2008-11-15

Handtag/knoppfunderingar plus inköp

De här handtagen hittade jag i en byggsecondhand butik i somras. Sex stycken kostade en hundring på rea. Hade en diffus idé att sätta dem på en byrå jag har, men det passade inte riktigt.

Nu funderar jag på att sätta dem i köket istället...  Jag tycker att kontrasten mellan de släta luckorna och handtagens snirklighet är så stor att det faktiskt blir bra. Men då är frågan vad jag sätter på alla skåpluckor? Jag skulle vilja ha mässingsknoppar som är små, kanske högst 2 - 2,5 cm i diameter. Är det någon som vet var jag kan hitta det?
Det behöver inte vara gamla knoppar, men de ska vara så enkla och rena i uttryck som möjligt. Hjälp..?

Jag tejpade fast dem för att testa. :-)

Idag var vi tvungna att göra något annat än att slita i väggmasonit, måla, skruva och svära över försvunna verktyg, så vi åkte in till "byn" för lite shopping. På listan stod bland annat att hitta en snygg komposthink, inte för stor till vår lilla diskbänk. Hittade ingenting alls. Åtminstone inte någon som både såg bra ut och var hyfsat praktiskt.
Men så på hemväg stannade vi vid ÖB och maken kom strax stolt gående med den här lilla papperskorgen.


Storleken ser ni i förhållande till tvålpumpen. Svart, matt plast med svänglock. Till vår svartbruna diskbänk och svarta kakelfogar. 29 kronor. Tycker att det var ett riktigt kap!
Kompostera smart, snyggt (nja, tillräckligt iallafall) och billigt, det var dagens guldkorn här hos oss Lisas torp! :-)

PS. Varför ligger plasten kvar på bänkskivan? Jo, enligt bruksanvisningen ska den göra den fram till att den monteras. Så vi lever inplastat fram tills dess att den andra trasiga bänkskivan är utbytt och vi kan montera båda samtidigt. 

5 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Snygga handtag till lådorna.
Har inte Nacka Byggnadsvård små mässingsknoppar? eller Clas Olsson fast sist jag tittade var det ringar i mässing.
Förstod tyvärr att scanning tillkom med min älsklingskamera snyft, men jag hoppades att jag hade haft fel. Jo, jag har önskat mig en kamera av tomten, börjar nog med en lagom som du föreslog i 1500 klassen.

Marie//Tekla Maräng sa...

Glömde ju önska en fortsatt trevlig helg.Det var ju lite solglimtar under dagen som man fick njuta av.
Kram Marie

Anonym sa...

Mycket läckra! Jag gillar dina handtag massor!

Lisas torp sa...

Grattis till kapet! Inget dåligt guldkorn - för att inte tala om beslagen! Oj, så snygga!!!

Enkel knopp? Hm....kanske hos Lundbergs (tror jag de heter) på Birger Jarlsgatan...de har väl rätt stort utbud, eller i ngn välsorterad badrumsbutik...!

Jättesnyggt blir det i alla fall!
TACKAR för go kommentar hos mej!
Ha en härlig vecka!
Kram
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Hur går det med väggen...är den borta nu?
Hade ni SOL i dag??? Här har det varit ner mulet med snöblandat regn har knappt velat gått ut med mina stackars hundar, dom har fått singnalera lite för väl om vad dom har velat. Skäms innför hundarna, men ibland är det bara så.
Lycka till med jakten på knoppar, såg att du har fått ett bra tips till.
Kramar Marie:D
Ha det gott och krama om dina kissar.