2008-10-10

Tokshopping

Hann med en snabbis på lokala secondhand affären idag. Jag har gått och velat i över ett års tid över en lampa som de haft i skyltfönstret och nu hade jag bestämt mig för att äntligen slå till. Den skulle nämligen passa så himla bra till svarta skåpet. Men man ska inte vela - den såldes förra veckan. Fasen också!


Nåja, lite annat kom med hem istället. En hel papperskasse full för bara 150 kronor. (Jag är kär i den där lilla affären!)

Liten kakburk (men jag ska nog ha te i den) för 10 kr.


Potatisstöt (jag upptäckte när jag gjorde äppelmos förra helgen att jag inte har någon). 5 kronor.


Ursnygg benvit porslinsskål. Den är stor, 30 cm i diameter, och härligt vintagekrakelerad. Har en känsla av att jag kommer att använda den här i princip dagligen. Blanda sallader, göra kakdegar, fylla med frukt... 20 kr.


Mojäng att göra blommor i garn med. Jag hade en sån här när jag var liten. Nästan likadan tror jag, tycker att förpackningen känns bekant. Vet inte om jag kommer att använda den. Den kanske bara får bli prydnad på väggen i pysselhörnet. 10 kronor.


Köpte även ett brevställ i tenn, ett servettställ i nysilver och en nötknäckare (eftersom vår gamla gick sönder för nån vecka sedan). 25 kronor till.
Det dyraste idag var en jugendmönstrad röd-vit bomullsduk för 50 kr. Ska fota den i morgon.

Och så blev det en lampa ändå och också. Inte riktigt i stil med den jag hade siktat in mig på, om jag säger så. Och maken såg på mig med fullkomlig förtvivlan när jag kom ut från affären med den här i famnen.
-Jamen jag ska ju fixa till den ju!
- ........
-Du, vi behöver faktiskt förstärka baguaområdet för familjerelationer med ett starkare ljus! 
- .........
Nu, två timmar senare, har han fortfarande inte kommenterat lampan med ett enda ord, och ändå står den här och lyser så fint på matsalsbordet... (Undrar om han har något emot bordellbelysning... ?)


Allt ute i trädgården har vi hunnit fixa idag, skaka ur jord och växter ur alla krukor, gräva upp ickehärdiga lök- och knölväxter, ställa in sommarmöblerna. Ta skott från pelargoner som jag vill vara säker på att ha kvar. Och så har vi räfsat äpplen i flera timmar.

På söndag ska vi hämta hem en madonna. Jag är redan så ivrig att jag inte kan koncentrera mig för fem öre. (Blir nog ett par sömnlösa nätter som väntar.) Har lyssnat mycket på den här låten senaste dagarna.

4 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Fantastiskt!!!

Var finns loppisen!! Kräver ett svar ;)

kRAM

Lärarbostaden i grönskan sa...

Vilka fina loppisfynd! Tråkigt för dig att lampan var borta, men det ska bli himla spännande att se avd du gör med den här andra lampan. Har också ett par loppisbutiker här i min stad, som är små guldgruvor. Underbar avkoppling en fredagseftermiddag efter jobbet! Idag köpte jag bara en liten virkad duk för 10 kr, men det brukar bli mer...

Ha en fin helg!

Kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Verkar att vara en härlig loppis.
Ska bli spännande att se vad du tänker göra med lampan.

Kram Marie

Dubbelörn sa...

Madonnan då??!!

Och låten!! Den var en av mina absoluta favoriter under min tonårstid *asg*. Kan hela texten utantill ;). Sjunger för fullt!!

KRam