2008-12-08

Spännande dag med P-O och Märta

Har haft en häftig upplevelsedag idag. På Vin & Sprithistoriska museét i Stockholm pågår en liten utställning om Märta Tikkanens bok "Århundradets kärlekssaga". Det är nu 30 år sedan boken publicerades första gången. Utställningen tar inte mycket utrymme i anspråk, men den är vackert formgiven. Tittar man på den med vägledningen i öronen så att man kan lyssna till Märta Tikkanen när hon själv läser sina ord blir det en mycket speciell upplevelse.
 
Foto hämtat från Vin & Sprithistoriska museéts hemsida.

Med anledningen av utställningen hade museét ett halvdagssymposium med tema "Litterära skildringar av beroende och medberoende". De inbjudna författarna var Märta Tikkanen själv, P-O Enquist (med "Ett annat liv") samt Åsa Linderborg (*Mig äger ingen"). Moderator var Ulrika Knutson. Författarna läste stycken ur sina böcker och sedan fördes samtal om innehållet, både med varje författare separat samt som avslutning ett gemensamt samtal med frågestund. Det hölls även en kort föreläsning om Kärlek och ensamhet, beroende och medberoende av psykoanalytiker Iréne Matthis.
Vilken dag säger jag bara!
Bortsett från att det är ett fullständigt urj-ligt fascinerande ämne så kan jag inte påminna mig att jag någon gång tidigare haft turen att få lyssna live till så många kompetenta och publikvana talare under en och samma eftermiddag.

Så, nu vet jag vad en del av julläsningen blir i år. Jag ska läsa "Två (scener ur ett konstnärsäktenskap)" av Märta Tikkanen. 
Och "Ett annat liv" då...? Nja, tror inte att jag köper boken faktiskt, utan jag väljer nog ljudboken, så att jag får höra mer av herr Enquists egen stämma och tonfall. 


Mer om böckerna finns att läsa på respektive bokförlags hemsida, Norstedts och Forum.
Vin & Sprithistoriska Museét har förstås också en hemsida, den hittar man här.

9 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken härlig kopp. Jag gillar också koppar som är lite tunnare, det är godare att dricka ur.
Herregud vilken grop! Ni har inte funderat på svimmingpool med svikt?! Ja dom är lustiga inte ringer dom innan utan bara finns där. Rosa stjärnor...jag tror dom tre vise männen vet att dom inte ska gå efter rosa stjärnor.
Jag har läst P O Enquist bok och den blir nog klart bättre som ljudbok.
Kramar i Massor Marie

Dubbelörn sa...

Låter som en bokupplevelse utöver det vanliga :).

En ljudbok utan "rätt röst" är som en text i en bok, helt utan punkt ;).

Kram

Birgitta sa...

Viken härlig dag med så mycket litterära intryck, även om ämnet speglar mycket tragik. Gillar också att läsa och "Mig äger ingen" var verkligen en bok jag kan rekommendera. Märta Tikkanen är också en mycket njutbar författare.

Lisas torp sa...

Jag förstår att du haft en toppendag! Det såna tillfällen som får en att lyfta lite och man känner sej lite uppfylld liksom.

Vilket spännande bokval, kanske man skulle....!
Själv har jag just beställt "Salong F" av Åsa Mattson, det ska bli första "julboken", sen får man se.
Ljudbok är ju också speciellt...!
Nåja, jag tackar för tipsen - dessutom bor jag ju alldeles i närheten av muséet, och visst är det väl typiskt - man ser inte skogen för alla träden.

Ha en fortsatt härlig vecka trots mörker och grådask!
Kram
LIsa

Angel.Pearls sa...

Tack för boktips -jag blir ofta förvirrad när jag kommer till biblan- där finns ju så mycket att välja på! Ha det gott// Eva

Anonym sa...

Hej Syster
Skulle bara säga att jag tänker på dig och hoppas att du snart mår bättre :-))
STOR KRAM
(Dottern hälsar att hon gärna vill träffa dig snart!)
Sis

C De-sign sa...

Hejsan Låter verkligen som du haft en fin dag, vad det är härligt att få lite "påfyllt" av kompetenta människor.... jag har inte beställt mina julböcker än....( av tomten alltså...) vi får se vad han har i sin säck.... Hoppas att avloppet ordnar till sig, men oj vilken grop...de hade grävt! Underbart litet hus har ni på en jätte fin liten gata ser det ut som! Jag bor ju också i ett gammalt hus från 1920 talet, men på min gata är de flesta gamla husen borta och de har ersatts med "tegelklumpar" a la 60-70 tal........ Nu önskar jag dig en fin tredje advent! Kram fr C

Lisas torp sa...

Hur går det med utgrävningarna!? Blir de klara till jul eller?

Önskar dej en skön söndag!
Kram
Lisa

Beas sa...

Låter som en minnesvärd utställning din lyckost!

Men...gropen...vilken historia. Var tvungen att hämta maken och läsa hela spektaklet högt för honom. Jisses! Hoppas att det snart reder ut sig.

Jag tycker om ditt tips på askar. Jag har sett liknande mönster på nätet. Vad har du använt för att "stansa"?