2008-10-30

Pumpor

En scannad dia tagen för några år sedan just den här tiden. Det året odlade jag både pumpa och vintersquash och fick en dunderskörd. Vintersquash hade jag ända långt in i januari, den blir ofta bara godare av att ligga till sig lite i källaren.
Av alla fröer gjorde jag sen girlanger till granen det året.


Hittade en annan pumpabild när jag rotade i mina lådor; en illustration gjord till Kamratposten, förmodligen samma år som jag odlade pumpor. Jag tenderar att inspireras av vardagslivet i mina illustrationer. :-)

Så lite klur så här till halloween:
1. Vilken byggsats har använts till växthuset - 1, 2, 3, 4 eller 5?
2. En av fåglarna lever inte vild i Sverige - vilken?
3. Vilka är de tre grönsaker som odlas i landet längst ner i bilden?
4. Det finns några saker i bilden som inte riktigt hör hemma här - vilka? (undrar hur jag tänkte här - varenda sak i bilden har jag i min trädgård nuförtiden... )
5. Para ihop rätt grönsak med rätt maträtt/bakverk.
OBS! Klicka på bilden om du vill se den större.


En till:
Fem saker hör inte hemma i kruka - vilka?


Ni vinner inget pris om ni svarar rätt. Bara så att ni vet det. :-)
Men snart är det dags för det hundrade inlägget, kanske ska jag hitta på något då - vad säger ni?

4 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Vilka härliga pumpor!! Hinner inte sitta o klura på dina finn fem fel :).

Ska röja upp här hemma o idag blir det stadsbesök för oss.

Men vi kan väl höras framöver o ta en afternoon tea på stället jag tipsade om ;). Känns som vädret är perfekt för brasa med te i trevligt sällskap... då pratar jag förstås om mig *asg*

Kram

Lisas torp sa...

Härliga bilder du gör! Fotot var ju också läckert med alla pumpor!
Squash har jag odlat med pumpor har jag aldrig provat!

Oj, krukan ja - det måste väl vara, radio, glas, grytlapp, glödlampa, är det möjligtvis en sked där till vänster...?

GRATTIS i förskott då för alla inläggen! Ja du, kanske skulle du hitt´på nåt?

Apropå hattar så passar ju inte jag heller i det, trots att jag är en riktig "tant" nu! Gillar inte huvudbonader överhuvudtaget - på MEJ alltså!

Ha en skön Pumpahelg!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Åh va coolt att du har Tukaner i din trädgård!! Det vill jag oxå ha ;-)
SYS

Marie//Tekla Maräng sa...

Hoppas att du har haft en härlig och avkopplande helg. Har själv haft jour hela helgen, men har haft det skööönt ändå på dom lediga stunderna
Vilka härliga illustrationer du gjort.
*Ler* jag hade en odlingslott ett antal år och vilka pumpor jag fick och endel vräkte sig in över grannlotten och den odlaren hade inte mycket till humor kan jag säga...