2008-10-24

Tröstegrej

Det har varit en litet vemodig vecka det här. Kanske beror det bara på att träden utanför fönstret nu verkligen har tappat alla sina löv. Eller så beror det på att tankarna går i sorgliga banor. Rosa-bandet tider som det är.
Men jag har min egen lilla tröstegrej, att krypa upp i soffan på kvällen och virka litet. Då mår jag bra. Och vilar huvudet.


Det här är vad jag håller på med nu. När jag städade en garderob i somras hittade jag en kasse med garner jag köpte i Alta för evigheter sen. Jag och min man bilade uppe i norra Sverige, Norge och Finland under tio dagar, och alla hytter vi bodde i saknade TV. När vi kom till Alta fanns det garn i mataffären, och jag köpte genast på mig tre nystan av varje färg för att ha något att göra kvällstid. När vi kom hem hade jag framstycket till en tröja, mycket färgglatt och väldigt mönstrat. Det blev aldrig mer än det framstycket.

Tänkte nästan slänga garnet först. Jag är ju i rensar- och röjartagen, men... näää, inte slänga fint garn väl..?
I somras gjorde jag en annan filt med mormorsrutor (varför ni inte fått se den? för att jag inte sytt in alla trådar än! det tar lika lång tid att sy in trådarna som att virka hela täcket!) så jag tänkte att jag kunde göra en till med lite mustiga färger. (Den jag gjorde i somras är ljus. Och sval, eftersom jag använde bomullsgarn till den.)

Så det jag gjorde nu var att köpa till ett neutralt grått garn som jag innefattat alla rutorna i. Och jag kom på ett nytt sätt att montera samman dem på också, så att det bildas nästan som en liten ås mellan varje ruta. Läckert, tycker jag.
Jag har inte ens kommit halvvägs med den här ännu, och tror inte att garnet kommer att räcka till en stor filt heller, men kanske blir det en liten filt till soffan. Eller en filt för katterna att ligga på vid fotändan av sängen? Ja, vi får se. 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hur monterar du dem då? Nyfiken, jag har virkat massa små rutor men tycker inte det blir bra när jag sätter i hop dem...

Lisas torp sa...

Aha, nu förstår jag var du fick de virkade snusdosorna ifrån! :)
Virkning och stickning är ju verkligen en bra syssla, och framför allt när det inte finns TV!

Snyggt med de infattade rutorna och katterna blir säkert jätteglada när matte har knåpat så!

När det gäller sysselsättning inför julen har jag aldrig några som helst problem - arbetar man i skolvärlden är det "maratonlopp" fram till dan före dan och sen är man som en urvriden trasa och tänker inte ens på att handla sill och skinka - än mindre göra storbak eller annat. Sånt får i såfall vänta tills mellandagarna och ledigheten!
Men...jag har en halvfärdig själ jag skulle kunna ta upp igen - den har säkert legat i tre år nu...bra tips på småstunder!

Ha en jättehärlig helg du också i solgasset!
Kram
Lisa

Lisas torp sa...

Vilket underbart litet kåseri i förra inlägget och helt ljuvliga bilder!

Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta - eller kanske göra både ock! Du lyckades verkligen fånga just den känslan här!

Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Virkning och jag går inte ihop, tyvärr. Bättre då med stickning och mig. Katterna kommer nog att älska den. Visst är det lite synd att det tar lika lång tid att fästa alla trådar och inte är det så roligt heller.
Var har du *hittat* orangfärgade novemberkaktusar?

Trevlig helg Marie

Beas sa...

Fint virkat med fina garner! Inspirerande!

Och jag bara ÄLSKADE ditt förra inlägg om din svärfar. Så mycket ömhet, så mycket känslor. Jag läste den två gånger på raken och nu känner jag mig berörd, nästan lite sorgsen på ett ogripbart sätt.

Anonym sa...

Tack för beskrivningen, jag ska nog börja med att virka ett varv till runt alla rutorna först då kanske för att det ska bli riktigt bra....

S o F sa...

Vilket hantverk! Det där blev ju hur fint som helst. Väldigt bra just med det gråa garnet till det övriga.

Fin, fint!

Ha det bra!

Dubbelörn sa...

Sådan här rutor virkade min mamma o har nog ett överkast till en barnsäng i skrymslena ;).

Kram

Angel.Pearls sa...

Uj, vad fint -läckra färger! Jag har ett liknande projekt, som "aldrig" blir färdigt! // Eva