2008-12-14

Julklappar och musik

Här har det blivit ofrivilligt blogguppehåll några dagar. Och inte bara blogguppehåll, allt har stått still, helt och hållet. Jag blev akutsjuk och opererades i tisdags. Mår efter omständigheterna bra men är så trött att jag knappt vet var jag är någonstans. Jo jag vet ju att jag är hemma, och att jag borde städa, pynta, dona med julklappar och mat. Men jag orkar inte. Totalpaus alltså. Det enda jag har gjort idag är att ladda hem och installera programuppdateringar till datorn. Och vikt tre tröjor. Orkade inte lägga in dem i skåpet sen. Orkar inte ens koka kaffe. En sak jag orkat är däremot att skriva en lista på vad jag inte ska göra i jul. Det rekommenderas varmt till alla stressade, kändes mycket bättre på en gång efteråt.

Min lista innerhåller saker som:
- Jag ska inte göra köttbullar.
- Jag ska inte stryka alla dukar som ligger och väntar i strykhögen.
- Jag ska inte sy klart kuddfodralen till soffan.
- Jag ska inte sy nya gardiner till matsalen.

Det där lilla ordet inte blir plötsligt väldigt spännande... 


Idag fick vi julklapparna av svärfar. Han är bara för söt, vet precis vad jag uppskattar och blir glad över iallafall. Han kom med en liten släktklenod, lilla katekesen från 1864. Det är en sån vacker liten bok. Och titta, en torkad pensé mellan bladen...


Till maken hade han en annan minnessak, en namnskylt från gamle skräddarmästare S.
Visst är den fin? Den ska nog få ligga framme någonstans. Eller kanske sätter vi den på köksväggen.


Pyntat och klart inför jul? Nej, inte alls. Men förra helgen var vi ute och plockade mängder med lärk som nu sitter i vaser här och där i ateljén. Jag band en krans också. Blev riktigt bra, men jag skulle vilja ha en fin rosett till den som upphäng. Har ett fint o glänsande djuprött sidentyg som jag skulle vilja sy en riktigt yppig lyxrosett av, men hur var det nu...  - Jag ska inte sy en rosett till lärkkransen. (Se där, genast mindre stress!)


Musik, kan man leva utan? Inte jag. Tänkte tipsa om en tjänst som jag använder mycket nuförtiden i mitt musiklyssnande. Biblioteket.
Har ni lånekort? Logga in på bibblan med lånekortsnumret och leta rätt på musiktjänsterna. Olika bibliotek har olika tjänster har jag precis upptäckt. Mitt bibliotek här i Stockholm har mängder med klassisk musik för nedladdning helt gratis. Det kostar alltså inte ett öre och man får behålla musiken, bränna den hur många gånger man vill, och till och med dela den med andra användare.

Katrineholms bibliotek där jag också är trogen kund nuförtiden har lite andra villkor. Där ser musiktjänsten ut så här:

Här lyssnar man på musiken strömmande direkt från hemsidan. 

Köpte årets julskiva idag också. Det blev den här:


Kan inte påstå att jag tillhör Diana Kralls beundrarskara annars, men just den här plattan tycker jag om. Riktigt mycket faktiskt. 

Upptäckte när jag var på I-tunes och shoppade att de ÄNTLIGEN har fått in Bruces gamla 80-tals klassiker The River också. Åh vad jag köpte den på en gång. Det finns inte nån annan skiva jag varit så olycklig kär till som den här. Perfekt för sorgsna och brustna tonårshjärtan. Och för 46-åriga konvalescenter...


PS. Gropen har jag ju fått frågor om. Har ingen aning om hur den ser ut idag. Det får bli en överraskning när vi kommer till Huset nästa gång. :-)
(Men för säkerhets skull får ni gärna hålla tummarna att vi fortfarande kommer in i huset.)

7 kommentarer:

Lisas torp sa...

Kära hjärtanes då, är du nyope rerad??? Bara sådär? Det låter ju himla dramatiskt och så nära jul. Men ibland ska det väl till en operation för att man ska tagga ner lite och sätta en massa "inte" framför göra-listorna!
Jag skulle verkligen behöva lite sån nervarvning nu, även om jag inte vill bli opererad. Men jag vet verkligen hur jättesvag man kan känna bli.
Tur att du har en så rar svärfar som skänker så fina saker. Katekesen är ju en riktig raritet, så vackert och med den pressade blomman, även om man kanske inte ställer upp på den tidens husförhör, men som en vacker nostalgisk sak!
Skylten är ju superfin den med!

Nu ska du krya på dej riktigt och fortsätta med alla inte-övningarna! Tror jag ska prova några själv om det bara går...annars myllrar det i mitt huvud av alla måsten. Kom just hem från jobbet - en söndagkväll klockan halv elva...!*pust*

Spännande med musiknerladdningen!
Håller alla tummar för att utgrävningarna ska vara fixade!
Krya-på-dej-kramar!
Lisa

Angel.Pearls sa...

Fint att du "är på banan igen"! Hoppas allt gått bra och att allt läker som det ska.Min mor opererades akut förra lördan =kaos!! Man vet inte hur bra man har det förrän nåt sånt plötsligt inträffar. Skönt att du INTE ska göra en massa extra, spar nu på krafterna! (söta presenter!!)Ha det gott//Kram Eva

Dubbelörn sa...

Tjoade igår igen när jag susade förbi stoooorgrooopen!!

Blir lite orolig för dig o hoppas du finner kraften tillbaka igen.

Vill ju gärna se dig på en fika vid Fridhem nån helg ;)

Stor krya på dig kram

Susanna sa...

Oj, det låter allvarligt med operation :-( Vi håller tummarna att allt blir bra snart, snart, snart!!!
Fredrik gratulerar till att du hittat The River - hans favoritskiva (men jag håller med - en fantastisk skiva)!
Det där med biblioteket låter ju hur bra som helst så ska kolla upp det. Själv har jag återupptäckt radio på nätet - glömmer att lyssna på tex "Spanarna" när det går på radio så när jag kommer på att jag missat det så lyssnar jag på nätet istället.
Många STORA KRYA-PÅ-DIG-KRAMAR från Sture, Susanna och Fredrik!

Marie//Tekla Maräng sa...

The river...Skivornas skiva enligt mig, kan inte leva utan den. Har tom varit på både Ullevi, Globen och Stadion och sätt honom. tänkt dig en 45+ digga loss! Ja, då har du mig i ett nötskal.
Håller samtliga tummar och tår för att ni ska komma in i huset. Katekesen vilken härlig släkt raritet, vilken svärfar. Skylten var ju inte på något sätt sämre.
Diana Krall? Har helt missat henne, har inte en susning.
Bibliotek det är en riktig lyckokälla till mycket.
Är du på jobbet igen? Fast jag hoppas ju att du har fått sjukskrivning så att du hinner pigga på dig i lugn och ro med dina INTE-listor.
Har några sådana INTE-grejor jag med. Inte rulla köttbullar, inte grava lax, inte bak sju sorters kakor, inte byta ut alla dukar osv.
Kramar Marie

Vibeke sa...

Herlig blogg!:o)

Vibeke

Birgitta sa...

Låter som ett bra löfte till sig själv med ovanstående lista, det fungerar ju ändå har man märkt under årens lopp. Underbara julklappar ni redan fått, sånt som känns så bra och är så vackert att ha, härlig skylt och underbar bok.

Tack för dina tips på julmusik och möjligheter att låna eller hämta via biblioteket, ska kolla om det finns här i vår stad.

Krya på dej nu och ha det lugnt och skönt med härlig musik och lite böcker kanske. Kramar Birgitta