2008-10-05

Av fläderbär (I)

Hela den gångna veckan har jag kunnat studera hur kol- och björktrastar satt i sig av fläderbären utanför ateljéfönstret. I går tog jag mig i kragen och plockade in det som fanns kvar. Hade tänkt att göra både sylt och chutney i år eftersom jag har så mycket äpplen, men bären räckte bara till saft.


Provade ett nytt recept i år; ångad fläderbärssaft. Smakmässigt blev det ingen större skillnad mot att koka den på vanligt vis, däremot tog det betydligt längre tid eftersom bären skulle repas från stjälkarna innan tillagning.


Bärmassan som blir över efter avrinningen brukar jag koka kräm på. Jag häller på några deciliter vatten och ger den ett tio-femton minuters uppkok ihop med en kanelstång. Jag passerar den genom finmaskig sil och rör ned saft av citron och ev. litet socker om det behövs. Reder den sedan med potatismjöl och låter den svalna.


Till efterrätt i kväll blev det fläderkräm med grädde, mandelskorpor och kardemumma. 
Ta helt litet kräm, kanske en halv till trefjärdedels deciliter per person, och lägg upp i portionsskålar. Häll på ett par matskedar tjock grädde och toppa med söndersmulade mandelskorpor, och mald kardemumma utrörd i litet socker.


Det finns gott om recept på fläderbärssaft på nätet, det är bara att googla på fläderbär. Ett tips är dock att tillsätta lite citron även om det inte står i receptet. Saften får mer karaktär av syran.

4 kommentarer:

Lisas torp sa...

Du har liksom fullföljt min tanke!:)
Jag hade bären i tankarna för jag har ett par rätt hyfsade buskar, men när jag kom ut hade fåglarna smaskat i sej nästan alla så....jag skulle varit ute lite tidigare helt enkelt!

Snygga saftbilder du visar - så "barockiga" med alla mönster!

Krämen sen - vilken delikat dessert! Mmmmm!

Ha en riktigt bra vecka nu!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Oh, fläderbärssaft är så himla gott! Kräm har jag dock aldrig smakat...

Anonym sa...

Vilken tjusig saftflaska :)

Lisas torp sa...

TACK för inlägget om vården hos mej!Ja du, det är hårresande hur de behandlar gamlingarna! Men är man 80+ står man inte högt i kurs, det har jag förstått.
Det stora problemet verkar vara att INGEN samordnar och har övergripande ansvar, utan de slussas från det ena till det andra och man får verkligen hålla koll själv på ALLT, precis som du säjer!
Nåja, just idag ringde de och sa att mostern blivit jättedålig, så det är nog tveksamt om hon klarar natten ens. Riktigt illa är det visst nu!

Lisa