2008-10-04

Skåpet "under arbete"

Min första tanke var att måla det vitt eftersom det är flera andra vita detaljer i rummet. Vitt skulle få rummet luftigare också... Men så såg jag en bild i en gammal tidning på ett svart skåp och då fanns det plötsligt inget att fundera över längre. Jag köpte färg redan nästa morgon.


Maskeringstejpen sitter kvar, det är inte riktigt färdigmålat ännu. Jag har gjort det lite annorlunda inuti, jag ska visa sen när det är klart.
(Och va!? Ingen som gissade på att jag skulle måla det rosa? :-))

Jag är väldigt fryssen av mig så idag tyckte jag att det var dags att byta till vintertäcken. Det gamla duntäcket från IKEA (utan dun i) slängdes äntligen ut (jag klippte ner det i varmkomposten ute) och fram plockades två täcken jag fått för säkert tjugo år sedan av mina morföräldrar. Täcken som är så gott som oanvända eftersom de omöjligt gick att använda i lägenhet med centralvärme. 
De här täckena är gjorda i ren lammull. Ena sidan är luddig, ungefär som en gammal Helly Hansen kofta. Är det väldigt kallt i rummet har man den luddiga sidan över sig. Är det varmare så vänder man på täcket så att den släta sidan är närmast kroppen.


Täckena är tillverkade i Österrike men inköpta i Tyskland. Det fanns (finns) kuddar i samma utförande också.
Jag hittade tillverkarens hemsida, de heter Billerbeck. Är det någon som känner till om deras produkter säljs i Sverige? Jag har inte sett dem. 
De har verkligen urhärliga täcken. Titta gärna i deras produktkatalog för "Natur" kollektionen. Täcken fyllda av kamelhår, siden eller lammull, rena naturmaterial som gör att kroppen kan andas som den ska under sömnen. Ullen suger dessutom upp överflödsfukt, så även om man blir varm under natten blir det aldrig obehagligt varmt. (Utom om man har tjockaste ulltäcket som jag har, och centralvärme... ) Dessutom är deras nya täcken snygga, vem skulle inte bli glad över att byta lakan om man hade ett täcke som såg ut så?
Jag skulle nog gärna ha en kudde i samma utförande.

Tänkte sluta dagen med lite färg. På hösten blir plötsligt röda pelargoner väldigt vackra när de samsas med träd och buskars flammande färger i trädgården. Eller är det bara jag som tycker så?


Den lilarosa pelargonen kommer från Rockdala Handelsträdgård. De brukade ge bort sticklingar om man handlade bra. "Röd" stod det på den. Ja, ja... (vet inte om plantskolorna har startat en sammansvärjning mot mig; jag verkar aldrig få plantor i den färg som plantskolorna har märkt dem med...).
Jag glömde att vattna den här krukan en vecka och torkan - kanske i samverkan med det kyligare vädret - gjorde att bladen gulnade så här vackert. Det bjärta rosa i blommorna får bladen att glöda än mer.

7 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Valde mellan vitt o svart... sh*t också!!

Men den blir kanonfin oavsett vit el svart ;)

Sedan som sagt, nästa vår så är det jag som svänger förbi dig o plockar upp dig för en tripp till Ekenäs o alla deras 100 pellisar med MÄRKNING!!! *gapskratt*

Har även ett nytt tips till dig... Hör av dig när det passar så tar vi en afternoon tea här: http://www.himlingeby.se/1.html

Lördagskram till dig

Anonym sa...

Svart kommer verkligen stort nu - måste erkänna att jag har börjat måla några saker svarta - fast i väldigt liten skala jämfört med dig.... :)

Lisas torp sa...

Skåpet kommer säkert att bli urläckert när du är färdig med det! Svart var säkert ett bra dra - speciellt med den stilen också!
Ska bli spännande att se färdiga resultatet. Nej, rosa hade jag nog inte tippat - det kanske skulle bli lite mycket! Ingen "spoting" direkt!:)

Jag tycker att ALLA blommer stiger i graderna när blommor är sällsynta!

Jovisst kan vi ordna ett byte på något sätt! Va kul!
Ha en härlig vecka nu!
Kram
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

HIHI, svart ja det gissade jag ju inte på. Men det blir ju snyggt till kakelugnen.
Har några blomsprakande rosa pelagoner på balkongen, snyggt i och för sig men inte tillsammans med en mini syren som finns på balkongen och 3 st stora lönnar som lyser i höstens alla färger. Har inte hjärta att kasta dom så dom står undanskymmda i ett hörn.

Men visst är det vackert med lite ovändade blomningar i olika färger så här års.

Kram Marie
Ha det gott.

Poppins sa...

Jag har länge önskat mig ett svart vitrinskåp sedan jag såg ett fyllt med glas och gammalt silver i Köpenhamn. Men jag har ingen plats att ställa det på. Hoppas få se ditt när det är färdigt så jag kan bli riktigt avundsjuk... :)
kram

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hej där!

Hittade dig via Lisas torp. Vilken härlig blogg du har! Personligt skrivet och fina bilder. Hit kommer jag helt klart tillbaka. Lägger nu in dig på Bloggkoll. Vilken UNDERBAR äppelkaka du visade upp häromdagen. Är den bara hälften så god som den ser ut att vara är den nog himmelsk. Den ska jag prova att göra i veckan.

Stor kram

Lilla Eken sa...

Marie i Skarpnäck:
Jag kan inte heller slänga blommor om de är friska och glada. Jag gör som du, gömmer dem ibland om de inte riktigt passar in. :-)
Det låter som om du har en härlig balkong iallafall!

Lärarbostaden i grönskan:
Mja och jooo... man äter ju faktiskt med ögonen också.. Visst gör man? Jag vet inte riktigt hur äppelpajen skulle smaka om man hade bindel för ögonen. Då skulle den nog kanske bara smaka äppelpaj.Men eftersom den var riktigt vacker så smakade den ovanligt VÄLDIGT bra! :-)
Och det VAR väldigt lyckat med just den marmeladen till.