i köket. Handlade allt igår, tror jag.*Ler* Sen är jag utvisad ur hemmet, var jag ska ta vägen eller göra har jag just nu inte en aning om. Men kanske att jag går på bio och ser Mamma Mia som alla utom jag har sett och jag som har varit värsta ABBA fanet...Mina forna klasskompisar skulle nog kolla om jag var sjuk om dom visst det.

Hur går det med kökets lister osv?
Kramar Marie

Annika i Gamla Stan sa...

Härligt kök! Ja man saknar inte kon(varmvattnet) förrän båset är tomt, eller hur var det nu...

Tack för glada hejarop över lägenhetsbytet, har inte varit helt säker på om jag valt rätt, men nu VET jag...

Annika