2008-10-09

Köksfönster

I Huset har vi kvar sommargardinerna i köket. Jag trivs jättebra med den här varianten den ljusa årstiden. På kvällarna kan man dra för så att folk som går förbi ute på gatan inte ser direkt in, men ändå släpps ljuset in. 


Gardinstången kommer från IKEA och kostade nio kronor. Helt ok pris när man snabbt behöver något och inte har råd att köpa det där man fantiserar om, eller hur? Tyget är ett glesvävt oblekt bomullstyg jag fick av svärmor för några år sedan. Köket ligger i öster/söder och fullkomligt badar i ljus om mornar och förmiddagar.

Pelargoner på fönsterbrädan. Flyttar runt lite på dem, här vid köksbordet hamnar ofta de som blommar vackrast för stunden. Just nu har den vita stjärnpelargonen börjat blomma igen, så den fick flytta in hit från hallen.



Av nån anledning så har det mesta av vårt klarglas hamnat här i Huset. Mycket har vi haft nedpackat i flera år, och det mesta slängdes eller gavs bort när vi hade en stor förrådsrensning för något år sedan. Det vi ville behålla tog vi hit. Gamla graverade pluntor är ju inte helt fel i ett sekelskifteshus.

En till present från makens föräldrar, en smörbytta (nedan) ur serien Picknick från Rörstrand.

En annan designer jag gillar med ungefär samma bildspråk är Stig Lindberg. Speciellt hans tygmönster tilltalar mig. Maken jobbade under Stig Lindberg på Gustafsberg en tid på 70-talet. Lindberg anställde honom för att rita en ny variant på Kåges Argenta-serie, men innan mer än några få prototyper hade tagits fram så blev det kris i koncernen, den köptes upp av Arabia, och maken blev värvad till Kosta istället.
Det grämer mig litet. Jag hade gärna velat ha en 70-tals variant av klassikern Argenta hemma.
(Jag tror att det ska finnas kvar en skiss maken gjorde, ska se om jag kan hitta den och visa någon dag.)


Jahapp, nu väntar två dagars grovarbete igen. Skåp ska rivas ner i köket och blir vädret fint ska jag gräva lite nya gropar i trädgården. Vi var och tittade på golv idag, och nu har vi bestämt att det inte är någon idé att skjuta upp golvbytet heller, så påkopplingen av vatten lär dröja ytterligare någon månad. 
Men, den som väntar på nåt gott... ja ni vet...

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Blir så arg på karln min när jag ser din Lindberg bytta. Jag fann på en sommarloppis för ett antal år sedan, en stor ugnsform i just denna serie. För 40kr!!

Så i våras tar kära mannen ut den fr ugnen o ställer den direkt på kalla diskbänken. Vad händer?? Jo den spricker...

Tårarna rann för mig... o en sak är säker att det här glömmer mannen ALDRIG!!

Måste finnas många spännande grejer i era gömmor. Vet ju att du har en del ;). Men maken din som jobbat på både Gustafsberg o Kosta... *himmel*

kram

Hem och Lycka sa...

Vad snyggt med gardinerna i fönstret, enkelt men vackert.. kram!

Anonym sa...

Hej!

En stilla undran. Stig Lindberg????

Jag tror byttan tillhör serien picknick av Marianne Westman. Jag har nämligen själv stora delar av den servisen. Brukar kombinera ihop dem med delar av Matheus sortment som har tallrikar i de klara färgerna

//Lena

Lilla Eken sa...

Hem o lycka:
Tack för gullig kommentar! :-)

Lena Kristina:
Visst har du rätt!!!!
Undrar hur lång tid det hade tagit för mig att komma på det om du inte hade kommenterat! Och ändå satt jag och googlade på namnet Picnic för att hitta andra bilder på serien för att länka till. Ja, ikväll kan vi tala om okoncentration... ;-)
Jaha ja.. då får jag inte lägga mig än utan måste ändra lite då...
/I.

Lisas torp sa...

Ett ljuvligt köksfönster och tunna vita gardiner som silar ljuset är helt min melodi, om man nu måsta ha några alls.

Vackra pluntor och smörasken är ju en klassiker - vackert alltsammans!

Kul att maken ändå var inkopplad på en sån sak. Formgivare - designer alltså!

Ja, du vet vad som väntar i helgen då! Men en jättebra investering av både krafter och annat - så fint ni kommer att få det!

Har ledig fredag i stan och ska nog på vernissage i em.

Önskar en bra helg, trots slitet!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, ni har så mycket vackert i huset (och i ateljen) och ni får till det så himlans bra.

Glaspluntorna är alldeles underbara. Synd att man inte var på plats när ni rensade era skattgömmor.

Jobba på, själv ska jag mysa orientalbebis hela helgen :D

/Lillemor