2008-12-29

Nyårslöfte

Mitt nyårslöfte ska bli att använda den här kameran något mindre...


Älskade, älskade Ixus. Vågar inte titta efter hur många bilder den tagit, men det är nog en hel del eftersom optiken hakar upp sig titt som tätt nuförtiden.

Ixus är min ständiga följeslagare. Precis som dörrnycklarna, glasögonen och lypsylen är han alltid med i väskan. Jag trivs så bra med hur lätthanterlig han är. Bara att rikta mot motivet och trycka av. Egentligen har det passat mig ganska bra att bilderna inte blir bättre än vad de blir, för varje gång jag ska lägga något på bloggen så måste jag sitta en stund och "labba" lite i PS innan gråblaskigheten försvinner. Och det är otroligt roligt att se hur långt man kan gå i att förbättra - eller förändra - bilder.

Tänkte ge några exempel. Bilder direkt ur kameran och efter när jag labbat klart:

Före

Efter


Före

Efter


Före

Efter

Jag har kul, men om jag bara kunde få ändan ur vagnen och plöja igenom den där urtråkiga manualen till min Nikon istället (så att jag kan använda den utan att jämt o ständigt bara köra på auto-inställningen) så skulle jag förmodligen ha ännu roligare.

Så mitt nyårslöfte:
Lära mig använda min digitala systemkamera fullt ut.

(Och hörrni, inte tänker jag kassera kära Ixus för den skull, han är ju min dagbok!)

8 kommentarer:

C De-sign sa...

Vad duktig du är...jag kan inte så bra allt det där med att "labba" med bilderna...var/hur gör du det??? Men man kan ju lära sig.... Det låter i alla fall som ett bra nyårslöfte du har!!! Ja, jag har ett härligt arbetsrum, tänk att du upptäckte elementet!!! Jag är så glad att de finns kvar i huset, i alla rummen!!! Mitt hus är från 1920 talet med det mesta bevarat... Härligt är det i alla fall med lediga dagar... jag njuter i fulla drag! Önskar dig sköna, härliga dagar innan vi får ett nytt år! Kram fr C

Unknown sa...

Morrn.

Jag menar att du får fina bilder av den lilla kameran som du alltid kan ha med dej.
Du nämner Nikon, får du alltid med dej den?

Lycka till med ditt val....
Gott Nytt År
Ha de bra
Hasse

Unknown sa...

Morrn

Svar på din undring.
Min kamera är en Panasonic
DMC-FZ50, med massor med zoom. Lagom stor, men för stor att alltid ha med sej,
då har jag en IXUS.......

Så gott som alla bilderna på min blogg är tagna med Panasonicen, inga justeringar, "rätt ur burken".
Är det något annat med foto
som du kanske undrar över
så ?
Ha de bra
Hasse

gulle hexan sa...

jag vill önska dig ett
Gott Nytt År..
tack för ditt inlägg..det glädjer mig:)

så jag tänker du förstår hur det är att ha sällskap när man handarbetar.. visst är det mysigt oftast.. men som du säger att i bland är dom verkligen * bara för mycket ivägen!
fina fotos.. jag gillar det med kottarna bäst..:)

Marie//Tekla Maräng sa...

Kan man mixtra så mycket med bilderna?!
Jag ser att jag har en helt ny värld att upptäcka och det är ju inte helt fel!
Har du något smaskigt nyårs mat recept att dela med dig utav? Eller bara en liten ide?
Känner bara för att köpa blommor och en digitalkamera.
HAHAHA jag får ha stopp i avloppet hela nyår, det är tydligen något stopp i stamledningen...
Kramar Marie

Anonym sa...

Experimentera,experimentera och gör det lite till - att lära sig att använda kameran kan vara himla skoj om man tillåter sig att göra alla misstag som går :)

Lisas torp sa...

Så jätteduktig du är med din Ixus i alla fall! Beror det bara på labbandet i PS? Själv funderar jag skarpt på en Canon Eos/digital, har ju en systemkamera med utbytbara objektiv innan, men den använder jag ju inte alls längre!
Men tänk att kunna fota digitalt med ett ex. tele!

Vad är det för objektiv på din?

Jättesnygga bilder i alla fall efter bearbetningen!
Jag önskar att du fortsätter att använda den, njuter av dina fina bilder ju!
Ha ett riktigt gott slut och jag önskar dej ETT GOTT NYTT ÅR!
Kram
Lisa

Angel.Pearls sa...

Skitsnyggt det blir i PS!!Bra med så liten kamera, att alltid ha med sig..min "fina" kamera är lite för stor o tung för det..Kram// Eva