2008-12-18

I gömmorna & litet pyssel

Idag tog jag fram stora kakformsburken för att leta rätt på mandelmussla-formarna. Ska baka först i jul tänkte jag, men förbereda litet kan man ju göra redan nu.
Pepparkakor bakar jag nästan varje år, men jag brukar göra skurna, inte kavlade. Så de här gamla pepparkaksformarna ligger bara.


Egentligen är de ju alldeles för fina att ligga gömda i en burk. Jag funderar på vad jag skulle kunna göra med dem. Kanske borra hål och hänga upp dem i ett snöre? Rama in dem på något vis? Jag har inte riktigt kommit på något som känns helt rätt än, men det kommer nog....
Titta på bilden ovan, i mitten till höger... En tupp! Jag kan inte påminna mig att jag någonsin ätit en pepparkaka i form av en tupp (eller någon annan kaka heller för den delen). Men visst skulle det se roligt ut på kakfatet? (Eller att bjuda tomten på - undrar vad han skulle säga då?)

Och gubben här nedan, så fin med hatt på huvudet...


Och den här lilla gynnaren då? Han har också hatt, men vad är det han har i handen? En påk?

Pyntade en av "buketterna" av lärk med sydda prydnader. För några år sedan använde jag mig just av kakformar för att göra julgranspyntet. Jag ritade av konturerna på tyg, sydde ihop och fyllde med vadd.  På våren gjorde jag samma sak till påskriset, men använde lite vårigare kakformar som förlagor: kaniner, katter och blommor, bland annat.


Lilla eken har förstås en kakform i form av ett ekblad hemma. (Och så har hon en linslus Donna i bakgrunden av bilden också. :-))



Blev så glad idag. Jag fick två glada överraskningar med posten. Dels ett julkort från en bloggvän (tack för tanken M! :-)) och så fick jag en julklapp från en av mina uppdragsgivare; en stor och ståtlig glittrande ren. Den är 30 cm lång och glittar så att man nästan blir bländad. Jag älskar den! (Jag hade ingen glitterperiod som barn så jag tar igen det nu.)


Tack för alla snälla hälsningar ni har lämnat i kommentarer. Det värmer...

14 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Ditt julpyssel här nedanför är härligt kreativt! Synd bara att man inte fick se en bild på den granen ;).

Älskar också glitter, var inte en glittertjej som liten. Så du har nog rätt, det måste hänga ihop med det *asg*.

Skrattar gott åt din kommentar!! Du är helt underbar!

Gissa om jag är avis på dig som kan baka mandelmusslor... :(. Det är väl den bästa efterrätten med bär o lite grädde! Har faktiskt tänkt köpa fr bageriet några bara för att få göra den efterrätten en gång ;)

Känner du dig bättre?
Stor kram

Lisas torp sa...

Vilka jätteroliga kakformar! Har aldrig sett något liknande, med tuppar och gubbar!
Jag förstår dej - jag skulle också vilja ha dem framme på något sätt!

Vilken jättefin ren du fick!
Hoppas att du verkligen kryar på dej på alla sätt nu!
Ha en jätteskön fredag bland kakformarna!
Kram
Lisa

Lisas torp sa...

Hoppas att det gick bra med kaffet! Nej, nej de är alla myndiga och den äldste är 42, så det är helt lugnt!:-)

Fortsätt ta det lilla lugna och hälsa tse-tse-flugan och även din vita prins!
Lisa

Anonym sa...

Gubben med påken måste väl ändå vara en jägare..ser så ut :-)
Ja vilken superfin hjort/ren/rådjur.
Vi har en butik häri stan med massa roliga glittriga saker, jag är såld på allt som glittrar.

Anonym sa...

Äsch det va din syster som skrev det ovan :-)

Anonym sa...

Jisses vilka fina pepparkaksformar... skulle gärna ha sådana i mina ägor :) Önskar dig en alldeles underbar helg & fjärde advent! Kram kram.

Marie//Tekla Maräng sa...

Härliga kakformar har också några gamla härliga, men jag är för lat till att baka pepparkakor.
tål att funderas på vad man ska göra med dom, tavla kanske.
Donna är så go så go. Glitter visst är det härligt, renen är ju underbar! Jag var inte heller något glittrig som barn mer en pojkflicka faktiskt.
Önskar dig och din två benta partner en härlig helg och klappa nu om alla fyrfotingar.

Kramar Marie

Anonym sa...

Ja, jag tror också det är en jägare... med bössa. :-)

Nina

C De-sign sa...

Hejsan Vad kul att titta in hos dig och få alla inlägg som jag missat till "livs" ....Fantastiska juldekorationer du gjort! Fortsätt och samla från naturen du, det är ju "skatter" att skapa utifrån! Hoppas att du kryar på dig, och att du får en härlig in fjärde advent! Själv har jag jul-lov nu! Såååååååå ubnderbart! Kram fr C

Anonym sa...

Åh jag blir så glad av att titta in på den här sidan, du är så PYSSLIG och gör så fina saker.

Det här är ju som att läsa en inredningstidning fast bättre :-)

/Lillemor

Poppins sa...

Helt underbara pepparkaksformar! Och så "tryckvänliga" med extra bit plåt. Som barn gjorde man sig ju lite illa på de där tunna kanterna eftersom man tryckte så himla hårt. Klart du ska hänga upp dem. Jag har bara tagit några av mina formar och satt ihop med ett band. Du behöver inte göra särskilda hål, tyker jag.

Önskar dig en god jul!
kramar från Poppins

Anonym sa...

Har pysselbilder från idag på bloggen
Sis

Addis och Leif sa...

Vilken fin ren! Vet du var den kommer ifrån?!?!

Mvh
/Addis

jasonbob sa...

supreme new york
pandora jewelry official site
jordan 1
kenzo hoodie
supreme shirts
nike react
lebron shoes
supreme clothing
bape clothing
supreme sweatshirt