2008-12-28

Rimfrostkakor och vintrig pall

Nöden är uppfinningarnas moder säger man. Och tidsbrist är fantasins bästa farkost.
Vad gör man när brorsan ringer och säger "sätt på kaffet, jag är där om tjugo minuter" och man inte har kaffebröd hemma? Men väl en mördeg som ligger på kylning i kylskåpet?
Jo, man rullar ut degen, skivar upp den, gräddar kakorna som de är och sedan vänder man dem innan de hunnit svalna i strösocker.
Vackert och vintrigt på kakfatet blev det iallafall.


Här är det lugna dagar med lagom mycket hus-pyssel. Vi har lagt alla större projekt på jul-is och tar dagarna som de kommer. Bänkskivorna i köket oljas och slipas, oljas och slipas, och hyllorna ovanför diskbänken behöver bara ett lager färg till sen är de klara.

Har lagt sista lagret färg på en pall jag började måla redan för 6-7 veckor sedan också. Så nu har jag mitt lilla "extrabord" för tekoppen att ställa bredvid läsefåtöljen om eftermiddagarna. Och är inte kakelugnen tänd får den härbärgera blockljusen.


Jag samlade på tekoppar när jag var 11, 12, 13 år och här är en engelsk porslinskopp jag fick av min faster när jag fyllde 13. Den har så många sprickor att den läcker som ett såll när man häller vätska i den, men minnen och älskade presenter är inte så lätt att göra sig av med, så numera fungerar den som extrakruka för lökar.


Pallen "före" var det ja:

Tycker att den är fin som den är, vi har fyra av dem. De är extra sittplatser i växthuset om somrarna. Men det passade inte med träfärgen inne, så en fick alltså bli vit istället.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du skicka vidare brorsan till sin nästa syster??
Jösses har du kvar den koppen hahaha den minns jag.
Vad ska ni göra på nyårsafton? Blir det balklänning,glitter ögonskugga och lösögonfransar?? Eller blir det en varm kopp tee och ljudet av poppande popcorn :-)
Hälsa bror
Kram
Sis

Anonym sa...

Hahaha pappa undrar varför du inte ringde tibaks till "brorsan" och bad honom ta med sig kaffebröd?
Och så undrar han varför ni aldrig kommer ner hit med kaffebröd?
(med sårad röst)
Sis

Marie//Tekla Maräng sa...

*Skratt* man får skratta åt eländet det blir ju roligare då!
(du har fått mail)
Älskar det där garnet, man blir så skön i hela kroppen när man stickar med det och kreaktiviteten blomstrar. Vet inte hur många sjalar jag har gjort?! Är nog besatt av att tillverka sjalar om man nu kan bli det?
Av det handspunna har jag gjort axelvärmare till bröllop och en liten pläd till mig själv.
Gillar din lilla pall för att inte tala om kakelugnen.
Ska ni fira NYÅR i stugan? Fast ni kanske måste hem emellan mån- och tisdag?
Kramar Marie

Marie//Tekla Maräng sa...

Glömde fråga spar du på tekoppar fortfarande?
Fniss jag gör det, kan knappt se en mugg föränn det är kört dvs köpt. Köksskåpens dörrar bågnar utåt så trångt är det på mugghyllorna.
Kram Marie

Anonym sa...

man tager vad man haver....*s* Baket ser ju lyckat ut iaf :)

Lisas torp sa...

Så glad brorsan ska vara som har en sån uppfinningsrik syrra! Snyggt jobbat, kan jag bara säja!!!
För att inte säja - jätteläckert!!

Pallen blev ju jättefin och passar perfekt, men det visste du säkert!:)

Hoppas att du hinner njuta lite och vara lite laaaat också!
Kram
Lisa

Lisas torp sa...

..och tekoppen - helt ljuvlig, med sprickor dessutom! Klart du inte kan göra dej av med den!

Ursööööt!

Dubbelörn sa...

Älskar dessa gamla koppar :). Låter some n mysig helg o glada ska nog dina gäster vara som får något till kaffet. För här hjälper det inte ens att ringa innan ... Det blir bara kaffe... *asg*

Hinner vi ses under helgen?
Stor kram

Dubbelörn sa...

Vilken underbar morgon!! Rimfrosten o solen... kan inte bli vackrare :).

Nyttigt??!! Är du totalsnurrig??!! Nyttigt, under jul o nyår??? *asg*

Nä, onyttigt är väl grundregeln ;)

Ditt recept var ju toppenbra!! Låter kanongott o det bästa av allt enkelt ;).

Har printat ut det o kommer absolut att göra dessa. Har du fler tips så hör av dig...

Inget vidare med sjukdom under helgerna. Tack o lov har vi än så länge varit helt förskonade fr förkylningar.

Hör bara av dig när du känner för en fika... Jag kan plocka upp dig ;).

Stor kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Halloj i stugan!

Hoppas att du är ute på onyttigheter med dubbelörnen.
Vilket härligt väder idag, minusgrader och sol samt lite frost på träden, kan nästan inte bli bättre.
Kram Marie