2009-02-27

Årets första växthusfika

Äntligen!! Tror det måste vara rekord hur sent det är i år. Normalt brukar vi sitta ute i växthuset och fika eller luncha redan i början av januari, men i år har det inte varit nån sol att tala om. Och är det inte sol är det inte varmare i växthuset än ute. Vid lunch idag var det ca 20 grader under glaset. Perfekt för att ta av sig jackan och sitta tillbakalutad och titta på den blå himlen.



Hur himla skönt som helst. Det är bara att njuta. Inga krukor att ta om hand, inget växande att skydda från kyla och bakslag ännu. Bara sol och värme, och imma på glasen.

Mot bänken står bambustörarna och väntar på nya tomater att stötta.


Och i jorden ligger minnen från förra sommarens försök till myrutrotning; dosan som ska locka myrorna att plocka "mat" att förgifta övermyran med. Vet inte riktigt vad som gick fel, verkar som de istället släpat in sina ägg i dosan. 


Ja, det var en skön timma... Promenerade runt en stund i snön också och letade vårtecken, men inte ens någon blek snödroppsknopp att skåda. Den första mars brukar jag så tomater, och det ska jag göra även i år. Så om inte förr så anser jag våren vara i antågande på söndag. :-)

7 kommentarer:

Lisas torp sa...

Underbara bilder och bara drömmen om ett växthus kan få igång mej på riktigt!
Ja, så skönt det måste vara att sitta där i solen och leka med tankarna om kommande grönska.

Härligt, soligt idag och jag ska verkligen njuta av ljuset!

Lycka till med tomaterna i morron!
Kram
Lisa

Lotta sa...

Härliga vårvinterbilder :)
Här inne i stan är det mest slask, men jag känner att snaaart så torkar det upp & då ska jag njuta av det stora vårtecknet "sanddammsdimma i city" ;)

Dubbelörn sa...

Så vackert o så underbart för själen... :).

Har susat förbi ett par gånger på kort tid, tjoat o vinkat som vanligt ;).

Vi har inte testsuttit växthuset än, men jag hoppas jag får ro nästa vecka, när lugnet lagt sig åter här på gården.

Hur stort är växthuset egentligen?

Snart ska vi ses o iväg för att botanisera tillsammans. Tiden går fort.

Stor varm kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Låter som ljuv musik i mina öron att sitta i växhuset och bara njuta av värmen och solskenet, härligt.
Har satt några fröer i veckan, luktärt och buskkrasse.
Hoppas du har det skönt och bra.
Kramar Marie:)

Susanna sa...

Såååå härligt det låter!
Våren är på väg - snödroppar har setts i Skåne och de viskade om att de var på väg upp till er!
Kram
Susanna

Anonym sa...

Åååh vad mysigt det låter :) Fortsatt trevlig helg! Kram kram.

Fundera grönt sa...

Åh vad härligt! Fina bilder!